تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

فرایند تولید گلاب و عرقیات

مقالات (عمومی)
فرایند تولید گلاب و عرقیات

فرایند تولید گلاب و عرقیات :

تولید عرقیات

در ابتدا تولید عرقیات , ماده اولیه (گل و یا گیاه) پس از تحویل و طی کردن مراحل بوجاری و تمیز کردن، در داخل دیگ های تقطیر همراه با آب ریخته شده و پس از این که توسط حرارت غیر مستقیم، مخلوط حاصله به جوش آمد و عرق حاصل از گل و گیاه تقطیر گردید، توسط لوله های استیل به دیگ تقطیر دوم هدایت می شود.
پس از تقطیر دوم، توسط لوله های کند انسور سردشده و وارد مخازن جمع آوری عرقیات میگردد. ممکن است از دیگ های تقطیر اول، عرق مستقیما به کند انسور برود و از دیگ تقطیر دوم صرف نظر شود و وارد مخازن جمع آوری عرقیات گردد.
معمولا سرد کردن به صورت دو جداره انجام میشود. کلیه مخازن، دیگ ها و لوله های مبرد که مستقیما با عرقیات در تماس هستند از جنس استیل ضد زنگ می باشند. سطح آب از اول تا آخر تقطیر در یک سطح بوده و عملیات تقطیر نسبت به عیار گل قابل برنامه ریزی است.
عرق حاصل سپس به وسیله پرکن به داخل ظرف های شیشه ای و یا پلاستیکی ریخته شده و در خاتمه پس از دربندی، درون وان آب گرم ۷۵ درجه سانتیگراد به مدت یک ساعت پاستوریزه می شود و به داخل انبار هدایت میگردد.
قرنطینه محصول به مدت ۱۰ روز میباشد و نمونه برداری آزمایشگاه توسط مسئول فنی کارخانه در آزمایشگاه ضروری است. اتیکت زنی می تواند قبل از انبار کردن و یا بعد از آن انجام شود.

نکته :

بطور کلی، عرقیات و گلاب تولیدی باید در ظروفی که حاوی مقدار کمی هوا باشند نگهداری گردند. نوع بطری شیشه ای و پلاستیکی برای عرقیات مورد استفاده قرار می گیرند.
در نوع شیشه ای، بطری از جنس شیشه بوده و دارای رنگ قهوه ای شفاف، بدون حباب هوا و تمیز و ضد عفونی می باشد. درب آن به وسیله سرپوش تمیز و غیرقابل نفوذ بسته شده و از نظر شکل، حجم و نوع باید یکسان باشد.
بسته بندی این بطریها باید طوری باشد که در موقع حمل و نقلی و جابجا شدن شکسته نشود. برای این منظور، بطری ها را بصورت شرینگ پک بسته بندی می نمایند .
در نوع پلاستیکی باید بطری مصرفی دارای ضخامت لازم و بدون واکنش شیمیایی بوده و از نوع مناسب برای مواد غذایی باشد و از نظر شکلی و حجم یکسان باشد.
به طور کلی بر روی ظروف بسته بندی محصولات باید مشخصات زیر به طور واضح نوشته شود :
نام فرآورده
نام و آدرس تولید کننده
شماره پروانه ساخت وزارت بهداری
وزن یا حجم خالصی بر حسب سیستم متریک
تاریخ تولید یا شماره سری ساخت
شرایط نگهداری
درجه غلظت

ساخت ایران

قیمت برای مصرف کننده

تولید گلاب صنعتی

این روش تولید گلاب توسط واحدهای صنعتی بزرگ بکار گرفته شده و راندمان کار آن بسیار بالا است و از دستگاه های مدرن استفاده میشود که غالباً با بکارگیری تجربیات و کار با ارزش دانشمندان به وجود آمده است.
بخار معمولا توسط دیگ بخار ایجاد می شود که در ساختمانی نزدیک سالن گلابگیری نصب گردیده است. دیگ های گلابگیری بسیار بزرگ بوده و حدود ۲۰۰۰ لیتر ظرفیت دارند.
در داخلی دیگ ها ممکن است از کویل های سوراخ دار استفاده شود که با تزریق مستقیم بخار، آب دیگ را به جوش می آورد.
عمل گلابگیری در این نوع دستگاهها مثل دستگاههای گلابگیری معمولی است با این تفاوت که به خاطر امکان کنترل حرارت و راحتی کارگران با آن، این دستگاه ها برتری کاملی به دستگاه های قدیمی دارند.
البته بعضی از کارخانه داران از هر دو نوع دیگ (دیگ با آتش و دیگ با بخار) بهره می گیرند. معمولا عطر تولیدی با روش قدیمی کمی تندتر و قوی تر از عطر تولید شده با روش استفاده از بخار است البته عطر تولید شده با روش بخار به بوی گل نزدیک تر است.
طبق نظر کارشناسان، مخلوطی از عطر تولیدی با روش استفاده از آتش و روش استفاده از بخار بهترین نوع عطر است (با نسبت دو برابر عطر با روش آتش و یک برابر با روش بخار).

کنترل کیفیت

کنترل کیفیت وظیفه سامانه کنترل کیفیت، نمونه برداری از محصول در پایان خط تولید و از محصول آماده و همچنین، مواد اولیه قبل از ورود به خط تولید است تا گیاهان سمی آن جدا گردد.

نمونه برداری معمولا توسط مسئول فنی کارخانه در آزمایشگاه صورت می گیرد. به منظور کنترل مواد اولیه در حین تولید و محصول نهایی، آزمایشات مختلفی باید انجام شود.

این آزمایشات به دو صورت انجام می گیرد، آزمایشاتی که در آنها مواد و محصول از نظر ظاهری کنترل می گردند و آزمایشاتی که مواد و محصول از نظر ویژگی های فیزیکوشیمیایی و میکروبی، بررسی می گردند.

معیار این آزمون ها برای عرقیات گیاهی، استاندارد ملی ایران به شماره ۵ و ۳۵، برای گلاب، استاندارد ملی ایران به شماره ۵۷۵۹ و برای ویژگی های میکروبی گلاب، استاندارد ملی ایران شماره ۳۲۷۰ میباشد .

از نظر ویژگیهای ظاهری و فیزیکی، عرقیات گیاهی باید زلال، بدون لرد، رسوب و فاقد ذرات خارجی، بوی پختگی، ترشیدگی و یا هر نوع تخمیر باشند. مخلوط کردن اسانس مصنوعی با آب به هر نسبت و عرضه آن به نام گلاب، غیر مجاز بوده و تقلب محسوب می شود.

در صورتیکه نمونه گلاب با ویژگیهای مندرج در استانداردها مطابقت داشته باشد ولی آزمایشات حسی نشان دهد

که گلاب دارای بو یا طعم نامطبوعی است، گلاب مورد آزمون قابل مصرف خوراک نخواهد بود.

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید