تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

تهدید خرما ایرانی با توسعه نخل های آمریکا

مقالات (عمومی)
تهدید خرما ایرانی با توسعه نخل های آمریکا

تهدید خرما ایرانی با توسعه نخل های آمریکا :

پسته کم نبود؛ خرما هم به فهرست محصولات کشاورزی برنامه ریزان قدرت نخست اقتصادی جهان آمریکا هم اضافه شد. این را مشاهدات عینی از نخلستان‌های جنوب آمریکا نشان می دهد.

مستندات مشهودی که از برنامه‌ ریزی فعالان این کشور برای در اختیار گرفتن بازار خرمای جهان در سال های آینده حکایت دارد تا پس از خشک شدن لبخند پسته بر لبان باغداران ایرانی، صدای ناقوس مرگ باغ های نخل خرما در کشوری با پتانسیل بالا به صدا در آمده باشد.

نخلستان های جدید آمریکا با شیوه های مدرن آبیاری، احداث شده که این نخل‌ ها ظرف ۶ تا ۷ سال آینده به درآمد زایی می‌رسند در حالی که این مدت در کشور ما حدود ۱۱ سال است.

از آنجا که قیمت تمام شده خرما در صادرات این محصول بسیار تاثیرگذار است، در آمریکا به قیمت تمام شده محصول خرما و سرمایه‌ گذاری در این بخش توجه ویژه دارند و همین موضوع می‌ تواند برای ما در سال های آینده مشکلاتی ایجاد کند. موضوعی که باعث شده تا از هم اکنون با قید تاکیدی” باید”، چاره ای باید اندیشید!

چاره ای که حرکت کند و بطئی تصمیم گیری دست اندرکاران امر در ایران ما را بر آن می دارد تا شوک بعدی خبر کمک امارات متحده عربی به جمع آوری نخستین محصول نخلستان خرما در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان که امسال انجام شد، نگاه ها را به تغییر بازار ایران و خاورمیانه در سال های آتی خیره کرده است.

بازاری که در تصاحب بازار رو به توسعه آمریکا و چه بسا افغانستان قرار خواهد داشت در حالی که ایران هنوز نخواسته یا نتوانسته برای شکستن این تابو با نهادهای رسمی وارد فاز عملیاتی در چرخه فرآوری اصولی و بازاریابی محلی شود.

نخستین و یکی از بزرگ ترین نخلستان خرما در ولایت ننگرهار ساخته شده‌است. دو سال پیش مزرعه دیگری در ولایت غربی فراه ایجاد شد.

حدود ۲۷۰۰ نخل خرما در نخلستان خرما در ولایت ننگرهار غرس شده که از امارات متحده عربی به این جا آورده شده‌اند.

این نخلستان هشت سال قبل توسط وزارت کشاورزی افغانستان احداث و نخل‌های آن از سوی امارات متحده عربی کمک شده ‌است.

مسئولان این نخلستان می‌ گویند قبل از احداث آن، مطالعه فنی درمورد رشد و حاصل دهی خرما در ولایت ننگرهار نشده بود، اما حالا نتایج مثبت‌ است.

با این شرایط و تغییر توسعه محسوس کشت خرما در آمریکا و افغانستان به نظر می رسد نخل کاران ایران که سال هاست در فغان بازاریابی برای خرماهای ایران می سوزند، این بار بیشتر از گذشته با چالش مواجه خواهند شد و سهم آن ها در بازار بسیار کمتر از گذشته خواهد شد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید