تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

اسانس گیری زیره سبز

مقالات (عمومی)
اسانس گیری زیره سبز
جدول محتوای این صفحه پنهان

اسانس گیری زیره سبز :

جهت اسانس گیری زیره سبز ابتدا زیره پاک کرده و شسته شده وارد خشک کن می شود تا آب حاصل از شست و شو خارج گردد سپس وارد خرد کن شده و پس از آن، برای استخراج اسانس آماده میشود.
گیاه آماده شده در این مرحله با مقدار مناسبی از آب وارد استخراج کننده می شود. در استخراج کننده، گیاه خرد شده در تماس با آب داغ و بخار آب تزریقی قرار می گیرد.
به این ترتیب جهت اسانس گیری زیره سبز عمل نفوذ حلال (آب) انجام شده و اسانس از بافت های سلولی خارج میگردد و وارد فاز مایع و بخار موجود در استخراج کننده میشود.
اسانس همراه با بخار آب خارج شده، پس از عبور از یک ستون آکنده وارد بخش تقطیر میشود.
عمل ستون آکنده در مسیر بخارات خروجی از استخراج کننده، تسهیل انتقال جرم است به نحوی که غلظت اسانس در بخارات خروجی از ستون افزایش یابد و غلظت آب کم گردد.
به این ترتیب، حداکثر اسانس گیری زیره سبز با حداقل بخار آب خارج شده و وارد کندانسور می شود.
بخارات در حین عبور از کندانسور، به واسطه انتقال حرارت با آب سرد جاری در پوسته مبدل حرارتی، سرد شده و به صورت مایع خارج میشوند.

توجه :

اگر کندانسور به صورت کامل عمل کند، از یک کندانسور استفاده می شود، در غیر اینصورت از دو کندانسور استفاده خواهد شد.
مایع خروجی از کندانسور، وارد دکانتور میشود. در دکانتور ، دو لایه آبی و آلی تشکیل می شود. سرعت تشکیل این دو لایه در نتیجه سرعت خروج جریان های اسانس و آب بستگی به تفاوت چگالی لایه آلی و آبی و نیز سرعت ورود مایع به دکانتور و محل ورود آن دارد.
می توان با تنظیم مناسب ورودی ها و خروجی ها، حداکثر جداسازی را انجام داد طوری که لایه آبی خروجی از دکانتور در واقع به عنوان عرق گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.
عرق حاصله در مخزن جمع آوری عرقیات تولیدی برای بسته بندی در ظروف مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد. اسانس خروجی از دکانتور نیز وارد مخزن جمع آوری اسانس اولیه میشود و از آنجا برای عملیات تقطیر به صورت پیوسته وارد ستون تقطیر خواهد شد.
عمل تقطیر به سه روش صورت می گیرد که عبارتند از تقطیر با آب، تقطیر با آب و بخار و تقطیر با بخار آب. بخار مورد استفاده نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشد.

نکته :

از بخار مستقیم برای اسانس گیری از گیاهان دارویی تازه استفاده میشود و بخار غیر مستقیم نیز در بقیه موارد کاربرد دارد.
قبل از رفتن به دستگاه تقطیر، اسانس گرفته شده به یک مخزن منتقل میشود که در آنجا به کمک سولفات سدیم، آب موجود در اسانس کاملا جدا میگردد.
اساس عمل به این صورت است که سولفات سدیم با جذب آب، تبدیل به سنگ شده و در ته ظرف رسوب می کند. اسانس بدون آب نیز به وسیله شیر بغل مخزن تخلیه میشود.
اسانس بدون آب به منظور خالص سازی و جدا کردن ترپن ها و سایر مواد سنگین نظیر موم ها به دستگاه تقطیر منتقل می گردد.
این دستگاه می تواند ۱۰۰ لیتر مقطر حاصل از دستگاه تقطیر را در مدت ۲ تا ۶ ساعت و با سرعت ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر در هر ساعت مجددا تقطیر نماید.
پس از اینکه عمل خالص سازی اسانس صورت گرفت، فرآیند پاستوریزه کردن انجام می شود و در ادامه بعد از سرد شدن، محصول تولیدی در ظروف شیشه ای و پلاستیکی جمع آوری و بسته بندی می گردد.
تفاله حاصله نیز پس از خشک کردن به مصرف خوراک دام می رسد .
اسانس باید در ظروفی که نور به آن نرسد، بسته بندی گردد مانند ظروف استیل یا آلومینیومی ۵ و یا ۲۵ کیلوگرمی و یا در شیشه های تیره به رنگ قهوه ای.
به این نکته باید توجه داشت که شیشه ها باید کاملا پر شود تا میکروارگانیسم های هوازی در آن فعالیت نکنند.

بر چسب روی شیشه های اسانس باید حاوی مشخصات زیر باشد :

نام و نشانی تولید کننده درجه استاندارد اسانس حجم یا وزن بطری شماره ساخت و پروانه بهره برداری عبارت محصول ایران , تاریخ تهیه و تاریخ مصرف ویژگی های فوق باید به زبان فارسی بوده و اگر برای صادرات است، به زبان انگلیسی یا به زبان متداول کشور خریدار نوشته شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید