تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

بوجاری زیره سبز

مقالات (عمومی)
بوجاری زیره سبز

بوجاری زیره سبز :

ابتدا جهت بوجاری زیره سبز ماده اولیه ( زیره پاک نشده ) به سیلوی اول انبار میرود که زیر دستگاه بوجاری اول قرار دارد. این سیلو به صورت کانال بوده و زیره ها پس از ریخته شدن در آن، به وسیله بالابر از پایین به بالا، یعنی حدود ۳ تا ۶ متر بالاتر از سطح دستگاه منتقل میشوند.

طرز عمل این نقاله ها به این صورت است که در هنگام حرکت نوار، کاسه های فلزی با ظرفیت حدودا ۲۵۰ گرم پرشده و به بالا میروند. پس از پایین آمدن، زیره از ۳ الک بامشهای متفاوت که با فاصله های معین از هم قرار گرفته اند و در حال لرزش هستند عبور می کند. وضعیت قرار گرفتن الکها نیز به صورت زاویه دار است تا دانه های زیره در حال حرکت باشند.
اندازه های روزنه در الک های بوجاری زیره سبز به این صورت است که از بالا به پایین، سوراخ ها ریزتر میشوند. در بوجاری اول، می توان بیشتر مواد خارجی بزرگ مثل سنگ های درشت و کاه را جدا کرد.

مرحله بعد :

پس از آن، زیره به سیلوی دوم انتقال داده می شود و از سیلوی دوم مجددا توسط بالابر به داخل دستگاه بوجاری دوم ریخته میشود که حاوی ۶ نوع الک است. الک اول در قسمت بالای دستگاه بوجاری دوم قرار دارد و مش هایی جهت جداکردن تخم علف های هرز دارد.

در الک دوم، کاه هایی که در دستگاه بوجاری زیره سبز اول گرفته نشده اند، مجددا در این قسمت گرفته می شوند. الک سوم و چهارم که مش های آن کوچکتر از الک دوم است، جهت گرفتن کاه و کلش ریزتر کاربرد دارد.
سپس زیره سبز پاک شده وارد یک مخزن کوچک قیف مانند می گردد. از آنجا توسط بالابر مجددا به سمت بالا برده شده و وارد یک مخزن دوقلو می گردد که متصل به دو دستگاه بوجاری در انتهای خط تولید است.

هر یک از دستگاهها دارای الک هستند و براساس وزن دانه ها و حالت لرزشی، دانه های سنگین به ترتیب در یک سمت و دانه های بزرگتر در سمت دیگر قرار می گیرند. زیره پاک شده حاصل از دو بوجاری انتهایی وارد مخزن کوچکی می گردد که در زیر آن مخزن، عمل پر کردن و توزین کیسه ها انجام میشود و پس از دربندی ، کیسه ها به انبار حمل میگردند.

کنترل کیفیت زیره :

به منظور کنترل مواد اولیه در حین تولید و محصول نهایی، آزمایشات مختلفی باید انجام شود. این آزمایشات به دو صورت انجام می گیرد، آزمایشاتی که در آنها مواد و محصول از نظر ظاهری کنترل می گردند و آزمایشاتی که مواد و محصول از نظر ویژگیهای فیزیکوشیمیایی بررسی می گردند.

معیار این آزمونها برای زیره ، استاندارد ملی ایران به شماره ۱۶ و برای اسانس زیره ، استاندارد ملی ایران به شماره ۸۰۵۲ میباشد .

زیره سبز را میتوان طبق استاندارد ملی شماره ۱۰۳۲ برحسب منشاء و نسبت مواد خارجی به ۳ درجه تقسیم کرد (وجود فضله موش در هر یک به هیچ وجه مجاز نیست): اگر حداکثر مواد خارجی ۱ درصد جرمی باشد، درجه ۱ و اگر ۱/۵ درصد باشد، درجه ۲ خواهد بود. در صورتی که مقدار مواد خارجی ۲ درصد باشد، زیره درجه ۳ محسوب می گردد. .

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید