تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

چای نوشیدنی پرطرفدار

مقالات (عمومی)
چای نوشیدنی پرطرفدار

چای نوشیدنی پرطرفدار :

چای یکی از نوشیدنی های پرطرفدار است و در تحقیقات فراوانی که درباره مصرف چای انجام شده آمده است که مصرف معمولی چای هیچ ضرری برای فرد ایجاد نمی کند.

این ماده یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی های دنیاست که در بین ایرانیان از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است و معمولا ایرانیان بعد از مصرف غذا از این نوشیدنی استفاده می کنند؛ چای به عنوان نوشیدنی پیش غذا، پس غذا و در وعده صبحانه مصرف می شود و می توان گفت که بعد از آب یکی از ارزانترین و پرطرفدارترین نوشیدنی ها در دنیا محسوب می شود که می تواند فواید و مضراتی داشته باشد.

این ماده علاوه بر اینکه یک نوشیدنی محسوب می شود به عنوان یک گیاه دارویی با ارزش نیز تلقی می شود. ***

فواید چای ۵۰ خاصیت چای :

ضد درد و ضد افسردگی برخی از محققان می گویند که چای برای بیماران قلبی مفید است و از بروز لخته در خون که موجب بروز حمله های قلبی و سکته های مغزی می شود، پیشگیری می کند، البته چای به هضم غذا نیز کمک می کند.

چای به دلیل داشتن کافئین از بروز خستگی پیشگیری می کند همچنین این نوشیدنی آرامبخش است و می تواند سردرد ناشی از خستگی روزانه را از بین ببرد. چای سرشار از آنتی اکسیدان است که از بروز سرطان پیشگیری می کند.

این ماده دارای ۵۰ خاصیت است که از مهمترین آنها می توان به ضد درد، ضد آمیب، ضد آلزایمر، ضد آرتریت، ضد تصلب شرایین، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد افسردگی، ضد قند خون، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد اسپاسم، ضد ویروس، قابض، مقوی قلب، محرک سیستم عصبی مرکزی، ادرار آور، محافظ کبد، کاهنده پرفشاری خون، محرک قدرت ایمنی بدن، کاهش دهنده چربی خون و کاهش دهنده تری گلیسریدها اشاره کرد.

چای تازه دم

برطرف کننده خستگی طرز دم کردن چای صحیح این است که مقداری چای خشک در قوری ریخته و آب جوش به آن اضافه شود همچنین به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی شعله غیرمستقیم قرار گیرد تا به آرامی دم بکشد.

هر چه چای تازه دم تر باشد، خوش بو و خوش طعم تر است و هر چه بماند، مواد تلخ آن بیشتر شده و بو و مزه آن را تغییر می دهد البته چای هرچه مانده تر باشد، خاصیت رفع کننده خستگی آن کاهش پیدا می کند چون کافئین آزاد شده با دیگر مواد ترکیب شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

افراد باید از مصرف چای داغ پرهیز کنند به دلیل اینکه موجب بروز سرطان می شود و بررسی ها نیز نشان داده است افرادی که چای بسیار داغ می خورند، بروز سرطان در آنها بیشتر است همچنین چای به دلیل داشتن انواع تانن، ضد باکتری و ضد ویروس است.

نکات ضد و نقیض درباره مصرف چای

بررسی ها نشان داده است که چای می تواند برای سلامتی مفید باشد و گاهی نیز تصورات نادرستی درباره این نوشیدنی مطرح می شود که می توان به برخی از آنها اشاره کرد. برخی متخصصان معتقدند چای برای سلامتی دهان و دندان مفید است این در حالی است که برخی نیز عنوان می کنند که مصرف زیاد چای موجب سیاه شدن دندان ها می شود.

برخی از متخصصان می گویند که مصرف این ماده موجب بروز کم خونی می شود و برخی ها نیز معتقد هستند که مصرف این ماده موجب کم خونی می شود. بسیاری از متخصصان معتقدند که مصرف معمولی این ماده ضرر ندارد ولی برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که اگر بیش از ۵ لیوان چای در روز مصرف شود مشکل زاست.

برخی ها می گویند مصرف این ماده سرطان زاست ولی متخصصانی نیز می گویند که این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است و از سرطان پیشگیری می کند.

چای ؛ ضرر یا سود؟

مصرف آن موجب سیاه شدن دندان ها نمی شود از دید علمی این ماده چند مزیت دارد و یکی از مزیت های آن این است که یک لیوان چای، فلوئور مورد نیاز یک فرد را در طول روز تأمین می کند و مصرف ۳ لیوان چای در روز مانعی ندارد.

وی بیان می دارد: اگر بیش از ۵ لیوان چای در روز مصرف شود، به بدن ضرر می رساند و موجب افزایش فلوئور بدن و بروز فلوئوریست در بدن و بروز نقاط قهوه ای رنگ بر روی دندان می شود، دندان ها را از بین می برد و استخوان را نیز پوک می کند.

متخصصین میگویند :مصرف چای معمولی ضرر ندارد و موجب بروز پوکی استخوان نمی شود همچنین دندان ها را سیاه نمی کند. *مصرف چای با فاصله نیم ساعت بعد از غذا موجب کم خونی نمی شود درستی مطلق می گوید: چای را باید با فاصله نیم ساعت بعد از غذا مصرف کرد به دلیل اینکه از جذب آهن در بدن پیشگیری می کند؛ به همین دلیل توصیه می شود که چای را همراه با غذا مصرف نشود.

بهتر است که چای را بعد از غذا و با فاصله ۲ ساعت مصرف کرد به دلیل اینکه مصرف چای بعد از غذا، تمام آهن غذا را از بین می برد و مانع جذب آن در بدن می شود. مصرف معمولی چای به بدن ضرر نمی رساند اگر بیش از ۵ لیوان چای مصرف کرد به دلیل داشتن فلوئور موجب پوکی استخوان می شود و به بدن ضرر می رساند.

چای یک آنتی اکسیدان قوی است و سرطان زا نیست

این ماده در تمام دنیا از مصرف بالایی برخوردار است و یکی از پر مصرف ترین نوشیدنی های دنیا محسوب می شود و به دلیل اینکه مردم تمام دنیا از این نوشیدنی استفاده می کنند، تحقیقات فراوانی در این خصوص صورت گرفته و در هیچ مقاله معتبری سرطان زایی و مضرات چای مطرح نشده است.

وی اضافه می کند: این ماده دم کشیده دارای عطر و طعم مطبوعی است که مصرف آن موجب رفع خستگی در افراد می شود اما چای جوشیده دارای رنگ سیاه، بو و مزه ای نامطبوع است و مصرف آن موجب بروز یبوست در افراد می شود. چای جوشیده سرشار از مواد قابضی به نام تانن است که بر اثر جوشیدن چای وارد آن می شود و رنگ و مزه چای را تغییر می دهد.

این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است و زمانی که حرارت می بیند و دم می کشد، تغییراتی را از خود نشان می دهد. مواد آنتی اکسیدانی موجود در آن بر اثر حرارت طولانی مدت از بین می روند و ارزش غذایی خود را از دست می دهد. به گفته وی، زمانی که این ماده دم می کشد، باید آن را از تفاله جدا کنیم چرا که جدا کردن تفاله موجب حفظ و نگهداری مواد غذایی پر ارزش در چای می شود.

توصیه می شود که پس از ۱۰ دقیقه تفاله را از آن جدا کرده و آب و مایع آن را نگهداری کنیم.

چای یمن؛ نوشیدنی ضد خستگی

نوعی از این ماده است که در کشور یمن طرفداران زیادی دارد و از مخلوط چند ادویه و شیر به دست می آید. عادت های غذایی یمنی ها کشور یمن یکی از کشورهای عربی است که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود و اهالی هر بخش، عادت های غذایی مخصوصی دارند. غذاهای یمنی از غذاهای لبنانی و هندی تأثیر گرفته اند و جالب آنکه شباهت هایی هم با غذاهای ایرانی دارند.

سنتی ترین غذای یمنی، «سالتو» است که ماده اصلی تشکیل دهنده آن گوشت است. بیشتر غذاهای یمنی بسیار تند هستند و حتی اگر به غذا فلفل اضافه نشود، آن را با سسی بسیار تند می خورند. به دلیل فراوانی غلات در این کشور، مردم نان زیاد مصرف می کنند و معمولا خود آن را تهیه می کنند. معروف ترین نان آن ها «ملاواچ» نام دارد. این نان هم با سس تندی سرو می شود و ادویه های فراوانی برای طبخ آن به کار می رود.

این سس تند «زچاک» نام دارد و برای سرو گوشت های گریل شده نیز مناسب است. یمنی ها از تمام روش های طبخ استفاده می کنند ولی بیشتر غذاهایشان کباب شده هستند و با گوشت قرمز تهیه می شوند.

نکته :

در کنار این کباب، انواع سبزی ها به شکل آب پز و خام نیز سرو می شود. نتایج مطالعات نشان داده اند که افزودن زنجبیل به نوشیدنی های گرم، از شدت سرماخوردگی می کاهد و بهبوددهنده سیستم گردش خون است مردم یمن غذاهایشان را در یک بشقاب بزرگ سرو می کنند به طوری که وسط آن برنج و کناره های آن گوشت و سبزی می ریزند اما جالب است بدانید که از خوردن برنج زیاد می ترسند و آن را عامل ابتلا به بیماری دیابت می دانند.

نوشیدنی رایج آن ها چای مخصوصی است که از انواع ادویه ها در تهیه آن استفاده می شود و آن را با کیک، تارت و دسر می خورند. بعد از چای، شیر پرمصرف ترین نوشیدنی در میان مردم این کشور است که در بیشتر مواقع آن را با چای مخلوط و میل می کنند.

مواد لازم برای ۴ نفر دارچین ۱ چوب ۰ کیلوکالری میخک ۵ عدد ۰ کیلوکالری پودر زنجبیل یک چهارم قاشق چای خوری ۰ کیلوکالری شیر کم چرب ۲ فنجان ۷۰ کیلوکالری هل ۳ عدد ۰ کیلوکالری آب سه چهارم فنجان ۰ کیلوکالری چای با توجه به اندازه شیر ۰ کیلوکالری شکر به میزان دلخواه طرز تهیه ابتدا تمام ادویه ها را که شامل میخک، دارچین، زنجبیل و هل است، با آب مخلوط و سپس شیر را اضافه کنید. این مخلوط را روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد. در ظرفی جداگانه، مقداری چای دم و در نهایت آن را با مقدار دلخواه شکر به این محتویات اضافه کنید.

نکته :

نوع یمنی باید به صورت گرم سرو شود. مقدار کالری هر فنجان از این نوع فقط به دلیل وجود شیر، کالری دارد و اگر از شیر کم چرب استفاده کنید، هر فنجان ۳۵ کیلوکالری خواهد داشت البته اضافه کردن شکر به این نوشیدنی مقدار کالری دریافتی را افزایش می دهد. هر گرم شکر ۴ کیلوکالری دارد و به ازای هر قاشق چای خوری از این شیرین کننده، مقدار کالری دریافتی ۲۵ کیلوکالری افزایش می یابد. چای؛ ضدبیماری قلبی چای یکی از نوشیدنی های رایج در میان اهالی یمن است.

این نوشیدنی خواص بسیار دارد و احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد. نتایج بررسی ها نشان داده اند نوشیدن چای میزان دریافت آنتی اکسیدان هایی مانند کاتچین، اپی کاتچین و اپی گالوکاتچین را افزایش می دهد. این ترکیب ها سطح کلسترول بد خون را پایین می آورند و از تنگی عروق جلوگیری می کنند. ۳۰ تا ۵۰ دقیقه بعد از نوشیدن چای سیاه، سطح این ترکیب ها در خون بالا می رود و بدن از خواص آن ها بهره خواهد برد. افزودن شیر یا خامه به چای، خواص این نوشیدنی را کاهش نمی دهد.

نکته دیگر اینکه بررسی های ۱۰ ساله نشان داده اند مخلوط چای سیاه با شیر دریافت ترکیب های فلاوونوئیدی را افزایش می دهد و به این ترتیب احتمال سکته را به خصوص در آقایان سالمند، ۷۰ درصد کاهش می دهد. شیر؛ ضدفشارخون پروتئین، در رشد عمومی و ساخت و ترمیم بافت ها نقش بسزایی دارد، به همین دلیل مصرف شیر به عنوان یکی از منابع اصلی آن، توصیه می شود.

نوشیدن شیر برای کسانی که از منابع پروتئینی نظیر انواع گوشت کمتر استفاده می کنند، یک عادت غذایی مناسب است. نکته دیگر اینکه شیر مملو از کلسیم است و دریافت کلسیم علاوه بر پیشگیری از بروز پوکی استخوان، مانع بروز فشارخون می شود.

نکته :

نتایج بررسی ها نشان داده اند کسانی که کمبود کلسیم دارند، به احتمال بیشتری به فشارخون مبتلا خواهند شد و با نوشیدن شیر، فشارخون بالایشان کنترل می شود. شیر از منابع ویتامین های گروه b به خصوص ۱ b و ۲ b محسوب می شود که هر دو در متابولیسم بدن نقش دارند بنابراین مصرف مرتب این نوشیدنی می تواند کمبود انرژی را نیز جبران کند. زنجبیل؛ ضد آرتروز این ادویه تند، طبیعت گرمی دارد و تحریک کننده بدن است. طب سنتی هندی، زنجبیل را برای دستگاه تنفسی و گوارشی مفید می داند.

مصرف کم اما مرتب زنجبیل می تواند احتمال ابتلا به آرتروز را کاهش دهد. پودر زنجبیل از شدت درد مبتلایان به آرتریت روماتوئید می کاهد ولی روی استئوآرتریت تأثیری ندارد. زنجبیل از تولید ترکیب های التهاب زا جلوگیری می کند و از علایم این بیماری می کاهد. نتایج مطالعات نشان داده اند که افزودن زنجبیل به نوشیدنی های گرم، از شدت سرماخوردگی می کاهد و بهبوددهنده سیستم گردش خون است، انداختن ۲ تکه زنجبیل تازه در یک قابلمه کوچک آب و گذاشتن آن روی حرارت به مدت ۱۰ دقیقه و مصرف این نوشیدنی همراه عسل توصیه می شود.

اگر فشارخون دارید وجود شیر در این نوشیدنی به کاهش فشار خون شما کمک خواهد کرد البته بهتر است که این نوشیدنی را به جای شکر با چند عدد کشمش میل کنید تا پتاسیم دریافتی تان افزایش یابد. اگر سرما خورده ایدمصرف هر چه بیشتر مایعات به شما توصیه می شود البته بهتر است که به جای شیرینی، این نوشیدنی را با عسل میل کنید زیرا بررسی ها نشان داده اند که دریافت هم زمان عسل و زنجبیل می تواند به فرو نشاندن علایم سرماخوردگی کمک کند.

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید