تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

هفت سم زدای طبیعی

مقالات (عمومی)
هفت سم زدای طبیعی

هفت سم زدای طبیعی :

قدرت خنثی کردن رادیکال های آزاد و میزان آنتی اکسیدان در برخی از سبزی ها و میوه ها، بیشتر است. به همین دلیل این گروه از خوراکی ها می توانند در دفع و کاهش میزان سم های بدن و کمک به عملکرد کبد، بسیار مفید باشند.

از آنجا که کبد، پالایشگاه بدن محسوب می شود، کار سم زدایی هم در این ارگان حیاتی نسبتا کوچک انجام می شود. روزانه، هزاران هزار ماده از غذاهای مختلف وارد کبد می شوند و با تغییراتی که پالایشگاه بدن روی این مواد غذایی انجام می دهد، بخشی از آن ها به صورت مواد مفید و مغذی برای بدن مان درمی آیند و بخش دیگر به مواد مضر و سمی تبدیل می شوند.

بهتر است بدانید که هر چقدر از خوراکی های طبیعی تر استفاده کنید، میزان تولید سم ها هم در بدن تان کمتر می شود و هرچه قدر خوراکی هایی با رنگ ها، نگه دارنده ها و افزودنی های مختلف مانند انواع فست فودها را در رژیم روزانه تان بیشتر بگنجانید، امکان تولید سم ها افزایش می یابد.

به همین دلیل با ورود مواد شیمیایی و مصنوعی به مواد غذایی مختلف در ۴ تا ۵ دهه اخیر، رشد مواد سمی در کبد افراد بیش از پیش شده است و نسبت به ۵ دهه گذشته، با افراد بیشتری که در معرض تخریب کبد هستند، مواجه هستیم بنابراین تصمیم گرفتیم در این بخش، ۷ توصیه خوراکی برایتان داشته باشیم که اگر در کنار سایر الگوهای صحیح زندگی، آن ها را هم رعایت کنید، می توانید تا حدی از شر سم های تولید شده در بدن تان خلاص شوید و کبدتان را کمتر در معرض آسیب قرار دهید:

۱- میوه ها و سبزی ها:

میوه ها و سبزی های مختلف، مهم ترین و بهترین گزینه ها برای از بین بردن و دفع سم های بدن، محسوب می شوند. میوه ها و سبزی ها، سرشار از آنتی اکسیدان ها و خنثی کننده ی رادیکال های آزاد در بدن هستند.

البته قدرت خنثی کردن رادیکال های آزاد و میزان آنتی اکسیدان در برخی از سبزی ها و میوه ها، بیشتر است. به همین دلیل این گروه از خوراکی ها می توانند در دفع و کاهش میزان سم های بدن و کمک به عملکرد کبد، بسیار مفید باشند.

به علاوه، رادیکال های آزاد می توانند باعث ابتلا به سرطان و آسیب رساندن به کبد شوند که می توانید با مصرف مناسب انواع میوه ها و سبزی ها، جلوی این مشکل را بگیرید. بین میوه ها و صیفی جات، آن هایی که رنگشان نارنجی پررنگ و قرمز است و بین سبزی ها، آن هایی که برگ های پهن تیره دارند (مانند کاهو و اسفناج)، آنتی اکسیدان های بیشتری دارند و سم های بدن را بیشتر خنثی و دفع می کنند.

بد نیست این را هم بدانید که گیاهان معطری مانند زیره، رازیانه، ترخون، نعناع و بادرنجبویه هم خواص خنثی کننده ی سم های بدن را دارند. کاسنی از گذشته تاکنون به عنوان یکی از گیاهان مفید برای تقویت کبد و کاهش و دفع سم های بدن در ایران مورد استفاده قرار می گرفته است. خوشبختانه قرص این گیاه هم در داروخانه های ایران موجود است.

۲- گوجه فرنگی:

عامل رنگ قرمز گوجه فرنگی که لیکوپن نام دارد، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که خواص ضد سرطانی هم دارد. دریافت مقادیر مناسب لیکوپن می تواند باعث دفع سم ها از کبد هم بشود.

۳- مرکبات:

لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنج، نارنگی و گریپ فروت، سرشار از ویتامین c هستند و این ویتامین، نقش بسزایی در خنثی کردن رادیکال های آزاد و دفع سموم از بدن دارد.

به علاوه، رنگ زرد پررنگ یا نارنجی مرکبات، به علت وجود ماده ای به نام فلاوونوئید در آن هاست که برای کاهش سم های بدن، بسیار مفید است.

در بین مرکبات، آب لیمو یکی از بهترین سم زداها محسوب می شود که مصرف آن، ایمنی بدن را بالا می برد و باعث جذب آهن تمام مواد غذایی می شود. شما می توانید به شکل تازه در سالاد یا به شکل لیموعمانی در تهیه غذاهایتان از آن استفاده کنید.

۴- شاتره:

شاتره از قدیم برای درمان برخی بیماری های پوستی، مورد استفاده قرار می گرفته است اما تحقیقات زیادی که در دنیا روی این گیاه پرخاصیت انجام شده، نشان داده است که یکی از مؤثرترین گیاهان برای تقویت کبد و خنثی کردن سم ها در بدن است. به همین دلیل هم داروها و مکمل های زیادی از شاتره تولید شده است.

بین میوه ها و صیفی جات، آن هایی که رنگشان نارنجی پررنگ و قرمز است و بین سبزی ها، آن هایی که برگ های پهن تیره دارند (مانند کاهو و اسفناج)، آنتی اکسیدان های بیشتری دارند و سم های بدن را بیشتر خنثی و دفع می کنند البته در ایران، شاتره را بیشتر به شکل سنتی استفاده می کنیم چون کپسول و قطره این گیاه هنوز به بازارهای ما راه پیدا نکرده است. البته می توانیم برای بهره مند شدن از خواص آن، تا روزی ۵ گرم از دم کرده برگ های ریز این گیاه استفاده کنیم.

۵- زردچوبه:

این ادویه پرکاربرد هم خواص زیادی از جمله ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد ورم دارد اما خواص سم زدایی و ضدسرطانی از تمام خواص آن مهم تر است. به تازگی کپسول هایی از زردچوبه تولید شده است و در داروخانه ها به فروش می رسد اما اگر بتوانید از پودر زردچوبه برای تهیه انواع غذاهای تان استفاده کنید، می توانید از خاصیت مهم این گیاه که همان تقویت کبد است هم کمک بگیرید.

مصرف زردچوبه برای کسانی که ناراحتی های خاص کبدی مانند هپاتیت یا کبد چرب دارند، بسیار مفید است چون این ادویه می تواند سم های کبد را خنثی کند، بنابراین مصرف روزانه ۳ تا ۴ گرم از زردچوبه در وعده های مختلف غذایی می تواند مفید باشد.

۶- کاسنی:

کاسنی از گذشته تاکنون به عنوان یکی از گیاهان مفید برای تقویت کبد و کاهش و دفع سم های بدن در ایران مورد استفاده قرار می گرفته است. خوشبختانه قرص این گیاه هم در داروخانه های ایران موجود است.

می توانیم از ریشه ی این گیاه هم به صورت پودر شده و جوشانده، روزی ۵ تا ۷ گرم استفاده کنیم و از خواص ضدسم آن بهره ببریم. گیاهان معطری مانند زیره، رازیانه، ترخون، نعناع و بادرنجبویه هم خواص خنثی کننده ی سم های بدن را دارند.

۷- خارمریم:

خارمریم، یک گیاه بزرگ بوته ای خاردار است که کارخانه ها از دانه آن عصاره هایی تهیه می کنند و داروهای این عصاره را به شکل قرص و کپسول و قطره روانه بازار می کنند. داروهای خار مریم جزو تقویت کننده های کبد و خنثی کننده سموم کبدی هستند و برای کسانی که مشکلات کبدی دارند، مفیدند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید