تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

سنگ های ساختمانی و مزایای استفاده سنگ طبیعی

مقالات (عمومی)
سنگ های ساختمانی و مزایای استفاده سنگ طبیعی

سنگ های ساختمانی و مزایای استفاده سنگ طبیعی :

گرانیت

بیشتر  سنگ گرانیت ها سخت و چگال هستند و به این ترتیب جزو مصالح بادوام ساختمانی قرار می گیرند. در برابر نفوذ آب و اثر ضربه مقاومند و محیط های صنعتی را به خوبی تحمل می نمایند.

ظاهر گرانیت متأثر از کار انجام شده برروی سطح نهایی آن است که ممکن است چکشی ،کلنگی، تیشه ای یا صیقلی باشد. بهترین نمای سنگ گرانیت حالت صیقلی آن است که زیبایی رنگ و انعکاس کریستال های آن را نمایش می دهد.

سطح گرانیت بر اثر حرارت و تفاوت ضریب انبساط و انقباض بین اجزای کریستالی مختلف آن به صورت سوخته در می آید. استفاده تلفیقی از گرانیت صیقلی و سوخته در ساختمان به علت تضاد، زیبایی جالبی پدید می آورد .

سنگ گرانیت به علت هزینه سنگین استخراج، برش و صیقل، نسبتاً گران است به همین دلیل بیشتر در نمای ساختمان های مهم به کار برده می شود. از این سنگ برای کف سازی ، پیاده روسازی و راه سازی نیز استفاده می گردد.

تراورتن

تراورتن از ته نشین شدن مواد بر اثر آب داغ یا آب سرد در غارها ا یجاد شده است . که شامل استالاکتیت و استالاگمیت می باشد. در حال حاضر ۵۲ معدن فعال تراورتن در کشور موجود می باشد و معادن فعال تحت پوشش انجمن صاحبان معادن سنگ ۲۴ معدن است . تراورتن سنگی کلسیم دار می باشد .

ازنظر رنگ ازسفید تا خاکستری ، نقره ای ، زرد ، قرمز، قهوه ای تیره موجود می باشد. سطح تراورتن مناسب جهت بتونه و پر نمودن ،پولیش و آنتیک نمودن می باشد. در عین حال در شرایط آب و هوائی گرم می توان جهت مصارف خارجی نیزاز آن استفاده نمود .

کوارتزیت

این نوع سنگ که اغلب با سنگ گرانیت نیز اشتباه می شود دارای ویژگیهای متفاوت است و از گرانیت سخت تر است این سنگ با ظاهر زبر و بلوری خود قابل شناسایی است . کوارتزیت را .بخاطر ظاهر ،زبر آن بیشتر در ساختمانهای ارزان قیمت و روستایی به کار می برند . رنگ آن بیشتر قهوه ای سوخته ، سرخ .خاکستری و قهوه ای است

توف

از انواع سنگهای خاکستر آتشفشان بوده که به علت چسبندگی کم ذرات آن در اثر هوازدگی پوسته پوسته .می شود و به صورت دانه های ریز از آن جدا می شود . این سنگ را به علت سبزی چشم نوازی که دارد در کار دیوار سازی پارک سازی و دیوارهای حایل استفاده می کنند.

دیوریت

از دیوریت برای سنگ نما،سنگ پله وکف ونیز در جاده سازی استفاده می کنند. رنگ این سنگ خاکستری،خاکستری تیره وگاه خاکستری مایل به سبز است

گابرو

از گابرو به علت استحکام ومقاومت آن در برابر هوازدگی برای سنگ نما،کف،پل وتونل استفاده می کنند. رنگ گابرو خاکستری مایل به سبز،سبزوگاهی سیاه رنگ است.

مرمر

نوعی سنگ آهک دگرگون شده است که رنگ هایی بسیار متنوع دارد. مقاومت این سنگ در برابر هوازدگی،گازها وبارانهای اسیدی کم است. به همین جهت این سنگ را در نمای داخلی ساختمانها به کار میبرند.

لاشه

سنگی است که شکل خاصی نداشته و به همان صورتی که از معدن آورده می شود بکارمی .رود و کاربرد ان در زیرسازی ها ، پر کردن فاصله بین سنگها و کف سازی خشن محدود می شود

قواره

سنگی است که از سنگهای لاشه بدست می آید و در کارگاه ساختمانی با کمی تیشه کاری ابعاد منظمی یافته و دارای گوشه های معین می گردد از سنگهای قواره برای دیوارهای باربر ، جدول .سازی و کف. سازی هایی که نیاز به کمی نما سازی دارن استفاده می شود

بادبر

سنگی است که با تیشه کاری کاملا شکل منظمی یافته و بویژه یک طرف آن شکل صاف به خود میگیرد .سنگهای بادبر را در تونل سازی ، پل سازی ، جدول سازی ، دیوار های باربر و غیر باربر ، سنگفرش و پله استفاده می کنند و یکی از عمده ترین کاربردهای مهندسی سنگهای لاشه و مالون بویژه در نقاط کوهستانی اجرای قوسهای سنگی است که در پلها ، درگاهها و طاق .زیرین دالانهای سنگی مورد مصرف قرار میگیرد

پلاک

برای نما سازی در سطوح از نوع پلاک استفاده می شود برای تهیه نوع پلاک سنگ قله را در کارگاه سنگبری به ضخامتهای مورد نظر برش داده و سپس آن را تا حد جلا و آینه شدن ساب می دهند . نوع تزئیناتی ارزان را از تراورتن و سنگهای گران قیمت را از گرانیت و مرمر انتخاب می کنند .

نوع پلاک را برای تزئینات داخل و خارج ساختمان و در کف ، دیوارپله ، کف پنجره ، کنار و زیر دیوار گچی و .وسایل تزئیناتی نظیر گلدان ، شمعدان ، جدول و جوی و غیره استفاده می کنند.

مزایای استفاده از سنگ های طبیعی:

نوع طبیعى در بین تمام مصالح ساختمانى از جایگاه برجسته اى برخوردار است.مواد تشکیل دهنده آن ویژگى هاى منحصر بفردى دارند که مى توانند با یکدیگر و بسیارى از مواد معدنى دیگر ترکیب شوند. سنگ طبیعى یک محصول صنعتى یکدست نیست بلکه محصولى است که داستان پیدایش خود را نشان مى دهد.

نوع طبیعى به عنوان یک ماده ساختمانى در شکل تمام شده، طبیعى جلوه مى کند. براى تولید واقعى آن به هیچ انرژى نیاز نیست. از انرژى تنها براى استخراج و فرآورى، آن هم به نسبت کمترى در مقایسه با سایر مصالح ساختمانى، استفاده مى شود.

غالباً از معادن نسبتاً کوچک و بدون نیاز به عملیات انفجارى عمده به دست مى آید. ضایعات بلا استفاده سنگ مى تواند مستقیماً براى پر کردن بخشهایى از معدن که سنگ استحصال شده است مورد استفاده قرار گیرد.

هیچ چیزى در سیکل کامل استخراج سنگ طبیعى از بین نمى رود، یعنى فرآورى و برگشت به طبیعت. سنگ هاى طبیعى در بلوک هاى بزرگ استخراج و در سنگبریها به قطعات دلخواه بریده مى شوند.اندازه اسلب ها در نوع طبیعى محدود به اندازه بلوکهاست نه استانداردهاى تعیین شده در تولید. اندازه بلوکها همیشه نیازهاى برنامه ریزى را تأمین نمى کند.

هر شکل دلخواهى از اسلب اعم از مربع و مستطیل مى توان تهیه کرد. ماشین آلات مدرن فرآورى خاتم کارى روى سنگ طبیعى را ممکن ساخته است. تنوع سنگها و امکانات طراحى و فرآورى منحصر به فرد سنگ، بى نظیر بودن این ماده ساختمانى را نشان مى دهد.

نکته :

با اینکه بسیارى از مصالح ساختمانى طى سالیان بد منظره مى شوند، سنگ طبیعى، سطح طبیعى خود را حفظ مى کند بدون اینکه به زیبایى آن لطمه اى بخورد.

حتى بسیارى از سنگهاى طبیعى با گذشت زمان زیباتر مى شوند. همچنین تمیز کردن سنگ طبیعى راحت و ارزان است. حتى سنگى که براى کف استفاده شده و قرنها از عمر آن مى گذرد را مى توان به حالت اول برگرداند.

عمر سنگهای طبیعى بسیار طولانى است. با برنامه ریزى و ساخت درست مى توان تصور کرد بناهاى ساخته شده از سنگ طبیعى تا هزاران سال باقى بمانند. هر سنگ دلخواهى را مى توان به شکل سه بعدى تولید کرد.

ایجاد طرح هاى سایه روشن با شیارهایى که به وسیله دستگاه فرز در سطح سنگها ایجاد مى شود امکان پذیر است. اسلب هایى که به این صورت فرآورى شده اند وقتى که بر نماى ساختمانها نصب

مى شوند، تبلور قدرت و استوارى است و ترکیبات مستحکم در قالب، چارچوب و ستونها، ساختار زیبایى را به وجود مى آورند.اگر عمر مفید یک ماده ساختمانى سى سال و یا بیشتر فرض شود، بررسى هاى مستقل نشان مى دهند که سنگهای طبیعى از مصالح ساختمانى مصنوعى مشابه گرانتر نیست.

هزینه هاى سرمایه گذارى نسبتاً زیاد سنگها با پایین بودن هزینه هاى نگهدارى در بلند مدت و عمر طولانى سنگ جبران مى شود.

بعلاوه، هزینه تمیز کردن و نگهدارى سنگهای طبیعى پایین است. سنگ طبیعى از ضریب هدایت گرمایى خوب و از ظرفیت نگهدارى گرماى بسیار بالایى برخوردار است، سنگهای طبیعى به عنوان ماده اى که در نماى ساختمان به کار مى رود گرماى حاصل از تشعشعات خورشید را جذب و مانع ورود گرماى مازاد به داخل ساختمان مى شود.

نکته :

آزمایشات نشان داده که انرژى مورد نیاز براى یک ساختمان چند ۲۱۵۰ ۱۰۰ است Kmh/m طبقه با نماى سنگ در حالیکه این رقم براى یک ساختمان با نماى شیشه ۷۰۰ ۳۰۰ است. Kmh/m مقاومت بسیارى از سنگ هاى طبیعى در برابر فشارهاى زیاد به این ماده شهرت یک ماده ساختمانى که هیچ وقت از بین نمى رود داده است.

تنها استیل هاى ضد زنگ که هزینه تولیدشان بالاست از نظر دوام با سنگ هاى طبیعى برابرى مى کنند. همچنین سنگ طبیعى یک ماده فوق العاده بادوام با میزان سایش کم براى پوشش کف است. پوشش هاى گرانیتى یا سنگهاى سخت مشابه حتى بعد از سالها مصرف، بندرت نشانه هایى از مصرف را در خود نشان مى دهند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید