تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

سود پرک ( سود سوز آور ) اثرات آن بر روی سلامت انسان

شیمیایی
سود پرک ( سود سوز آور  ) اثرات آن بر روی سلامت انسان

سود پرک ( سود سوز آور  ) اثرات آن بر روی سلامت انسان

· خطرات عمده بهداشتی ناشی از استنشاق سود پرک چیست؟

مواجهه با سود سوز آور به آسانی از طریق بخار و تماس استنشاقی رخ نمی دهد. سه مورد گزارش نشان می دهد که سود پرک ممکن است موجب تحریک شدید دستگاه تنفسی شود. در یک مورد، منجر به صدمه دائمی ریه شده است.

ائرسل سود پرک با توجه به طبیعت خورنده آن، می تواند باعث ادم ریوی شود. (آسیب شدید ریوی تهدید کننده حیات) کارگری که در یک فضای محدود در معرض میست داغ سود پرک قرار داشته است تنگی قفسه سینه، تنگی نفس (تنفس مشکل) و سرفه را در هر بار مواجهه تجربه کرده است. این علائم پس از توقف مواجهه برطرف می شود.

بیماری انسدادی غیر قابل برگشت ریوی زمانی رخ می دهد که فرد حدود ۵لیتر از محلول ۵ ٪سود پرک را با قلم مو در یک اتاق کوچک با تهویه بسیار محدود استفاده نماید. استنشاق ائرسل های ناشی از پاشیدن آب روی گلوله های سود پرک توسط یک فرد منجر به آسیب شدید ریوی گردیده است.

· در صورت تماس پوست با محلول سود پرک چه اتفاقی رخ می دهد؟

سود پرک یا سود سوز آور بسیار خورنده است و قادر به ایجاد سوختگی شدید با زخم های عمیق و اسکار دائمی است.این ماده می تواند به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کرده و تا زمان رفع کامل آن به خوردگی ادامه خواهد داد. شدت صدمه به غلظت محلول و مدت زمان تماس بستگی دارد.

سوختگی ممکن است در لحضات اولیه دردناک نباشد؛ شروع درد ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت به تأخیر بیفتد. مطالعات متعدد انسانی و گزارشات موردی، اثرات خورنده سود پرک را تشریح می نماید.

به کار بردن یک محلول ۴ درصد از سود پرک، به مدت ۱۵ تا ۱۸۰ دقیقه روی بازوی داوطلب، باعث آسیب شد که از تخریب سلولهای لایه سخت خارجی پوست در عرض ۱۵ دقیقه شروع و به نابودی کامل تمام لایه های پوست به مدت ۶۰ دقیقه انجامید.محلولهایی که در حد ۱۲/۰٪ ضعیف شده باشند می تواند به سلامت پوست در عرض یک ساعت آسیب برساند. سود پرک مو را در خود حل نموده و باعث طاسی برگشت پذیر می گردد.هر گاه محلول غلیظ آن(pH = 13.5) روی سر کارگر چکیده شود و درمان برای چندین ساعت به تعویق بیفتد، سوختگی پوست سر رخ می دهد.

· آیا محلول سود پرک می تواند به چشم انسان آسیب برساند؟

سود پرک بسیار خورنده است. شدت آسیب با غلظت محلول، مدت زمان مواجهه، و سرعت نفوذ در چشم، افزایش می یابد. آسیب می تواند از تحریک شدید و اسکار خفیف شروع و تا تاول زدن، از هم گسیختگی، زخم، اسکارهای شدید و تیرگی متغیر باشد.

اگر این شرایط ادامه پیدا کند روی بینایی فرد از طریق ابتلای فرد به گلوکوم و کاتاراکت نیز ممکن است تاثیر بگذارد. در موارد شدید، زخم پیش رونده و تیرگی بافت چشم ممکن است منجر به کوری دائمی گردد.

· اگر محلول سود پرک به طور تصادفی بلعیده شود چه اتفاقی رخ می دهد. (وارد دستگاه گوارش شود)؟

هیچ گزارشی مبنی بر خورده شدن سود پرک توسط کارگران کارخانجات وجود ندارد. بلع غیر شغلی آن می تواند سوختگی های خورنده شدید در بافت مری ایجاد نموده که در برخی از موارد تا تنگی آن نیز پیشرفت می کند. در صورت گرفتار شدن به درد شدید، سوختگی دهان، گلو و مری؛ استفراغ، اسهال، غش کردن و مرگ احتمالی مصرف خوراکی باید رخ داده باشد.

· مواجهه طولانی مدت با محلول سود پرک چه تاثیری بر سلامتی می گذارد؟

پوست :

به علت ماهیت خورنده آن، انتظار می رود تماس مکرر یا طولانی مدت باعث خشک شدن ، ترک خوردگی و التهاب پوست می گردد.(درماتیت)

استنشاق :

کارگری که به مدت ۲ ساعت در روز، بیش از ۲۰ سال در تماس با میست حاصل از جوشیدن محلول سود پرک در ۲ ظرف بزرگ داخل یک اتاق کوچک با تهویه ناکافی باشد، مبتلا به بیماری انسدادی شدید راههای هوایی می شود. می توان نتیجه گرفت که مواجهه گسترده و طولانی مدت باعث تحریک و سوختگی دستگاه تنفسی شده و در نهایت به بیماری منجر می شود.

در آثار مؤلفین هنوز مواجهه مزمن گزارش نشده، احتمالا تحریک حاد قوی تا کنون باعث شده به طور طبیعی از مواجهه بیشتر کارگران جلوگیری نماید. مواجهه واقعی با ائرسلهای سود پرک تا کنون اندازه گیری نشده و مولفین هنوز قطعا شخصی را که بدلیل شرایط ذکر شده دچار آسم شده باشد مستثنی نکرده اند.

در یک گزارش از کارگرانی که دست کم به مدت ۱۶ ماه در معرض ائرسل سود پرک قرار داشتند بدلیل وجود حلال استودارد با غلظت خیلی زیاد همچنین بخارات دیگر حلالها و سایر مواد شیمیایی، عاجز و سر در گم شده بودند.

هیچ رابطه معنی داری بین افزایش مرگ و میر با مدت زمان (تا ۳۰ سال)یا شدت مواجهه (۵/۰ تا ۵/۱ mg/m3) 291 نفر از کارگرانیکه، حین تولید ورقه یا دانه از سود پرک غلیظ پساب سلولهای کلر، در تماس باگرد و غبار سود پرک بودند یافت نشد.محدودیت این مطالعه انجام آن در یک جامعه کوچک بود.

· آیا محلول سود سوزآور سرطانزا می باشد؟

سود سوز آور  به عنوان عامل بروز سرطان مری در افرادی که آن را بلعیده اند مطرح می باشد. سرطان ممکن است ۱۲-۴۲ سال پس از واقعه بلعیدن آن توسعه پیدا کند. اینگونه سرطان ها در قسمتهایی که دچار سوختگی شدید ناشی از حرارت شده اند نیز مشاهده شده است. تخریب بافتی و تشکیل اسکار این سرطان ممکن است از عوارض ناشی از سود پرک به تنهایی، شدیدتر باشد.

در یک مطالعه با کنترل- موردی بین بروز سرطان کلیه و سابقه اشتغال در منطقه نگهداری و تعمیر سلولهای تولید کلر رابطه معنی داری گزارش شده است. در این شغل عمده مواجهه، تماس با آزبست و سود پرک فرض شده بود. ارتباطی بین ابتلا به سرطان کلیه و مواجهه با سود پرک نیز یافته شد.

این مطالعه توسط عواملی مانند تعداد کم کارگران در معرض، مواجهه با مواد متعدد ، تکیه بر سابقه کار در حالی که به حد کافی قابل اعتماد نبوده، محدود بوده است.

آیا محلول سود سوز آور باعث بروز مشکلاتی در دستگاه تولید مثل انسان می شود؟

اطلاعاتی در انسانها و یا حیوانات وجود ندارد.

· آیا محلول سود سوز آور باعث تاثیر روی جنین یا نوزاد متولد نشده می شود؟

اطلاعات خاصی در مورد انسانها و یا حیوانات وجود ندارد.

آیا محلول سود سوز آور به همراه دیگر مواد با وضعیت سینرژیک (همکاری) عمل می کند. (اثرات آن بیشتر از زمانی خواهد شد که در معرض هر ماده شیمیایی به تنهایی قرار بگیرید؟

اطلاعاتی موجود نیست.

· آیا بدن انسان قادر به ذخیره یا تجمع سود پرک می باشد؟

خاصیت تجمعی در بدن انسان ندارد.

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید