تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

رزین قوی ( تعویض کننده های بازی قوی )

شیمیایی
رزین قوی ( تعویض کننده های بازی قوی )

رزین قوی ( تعویض کننده های بازی قوی ) :

چون اسید کربنیک و اسید سیلیسیک، نسبت به دیگر اسیدها ضریب گزینش کمتری دارند از این رو نشت این نوع اسیدها در آب تصفیه شده خروجی از رزین قوی بازی مورد انتظار است. در پایان زمان سرویس عموماً یک افت کم هدایت الکتریکی اتفاق میافتد.

این به خاطر خنثی شدن سود سوزآور است که از خروجی دستگاه کاتیونی به آنیونی می آید که در بحث کار دستگاه های تعویض اسیدی بدان اشاره شد.

چون هدایت الکتریکی سودسوزآور خیلی بیشتر از اسیدهای ضعیف است، این افت در هدایت الکتریکی می تواند معرف پایان سرویس این نوع رزین ها باشد. در شکل دیده می شود که پس از پایان زمان مجاز سرویس، غلظت سیلیکا در آب خروجی از دستگاه به طور سریع افزایش مییابد.

با توجه به اهمیت پایین بودن غلظت سیلیس در آبهای صنعتی، ضروری است که تمهیداتی مناسب برای جلوگیری از افزایش سریع غلظت سیلیکا در آب تصفیه شده اندیشید. البته نشت سیلیکا به کیفیت آب، نوع رزین و کیفیت احیا بستگی دارد.

نکته :

اگر آب ابتدا از رزین قوی کاتیونی و سپس از رزین آنیونی ضعیف عبور داده شود در آن صورت در آب تصفیه شده، ممکن است سدیم و کلراید ناشی از نشتی حضور داشته باشد. اگر نشتی این دو یون یکسان باشد، در آب تصفیه شده سدیم کلراید وجود خواهد داشت.

همچنین اگر نشتی سدیم باشد ولی رزین آنیونی نشتی نداشته باشد در آن صورت سدیم نشتی به صورت هیدروکسید سدیم ظاهر می شود که باعث افزایش pH آب تصفیه شده نهایی به بالای ۸ می شود.

اگر نشتی کلراید (رزین آنیونی) باشد ولی رزین قوی کاتیونی نشتی نداشته باشد در آن صورت کلراید نشتی به صورت کلریدریک اسید در می آید که باعث کاهش pH آب تصفیه شده نهایی به پایین تر از ۵ می شود.

بنابراین تعداد یونهای نشتی (کمیت) تعیین کننده هدایت الکتریکی ولی نسبت یون سدیم به یون کلراید در نشتی، تعیین کننده pH آب تصفیه شده نهایی از مجموعهٔ رزین های کاتیونی و آنیونی است. این ارتباط بین نشتی یونها، هدایت الکتریکی و pH آب تصفیه شده نهایی در کاتالوگ بعضی از شرکت های سازنده رزین نشان داده شده است.

نشت سدیم از رزین های کاتیونی اسیدی و کلراید از رزین های آنیونی ضعیف به نسبت «سدیم و کلراید» به «دیگر یونها در آب ورودی» به رزین و نیز به مقدار ماده شیمیایی مصرف شده در زمان احیا رزین بستگی دارد.

اگر رزین آنیونی قوی باشد نشت کلر، به تأخیر خواهد افتاد و ابتدا سیلیکا در آب تصفیه شده به صورت نشتی ظاهر می شود. این سیلیکای نشتی به صورت غیر یونی است و روی pH و حتی هدایت الکتریکی تأثیر محسوسی ندارد چون سیلیکای نشتی با سدیم واکنشی نمی دهد

نکته :

از این رو سدیم نشتی به صورت هیدروکسید سدیم ظاهر می شود که در نتیجه pH آب خروجی از مجموعهٔ واحد رزین اسیدی و واحد رزین قوی بازی معمولا بالای ۸ است. نشت سیلیکا در آب های قلیایی تشدید می شود.

از این رو نشت سیلیکا در واحد رزین بازی قوی به نشت سدیم در واحد رزین اسیدی قوی بستگی دارد یعنی می توان با کنترل نشت سدیم، غلظت سیلیکای نشتی را هم کنترل کرد.

حلالیت سیلیکا در آب با افزایش دما بالا میرود و به طور کلی هرچه دمای آب بیشتر باشد نشت سیلیکا بیشتر است به طوری که با افزایش دمای آب از ۲۴ به ۳۸ درجه، نشت سیلیکا دو برابر و با کاهش دمای آب به ۱۰ درجه سانتیگراد نشت سیلیکا به نصف می رسد. به همین سبب است که برای حذف سیلیکا در هنگام احیا، محلول سود را گرم می کنند.

در زمان سرویسی رزین ها، سدیم نشتی از رزین کاتیونی با یون هیدروکسیل تولید سود می کند که دارای هدایت الکتریکی بالائی است اما در نزدیکی پایان سرویس رزین آنیونی، سیلیکا نشت می کند که با سدیم تولید سیلیکات سدیم می کند که هدایت الکتریکی پایینی دارد بنابراین قبل از اتمام سرویس رزین ها، یک افت قابل توجه در هدایت الکتریکی آب تصفیه شده مشاهده می شود ولی اندک زمانی پس از آن، دوباره هدایت الکتریکی شدیداً افزایش می یابد.

توجه :

توجه کنید که با افزایش مقدار ماده شیمیایی مصرفی در زمان احیا، هم می توان ظرفیت رزین را افزایش داد و هم نشتی را کاهش داد ولی این افزایش ظرفیت رزین و یا کاهش نشتی به صورت خطی با مقدار ماده شیمیایی مصرفی تغییر نمی کند. از این رو تصمیم گیری در مورد افزایش مقدار ماده شیمیایی در زمان احیا به مقدار مجاز نشتی در آب تصفیه شده و نیز قیمت مواد شیمیایی بستگی دارد.

این تغییرات کیفی برای رزین های مختلف و نیز انواع اسید مصرفی فرق می کند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید