تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

روغنهای گیاهی

مقالات (عمومی)
روغنهای گیاهی
جدول محتوای این صفحه پنهان

روغنهای گیاهی :

موضوع روغنهای گیاهی حاصل از دانه های اصلاح ژنتیک شده، هنوز در اروپا و برخی کشورهای دیگر مورد بحث میباشد.
بالغ بر نیمی از روغن سویا در آمریکای شمالی و نیز در آمریکای جنوبی از دانه های اصلاح شده به دست میآید و مقدار تولید روغن کانولا در کانادا نیز در حال افزایش است.
مواد اولیه ای که اصلاح ژنتیکی نشده اند باید از مناطق مناسب نشات بگیرند و به همان صورت اصلی نگهداری شوند.
نخستین دانه های روغنی که تحت اصلاح ژنتیکی قرار گرفتند، به گونه ای اصلاح شدند که نسبت به علف کش های معین و آفت ها مقاوم شوند و منجر به یک عملکرد بیشتر شوند.
نسل دوم دانه های روغنی اصلاح شده به گونه ای تغییر یافتند که ترکیب متفاوتی از اسید چرب و یا میزان بیشتری از عناصر کمیاب را داشته باشند.
شاید پذیرش روغن حاصل از گیاهان اصلاح ژنتیک شده برای مصرف در صنعت (بیودیزل) برای اروپایی ها مشکل باشد.
وقتی که روغن دانه های روغنی با استفاده از پرسی کردن و یا استفاده از حلال استخراج می شود ، مقادیر متفاوتی از روغن و کنجاله تولید می شود که کنجاله غنی از پروتئین بوده و عمدتاً برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته :

روغن حاصل از منابع گیاهی و حیوانی مختلف دارای ترکیب متفاوتی از اسیدهای چرب هستند.
آنها اساساً شامل تری آسیل گلیسرولها (۹۵ درصد) میباشند که بر پایه اسیدهای چرب تشکیل شدهاند و این اسیدها عمدتاً شامل اسید پالمتیک (۱۹:۰)، اسید اولئیک (۱۸:۱) و لینولئیک (۱۸:۲)، همراه با اسیدهای چرب دیگر مانند اسید استئاریک (۱۸:۰) و اسید لینولنیک (۱۸:۳) در مقادیر کم و نیز اسیدهای چرب کمیاب تر می باشند.
روغنهای طبیعی و خام حاوی اسیدهای چرب آزاد، مونو و دی آسیل گلیسرول ها (در مقادیر کم)، فسفولیپیدها (تا ۳ درصد)، استرول های آزاد و استرهای استرولی (۲/۲ – ۰/۱ درصد)، توکوفرول ها (تا ۲/ ۰ درصد) و دیگر ترکیبات کمیاب هستند .
پس از تصفیه، میزان تری آسیل گلیسرول ها معمولا به بیش از ۹۹ درصد میرسد و متناظر با آن، سایر ترکیبات کاهش مییابند. تعدادی از محصولات فرعی دارای ارزش بالقوه هستند و ممکن است که در مراحل تصفیه از مسیرهای جانبی بازیابی شوند.
گاهی اوقات این محصولات فرعی به داخل روغن ، کنجاله و یا یک ماده غذایی بازگردانده می شوند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید