تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

تصفیه زیستی یا تصفیه بیولوژیکی

مقالات (عمومی)
تصفیه زیستی یا تصفیه بیولوژیکی

تصفیه زیستی یا تصفیه بیولوژیکی :

مرحله دوم تصفیه فاضلاب ها شامل فرایندهای زیستی یا تصفیه بیولوژیکی است که طی آن، مواد محلول تخریب پذیر زیستی موجود در پساب (مانند قند، چربی، مواد آلی دارای زنجیرهای کوتاه) توسط میکروارگانیسم ها تجزیه میشوند.

در این روش از باکتری ها برای تجزیه زیستی فاضلاب و تولید محصولات نهایی پایدار استفاده میشود.

در تصفیه بیولوژیکی ، میکروارگانیسم ها و لجن های بیشتری تولید شده و بخشی از فاضلاب به دی اکسید کربن، آب و سایر محصولات نهایی تبدیل می گردد. با توجه به دسترسی آسان به اکسیژن محلول، روش های تصفیه زیستی به دو نوع هوازی و بی هوازی تقسیم می شوند.

هدف از تصفیه فاضلاب ، حذف مواد جامد موجود در ان به میزان کافی است تا در نهایت فاضلابی با قابلیت تخلیه در آب های مقصد بدون ایجاد تأثیر منفی روی کیفیت آن حاصل گردد.

مواد جامد جداشده در واقع مواد آلی هستند، لکن ممکن است شامل مواد جامد معدنی نیز باشند.

مواد جامد و مایعی که به صورت لجن درامده نیز تصفیه می شوند و در نهایت عملیات تصفیه برای کنترل بو، کاهش فعالیت زیستی یا از بین بردن ارگانیسم های بیماری نیز مورد نیاز است.

در مورد فاضلاب های شهری، این فرایندها اغلب توسط باکتری ها و پروتوزآهای هوازی انجام می گیرد لکن در مورد فاضلاب های صنعتی، فرایندهای بیهوازی نقش مهمی دارند.

آلودگی فاضلاب بیشتر بواسطه وجود مواد آلی در آن نمودار می شود. مواد آلی موجود در فاضلاب از نقطه نظر روش های تصفیه، بیش از سایر تشکیل دهنده های فاضلاب مورد توجه طراحان می باشد.

تعداد زیادی از میکروارگانیسم های مختلف موجود در فاضلاب با مواد آلی وارد فعل و انفعال شده و با مصرف این مواد انرژی لازم برای ادامه حیات و تولید مثل را تامین می نمایند.

در روشهای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب، سه مرحله مرتبط با مواد آلی به شرح زیر وجود دارد:

الف) مصرف مواد آلی توسط میکروارگانیسم به عنوان منبع انرژی و ساخت سلول های جدید، متابولیسم نامیده می شود.

این عمل، مکانیسم اصلی حذف مواد آلی در تصفیه های بیولوژیکی است.

ب) تبدیل مواد آلی بوسیله میکروارگانیسم برای تامین انرژی حیاتی، کاتابولیسم نامیده می شود. نتیجه این عمل، تبدیل مواد آلی به محصولات نهایی پایدار حاصل از تصفیه فاضلاب می باشد.

ج) شرکت مواد آلی در ساخت سلولهای جدید، آنابولیسم نامیده می شود. آنابولیسم در افزایش میزان باکتریها و مواد معلق فرار موثر است.

فرآیندهای با وج تواما در تصفیه های بیولوژیکی قابل اجرا است. با توجه به تنوع مواد آلی موجود در فاضلاب، شناسائی خواص هر یک از آنها مقدور نمیباشد، لکن تعیین میزان کلی مواد آلی با آزمایشات امکان پذیر است.

دو خاصیت عمده و مهم مواد آلی به ترتیب عبارتند از :

الف) قابلیت اکسیداسیون مواد آلی

ب) وجود کربن در مواد آلی مواد آلی موجود در فاضلابها را می توان با کمک اکسیژن دهی و اکسیداسیون، تبدیل به گاز دی اکسید کربن، نیتریت ها، نیتراتها، فسفات ها و غیره نمود و سپس به صورت ته نشین کردن از فاضلاب جدا نمود.

تبدیلات نامبرده اساسی کار و هدف ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب در شهرها را تشکیل می دهد .

اصول به کار رفته در تصفیه فاضلاب ها و آب های آلوده، بر مبنای جداسازی مواد آلوده کننده جامد از آب است.

در بسیاری از موارد که این مواد بصورت نامحلول و شناورند، این عمل با روشهای فیزیکی و یا ترکیبی از روشهای فیزیکی و شیمیایی انجام می گیرد.

لکن در صورتیکه مواد آلوده کننده جامد بصورت محلول باشند، ابتدا با اعمال روشهای شیمیایی و بیولوژیکی، این مواد تجزیه و یا به صورت جامد شناور در آمده و سپس از آب جدا می گردند.

بنابراین اصول تصفیه فاضلاب های شهری و یا صنعتی، تلفیقی از روشهای جداسازی فیزیکی و شیمیایی و یا فرایندهای بیولوژیکی است که بنا بر نوع کیفیت و کمیت آلودگی، به کار گرفته می شود.

در سالهای اخیر به روشهای بیولوژیکی اهمیت بیشتری داده شده است، زیرا این روشها که از موجودات زنده ذره بینی برای تجزیه و یا جذب مواد شیمیایی استفاده می کنند، آثار جانبی کمتری داشته و معمولا ضایعاتی با خطر کمتر و اثرگذاری کمتر از خود به جا می گذارند.

برای نشان دادن درجه آلودگی فاضلاب معمولاً به جای آنکه مقدار مواد آلی موجود در فاضلاب اندازه گیری شود، مقدار اکسیژن لازم برای اکسیداسیون مواد نامبرده اندازه گیری می گیردد.

در آزمایشات تعیین درجه آلودگی فاضلاب، معمولاً نمی توان تمام اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون مواد در فاضلاب را اندازه گیری نمود و در نتیجه از روش های تقریبی استفاده می شود.

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید