تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

انواع فاضلاب

مقالات (عمومی)
انواع فاضلاب
جدول محتوای این صفحه پنهان

تعریف فاضلاب و انواع آن :

انواع فاضلاب :فاضلاب مخلوط رقیقی از انواع آبهای دور ریختنی است و حاصل فعالیت های انسان است و بسته به منشاء تشکیل و خواص آن، عمدتاً در ۳ گروه فاضلابهای خانگی، صنعتی و کشاورزی تقسیم می گردد.

فاضلاب خانگی :

فاضلابهای خانگی معمولاً از فاضلاب آشپزخانه، حمام، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، دستشویی و یا شستشوی قسمتهای گوناگون خانه تشکیل میشود.

خواص این فاضلابها در سطح یک کشور تقریباً یکسان و تنها غلظت آن تابعی از مقدار مصرف سرانه آب در شهرها متغیر است اگرچه به شبکه فاضلاب خانگی معروف است، ولی علاوه بر فاضلاب خانگی خالص، دارای فاضلاب حاصل از فروشگاه ها، تعمیرگاه ها، کارگاه ها، رستوران ها و سایر مؤسسات نیز می باشد که در سطح شهر وارد کانال های فاضلاب می گردند.

لذا با توجه به نوع و تعداد اینگونه مؤسسات ممکن است نوع فاضلاب خانگی در شهر تغییر نماید.

فاضلاب صنعتی :

خواص فاضلاب های صنعتی بستگی به نوع فرآورده کارخانه داشته و درجه آلودگی این فاضلاب ها بسیار متفاوت است.

فاضلابهای صنعتی در مقایسه با فاضلاب های خانگی ممکن است دارای ترکیبات شیمیایی سمی بوده و خاصیت خوردگی و درجه اسیدی بیشتری داشته باشند، لکن امکان وجود موجودات زنده در آنها کمتر است.

فاضلاب های کشاورزی :

که از فاضلاب زهکشی مناطق کشاورزی حاصل می شود و بیشتر در اجتماعاتی مطرح است که کشاورزی به طریقهٔ مکانیزه انجام می شود. فاضلاب مناطق کشاورزی معمولاً حاوی سموم آفت کشها و کودهای شیمیایی است.

فاضلاب مخلوط رقیقی از انواع آبهای دور ریختنی است و حاصل فعالیت های انسان است و بسته به منشاء تشکیل و خواص آن، عمدتاً در ۳ گروه فاضلابهای خانگی، صنعتی و کشاورزی تقسیم می گردد.

انواع فاضلاب ها :

مهندسی فاضلاب شاخه ای از علوم مهندسی محیط زیست است که اصول بنیادین علوم و مهندسی را در مسائل کنترل آلودگی آب به خدمت می گیرد.

هدف نهایی مدیریت فاضلاب در هر جامعه، حفاظت محیط زیست است به نحوی که با اصول بهداشت عمومی، مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هماهنگ باشد.

فاضلاب عبارتست از آبی که برای مصرف خاصی تهیه شده و کیفیت خود را برای آن مصرف از دست داده باشد.

در انجام اقدامات بهداشتی مربوط به فاضلاب، باید نسبت به طبقه بندی و شناسائی ویژگیهای فاضلاب اقدام گردد.

انواع فاضلابها عبارتند از فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی و فاضلاب کشاورزی، در طی چند دهه اخیر همراه با توسعه صنعت در بسیاری از کشورها، مسئله فاضلاب های صنعتی نیز از مشکلات عمده زیست محیطی محسوب می شود.

فاضلاب های صنعتی به دلیل تنوع و دارا بودن کمیت و کیفیت متفاوت از فاضلاب های شهری، نیاز به توجه خاصی دارد. صنعتی سازگار با فاضلاب شهری غالباً به مجاری فاضلاب های شهری ریخته می شوند.

بسیاری از فاضلاب های صنعتی برای حذف مواد نامناسب، قبل از تخلیه به مجاری فاضلاب های شهری نیازمند پیش تصفیه میباشند. خصوصیات فاضلاب های صنعتی در هر صنعت متفاوت بوده و در نتیجه فرآیندهای تصفیه فاضلاب های صنعتی نیز متفاوت است.

فاضلاب های صنعتی به دلیل تغییرات جریان و تنوع آلایندههای موجود با فاضلاب خانگی متفاوتند و به همین دلیل مسئله تصفیه فاضلاب صنایع، بسیار پیچیده تر و پر هزینه تر از فاضلاب شهری است.

در تصفیه فاضلاب ها سه هدف اساسی زیر مورد توجه است :

الف) تأمین شرایط بهداشتی (پیشگیری از بیماریها)

ب) حفاظت از محیط زیست

ج) بازیافت (استفاده مجدد) فاضلاب

تاریخچهٔ دفع فاضلاب ها :

طرح بیرون راندن فاضلاب از محیط زیست زمانی مطرح شد که انسان زندگی اجتماعی را برگزید. قدیمی ترین کانالیزاسیون را می توان در آثار تمدن هندیان مشاهده نمود.

در این آثار که تاریخ آن به حدود ۷۰۰۰ سال پیش نسبت داده می شود، باقی مانده فاضلاب روهایی با دیواره آجری و یا سفالی برای هدایت فاضلابهای خانگی مشاهده می شود.

در خرابه های شهر بابل و نینوا و نیز در جزیره کرت، آثاری از مجاری فاضلاب و آبریزگاه های عمومی دیده شده اند.

در شهرهای یونان و روم قدیم فاضلاب روهایی به قطر ۲ تا ۳ متر وجود داشته که ساختمان آن را به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده میشود.

همچنین در شهر بمبئی، باقیمانده گندابروهایی مشاهده میگردد که ساختمان آن به حدود ۱۹۰۰ سال پیش تخمین زده میشود.

با پیدایش شهرها و گسترش شبکه های آبرسانی، انسان برای پاکسازی محیط زندگی خویش، بیرون راندن پساب های بدست آمده را لازم تشخیص داد.

لذا همزمان با پیشرفت تکنیک شبکه های آبرسانی، ساختن شبکه های دفاع فاضلاب نیز مورد توجه قرار گرفت.

به طوری که امروزه موضوع جمع آوری، تصفیه و دفع فاضلاب برای داشتن محیطی سالم در همه جوامع، ضرورت پیدا نموده است

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید