تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

انواع سیستم های زیستی تصفیه پساب

مقالات (عمومی)
انواع سیستم های زیستی تصفیه پساب

انواع سیستم های زیستی تصفیه پساب :

انواع اصلی سیستم های زیستی مورد استفاده در تصفیه پساب :

سیستم های رشد معلق که در آن، میکروارگانیسمها به طور معلق در جریان پساب رشد و نمو می کنند (مانند حوضچه های لجن فعال ) و سیستم های رشد چسبیده که در آن یک بیوفیلم توسط باکتری روی سطوح از پیش تعیین شده، تشکیل میشود و جریان پساب از آن عبور می نماید. (مانند فیلترهای چکنده و تماس دهنده های زیستی دوار)

فرایندهای زیستی در تصفیه پساب ها مرحله سوم به منظور حذف مواد مغذی مانند نیتروژن، فسفر و نیز زلال کردن آب تصفیه شده مورد استفاده قرار می گیرند.

بشر همواره در صدد کاهش مواد آلی فاضلاب بوده لکن با گذشت زمان، روشهای تصفیه هوازی از گسترش بیشتری برخوردار گردیده است.

تخلیه فاضلاب تصفیه شده به روش بیولوژیکی ممکن است باعث انهدام محیط زیست و نیز آب های پذیرنده فاضلاب گردد.

اگرچه این توده ها در روز در اثر عمل فتوسنتز، اکسیژن محلول در آب را بالا می برند لکن هنگام شب با مصرف آن میزان اکسیژن را به حداقل می رسانند.

در نهایت کاهش غلظت اکسیژن ممکن است به حدی برسد که زندگی موجودات آبی را با اشکال مواجه نماید. حذف مواد جامد محلول آلی از فاضلاب یکی از وظائف مهم مهندسی فاضلاب و نیز یکی از مشکلترین آنها است.

نکته :

این مواد به سرعت توسط میکرو ارگانیسم ها در آبهای جاری پذیرنده، اکسید شده و در نتیجه اکسیژن محلول کاهش می یابد و اثار منفی در اب خواهد داشت .

روشهای بیولوژیکی برای حذف این مواد مؤثر می باشد، زیرا باکتریها در هضم سریع مواد آلی موجود در فاضلاب مهارت دارند و کارآیی بیشتر باکتریها، کاهش زیادتر مواد محلول آلی را به دنبال خواهد داشت .

لکن باکتریها کاملاً تحت تأثیر عوامل طبیعی بوده و نسبت به تغییر در شرایط محیطی نظیر درجه حرارت، pH، تغییر غلظت اکسیژن، اختلاط، عناصر سمی و کمیت و کیفیت مواد آلی موجود در محیط خود حساس می باشند.

این مهم به عهده مهندسی فاضلاب است که مناسبترین شرایط محیطی مطلوب را برای پرورش نوع خاص زیستی مورد نظر فراهم آورد.

روشهای تصفیه پساب که در آن جداسازی آلاینده ها از طریق فعالیت زیستی انجام می شود به فرآیندهای واحد زیستی یا بیولوژیکی معروفند.

این روش ها برای جداسازی مواد آلیقابل تجزیه بیولوژیکی (به صورت محلول و کلوئیدی ) از فاضلاب به کار می رود.

این مواد آلی (لجن) به تودهٔ سلولی تبدیل می شود که می توان آن را با ته نشینی از فاضلاب جدا نمود و یا به CO2 و سایر گازها تبدیل شده و وارد هوا می شوند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید