تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

استخراج رنگ طبیعی از ضایعات گلبرگ زعفران

مقالات (عمومی)
استخراج رنگ طبیعی از ضایعات گلبرگ زعفران

استخراج رنگ طبیعی از ضایعات گلبرگ زعفران :

محققان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی موفق به استخراج رنگ طبیعی از ضایعات گلبرگ زعفران جهت استفاده در مواد غذایی مختلف و برخی داروها در ایران شدند.

به گزارش ایسنا، عباس همتی کاخکی، عضو هیات علمی گروه فناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان این که در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی ۷۰ هزار هکتار مزارع زعفران وجود دارد که بعد از جداسازی محصول زعفران، گلبرگ آن که حاوی رنگیزه بسیار ارزشمندی به نام آنتوسیانین است به دور انداخته می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۲۰ هزار تن گلبرگ تولیدی به عنوان ضایعات دفن می‌شوند.

وی گفت: آنتوسیانین‌ها زیرگروهی از فلاونوئیدها هستند که مسئول ایجاد رنگ‌های قرمز، بنفش و آبی در بسیاری از گل‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها هستند. آنتوسیانین‌ها به دلیل اثرات مفید در سلامتی به خصوص به دلیل داشتن فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد التهابی و ضد رگزایی قابل توجه‌اند.

مجری طرح استخراج رنگ طبیعی از گلبرگ زعفران ، اظهار کرد: در این زمینه محققان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی طی یک پروژه تحقیقاتی به منظور تعیین میزان و نوع آنتوسیانین موجود در گلبرگ زعفران نمونه‌هایی را مورد بررسی قرار دادند و به شناسایی کمی و کیفی اجزاء تشکیل‌دهنده و پایداری رنگ استخراج شده در شرایط مختلف محیطی پرداختند.

همتی افزود: نتایج این بررسی نشان داد که می‌توان از این منبع بسیار ارزشمند مقادیر قابل توجهی از رنگ طبیعی و رنگ خوراکی استخراج کرد که این رنگ می‌تواند در مواد غذایی و خوراکی براحتی اضافه کرد و همچنین می‌تواند جایگزینی برای رنگ‌های قرمز سنتزی باشد که اثرات جانبی بسیار مضری دارند و برای سلامتی خطرناک میباشد .

به گفته عضو هیات علمی گروه فناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، نمونه آزمایشگاهی و صنعتی این رنگ تهیه شده و در مرحله تجاری‌سازی قرار دارد و در صورت پیدا کردن اسپانسر و سرمایه گذار میتواند وارد بازار مصرف ایران گردد .

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید