تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

فرآیند تولید آجیل

مقالات (عمومی)
فرآیند تولید آجیل

فرآیند تولید آجیل :

در فرآیند تولید آجیل پس از دریافت ماده اولیه، در انبار مواد اولیه، ذخیره شده و بعد از انجام آزمایشات لازم و تایید آنها، بر حسب نوع نیاز، مواد اولیه وارد خط تولید می شوند. اولین مرحله، غبارگیری و بوجاری مواد اولیه است.
بار مواد اولیه وارد مخزن بوجاری میشود و گرد و غبار توسط هوای فشرده ای که از کمپرسور ایجاد میشود، از ماده اولیه جدا میشود.
این دستگاه خاصیت گریز از مرکز دارد طوریکه دانه های سنگین از پایین دستگاه خارج شده و گرد و غبار از قسمت بالا، خارج میشود. ضایعات حاصل از بوجاری وارد محفظه آهنی چرخدار میشود و توسط کارگر از سالن بوجاری خارج میشود.
بعد از بوجاری، مواد اولیه وارد دستگاه سورتینگ می شوند که این دستگاه از صفحات مشبکی در ۳ طبقه تشکیل شده است و نحوه قرارگیری براساس قطر سوراخ های صفحات می باشد.
در تولید آجیل از طبقه بالا به پایین، قطر سوراخها که براساس استاندارد محصول تعیین شده است، کاهش پیدا می کند. هر نوع ماده نبیه بر حسب درجه بندی روی صفحه مربوط به خود قرار می گیرد به این ترتیب که درشت ترین نوع ماده اولیه روی صفحه اولی باقی می ماند و ریزترین آنها روی صفحه سوم، باقی می ماند. درجه حرارت دستگاه، همان درجه حرارت محیط است که حدود ۵ إلى ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد.
سپس محصول به وسیله نقاله وارد مخزن دستگاه برشته کن می شود و محلولی برحسب نوع محصول، با فرمولاسیون خاص به این مخزن اضافه می گردد تا با محصول مخلوط شود.

محلول مذکور از افزودنیهای مجاز به شرح زیر تهیه میشود :

۱- نمک :

به عنوان یکی از مواد افزودنی مجاز در تولید آجیل است که مقدار مصرف آن با توجه به خواسته مشتری بین ۲ تا ۳ درصد و همچنین با توجه به نوع محصول تولیدی میباشد.
تهیه نمک از معادن و دریا بوده و به سهولت در دسترس می باشد. نمک معمولا فاقد ضایعات میباشد و تمام نمک تهیه شده قابل استفاده و مصرف است. مصرف آن جهت ایجاد مزه و طعم در پسته، تخمه و بادام می باشد.

۲- آبلیمو :

یکی دیگر از مواد افزودنی مجاز در تولیذ آجیل است. آبلیمو حاوی اسیدهای آلی خوراکی بویژه اسید سیتریک  یا جوهر لیمو می باشد. تهیه آبلیمو از لیموترش به دست آمده از باغات لیمو می باشد. میزان مصرف آن بین ۱ تا ۲ درصد میباشد.

۳- نشاسته :

از مواد افزودنی مجاز دیگر در تولید آجیل ،  نشاسته است که مصرف آن معمولا کم و در حد ۱ درصد میباشد. نشاسته را میتوان از سیب زمینی، گندم یا برنج تهیه کرد. مصرف نشاسته برای رنگ و جلای پسته می باشد.
– گاهی از مواد افزودنی دیگر برای محصول خاصی استفاده می شود. مثل زعفران برای پسته ، زردچوبه برای تخمه ژاپنی و گاهی رنگ های مجاز هم بکار می روند . همچنین استفاده از واکس همچون واکس کارنوابا یا کارنوا خوراکی نیز بسیار مرسوم است .

بسته بندی

از آنجایی که محصول بو داده شده برای ذائقه افراد خوش تر است، لذا قبل از بسته بندی محصول را برشته می کنند .
بر حسب نوع محصول، درجه حرارت و زمان خاصی نیاز است تا کار برشته کردن انجام شود. حرارت دهی توسط مشعل دستگاه صورت می گیرد که دمایی حدود ۱۱۰ درجه سانتیگراد ایجاد می کند و حدود ۱۵ دقیقه در این قسمت از برشته کن می ماند.
بعد از سپری شدن این زمان، محصول وارد قسمت دیگری از دستگاه می شود تا بوسیله کولر خنک شود. البته با شرایطی که برای دستگاه تنظیم می شود، محصول مورد نظر با رطوبت خاص و تعیین شده، از این بخش خارج میشود، مثلاً پسته با ماکزیمم رطوبت ۷ درصد خارج می شود (در صورت برشته کردن تخمه ژاپنی ، در ابتدای دستگاه به آن روغن کرچک نیز تزریق می شود).
سپس محصول برروی نوار نقاله قرار میگیرد تا در صورت وجود پوسته های جدا شده پسته، پوکه های تخمه، آشغال های احتمالی و پسته های در بسته، جداسازی آنها توسط کارگر صورت گیرد.
نوار نقاله محصول را به مخزن تعادل انتقال می دهد. وجود این مخزن، برای این است که در صورت خرابی احتمالی دستگاه بسته بندی، خط تولید متوقف نشود.
محصول از مخزن تعادل توسط بالابر وارد قسمت بالای دستگاه بسته بندی می شود. مناسب ترین روش بسته بندی استفاده از سلوفان با تزریق گاز نیتروژن است.
محصول آماده بسته بندی از طریق نوار بالابر به داخل قیف ریخته میشود. سپس از پایین قیف و توسط ترازوی الکترونیکی وزن شده و داخل فویل سلوفان قرار می گیرد.
عمل دوخت در دو مرحله انجام میگیرد که در مرحله دوم قبل از بستن، گاز نیتروژن (به ازاء هر کیلو پسته، تقریباً ۲ گرم) به داخل بسته تزریق شده و بلافاصله پس از آن لبه های بسته دوخته می شود.

توجه :

لوازمی که برای بسته بندی در تولید آجیل به کار برده می شود ، باید سالم، تمیز، خشک و بدون بوی نامطبوع باشد و روش بسته بندی باید طوری در نظر گرفته شود که متناسب با رطوبت و مشخصات لازمه بسته بندی، حفاظت کامل علیه هر گونه فساد و آسیب شناسی از عملیات معمولی، حمل و نقل، وغیره تأمین گردد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید