تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت
مقالات (عمومی)
سوهان
جدول محتوای این صفحه پنهان

سوهان :

سوهان نوعی شیرینی سنتی است که از پختن مخلوطی از آرد گندم، مالت، شکر و روغن تهیه میشود و دارای بافت بسیار فشرده به رنگ قهوه ای روشن می باشد.
تاریخچه تولید سوهان به دوره قاجاریه نسبت داده می شود، به عنوان حلوایی مقوی که همراه غذا مصرف می شده و به صورت سمنو بوده است.
این محصول در ابتدا مخصوص بزرگان و اشراف بوده است. در ابتدا سوهان را به صورت دستی و به کمک یک وسیله کف گیر مانند به نام هستون تهیه می کردند که میزان تولید آن بسیار پایین بوده است.
تقریبا در سالهای ۱۳۵۰-۱۳۶۹ تراشکاری به نام خازنی مبادرت به ساخت دستگاه هم زن نمود که این دستگاه باعث افزایش تولید سوهان و در حقیقت پیشرفت آن شد و این افزایش تولید موجب شد این شیرینی به عنوان سوغات شهر مقدس قم مطرح شود به صورتی که ۹۰٪ آن توسط زائران از استان خارج میشود.
امروزه تعداد واحدهای تولید کننده این شیرینی به بیش از ۳۹۰ واحد کارگاهی و فروشگاهی می رسد.
مواد اولیه مورد استفاده در تهیه این شیرینی سنتی عبارت است است از :  آرد، جوانه گندم ، روغن، شکر ، زعفران ، زرده تخم مرغ ،  هل و پسته .

طرز تهیه سنتی آن به طور خلاصه به ترتیب ذیل بیان شده است :

ابتدا گندم را سبز می کنند و پس از آنکه ریشه دوانید، آن را خشک می کنند. سپس با دستاس نرم کرده و با الک می بیزند و با مقدار معینی آرد، روغن، شکر و زعفران می آویزند و در پاتیل آنقدر میجوشانند تا قوام یابد و مانند حلوا شود.
در مرحله بعد با قالب مخصوص، قطعه قطعه کرده و روی سینی و با شی دیگری هر قطعه را کمی پهن می کنند. مقداری مغز پسته روی آن می ریزند و به صورت سوهان معمولی در می آورند.

فرآیند تولید سوهان :

فرآیند تولید به شرح زیر است:

۱) تهیه خمیر

۲) رساندن ( آبگیری و عمل آوری خمیر )

۳) شکل دهی

۴) خنک کردن و بسته بندی

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید