تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

صمغ عربی نیجریه ای و فرانسوی

صمغ عربی نیجریه ای و فرانسوی جهان شیمی

صمغ عربی نیجریه ای و فرانسوی

شرکت جهان شیمی به عنوان واردکننده افزودنی های صنایع غذایی و صمغ عربی از کشور آلمان، نیجریه و فرانسه با درجه خلوص ۹۹.۹% محصول شرکت آلندروبرت خوراکی و غذایی و دارویی است. برای خرید صمغ عربی و استعلام قیمت فروش صمغ عربی فرانسوی و نیجریه ای با ما تماس حاصل فرمایید.

صمغ عربی چیست؟

این صمغ ماده تراوش شده از درختی از انواع آکاسیا می باشد که بیشتر در کشورهای آفریقایی همچون نیجریه، سنگال و سودان و آفریقای جنوبی به صورت وحشی یا کاشته شده، می باشد. در جنوب ایران به خصوص بوشهر و کرمان به صورت خود رو این گیاه وجود دارد.

از جمله ویژگی های صمغ عربی می توان به بسیار محلول پذیری آن در آب و رنگ سفید آن اشاره کرد.

کاربرد صمغ عربی چیست؟

از صمغ عربی در صنایع، تولید مواد غذایی، دارویی و بهداشتی استفاده می شود. به طور کلی کاربرد صمغ عربی به شرح زیر است:

  • در تولید مواد غذایی هم به منزله امولسیون کننده و هم پایدارکننده استفاده می شود و از جدا شدن چربی یا رشد بلورهای شکر در محصولات قنادی یا رشد بلورهای یخ در بستنی جلوگیری می کند.
  • به منظور تثبیت اجزاء طعم زا در سیستم های غذایی نیز استفاده می شود
  • در پوشش شکلات و دراژه مصرف می شود.
  • بافت دهنده پاستیل نیز می باشد.
  • از صمغ عربی در صنایع غذایی به عنوان پایدارکننده و افزایش ویسکوزیته استفاده می شود.
  • در صنعت چاپ به عنوان روان‌کننده در انواع جوهر چاپ استفاده می‌شود.
  • در تولید نوشابه ها و آبنبات و آدامس نیز کاربرد دارد.
  • در نقاشی از آن به عنوان یک ماده چسبنده در آبرنگ استفاده می‌شود. به آبرنگ حجم یا غلظت می دهد بدون آن که رنگ ارزش رنگی خود را از دست دهد.
  • برای آبرنگ ها یک ترکیب اتصال دهنده است.
  • در تولید ذغال از آن استفاده فراوانی می شود.
  • در سیگارسازی نیز به عنوان چسبنده کاغذ سیگار می‌ باشد.
  • ماده چسبنده در تمبرهای پستی نیز صمغ عربی می‌ باشد.
  • تثبیت کننده عطر و ادکلن می باشد.
  • ترکیب مهم واکس نیز می باشد.

خواص صمغ عربی چیست؟

صمغ عربی از درختان اقاقیا (یا آکاسیا سیال) استخراج می شود. سودان بزرگترین تولید کننده و صادرکننده صمغ عربی است که حدود ۹۰ درصد از صمغ عربی در جهان را تولید می کند.

صمغ عربی، ماده ای طبیعی است که از بخش بیرونی درختان اقاقیا پس از خشک شدن به صورت گره‌های سخت خشک برداشت می ‌شود، این صمغ حاوی درصد بالایی از فیبرهای محلول طبیعی و کلسیم است. خواص منحصر به ‌فرد صمغ عربی باعث شده در طیف وسیعی از کاربردها در صنایع غذایی، نوشیدنی، داروسازی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از مهم ترین خواص صمغ عربی این است که به عنوان قوی ترین پروبیوتیک در جهان شناخته می شود. مصرف این ترکیب به تشکیل باکتری های مفید در روده کمک می کند. همچنین برای درمان و پیشگیری از چندین بیماری صعب العلاج روده بزرگ، کبد و کلیه که درمان آنها با داروهای شیمیایی دشوار است، مفید می باشد. صمغ عربی می تواند نارسایی کلیه، شکستگی ها، پوکی استخوان، بیماری های روده بزرگ و برخی بیماری های قلبی را درمان کند.

صمغ عربی نیجریه ای و فرانسوی

صمغ عربی نیجریه ای و فرانسوی

تاریخچه مصرف صمغ عربی

صمغ عربی در زمان های قدیم مورد استفاده مردم بوده است. کلمه صمغ عربی اصطلاحی است که توسط بازرگانان اروپایی که این صمغ را از کشورهای عربی مانند جده و اسکندریه خریداری و وارد می کردند، ابداع شد. همچنین یکی از موارد مهم در فرهنگ مصر باستان است زیرا برای محکم کردن باندها در هنگام مومیایی کردن استفاده می شد.

مصری ها صمغ عربی را کامی می نامیدند. از این صمغ برای ایجاد رنگ یا رنگدانه نقاشی هیروگلیف نیز استفاده می کردند. برخی از محققین سودانی نیز اشاره کردند که کلمه «مَنّا» در قرآن (سوره بقره) به صمغ عربی اشاره دارد. در آنجا ذکر شد که مانا بهترین غذایی است که در دسترس انسان است.

نه تنها در کتاب مقدس قرآن، در سایر کتب مقدس مانند تورات نیز آمده است که این ترکیب یک غذای ضروری است و توسط حضرت موسی به قوم بنی اسرائیل معرفی شد.

امروزه تقریباً ۹۰۰ گونه گیاه اقاقیا وجود دارد که قادر به تولید صمغ عربی هستند. بیشتر این گیاهان فقط در آب و هوای گرمسیری مانند آفریقا رشد می کنند. به همین دلیل است که آفریقا به تولید کننده عمده صمغ عربی در جهان تبدیل شده است. امروزه استفاده از این ماده کاهش یافته است زیرا بشر ترکیبات دیگری مانند سلولز و نشاسته اصلاح شده پیدا کرده است که می تواند جایگزین آن شود.

با این حال، صمغ عربی همچنان به عنوان امولسیفایر، عامل تعلیق و چسباننده در شربت و قرص‌ سازی استفاده می ‌شود. این ترکیب نه تنها در مواد غذایی و تولید دارویی استفاده می شود، بلکه در تولید لوازم آرایشی نیز استفاده می شود.

انواع صمغ عربی

انواع مختلفی از این ترکیب وجود دارد که سودانی ‌ها آن را تولید می ‌کنند. سه نوع اصلی وجود دارد:

  • صمغ طلحه عربی: در صنایع دارویی، رنگ صنعتی، آرایشی و بهداشتی و شیرینی پزی استفاده می شود.
  • صمغ کندر عربی: عموما برای درمان بیماری های سینه و ریه استفاده می شود.
  • صمغ عربی: در درمان بیماری هایی مانند نارسایی کلیوی و بیماری های استخوانی (مانند شکستگی و پوکی استخوان)، بیماری های قلبی، روده بزرگ، سینه، ریه و معده استفاده می شود. صمغ عربی به دلیل خواص و ترکیبات باکیفیت بهترین نوع است.

اجزای تشکیل دهنده صمغ عربی

صمغ عربی به طورکلی از فیبر، نمک های معدنی و کربوهیدرات ها تشکیل شده است. در واقع ۸۹ درصد از فیبر با کیفیت و بقیه مخلوطی از نمک های پتاسیم، منیزیم و کلسیم و گروهی از کربوهیدرات ها مانند ریبوز و آلارابینوز است.

این ترکیب از نظر شیمیایی یک ماده شکننده است. به طور کلی بی بو و بی مزه است. اما ساختار شیمیایی آن هنوز پیچیده است و به طور کامل تجزیه و تحلیل نشده است.

ارزش غذایی صمغ عربی

صمغ عربی یک پلی ساکارید کامپوزیت طبیعی است. ساختار به سه بخش تقسیم می شود که عبارتند از:

  • بخش عمده صمغ عربی، این بخش حاوی ستون فقرات گالاکتوز است که توسط آرابینوز و رامنوز به هم متصل شده و به اسید گلوکورونیک ختم می شود. اسید گلوکورونیک در طبیعت به صورت نمک پتاسیم، منیزیم و کلسیم یافت می شود.
  • بخش کوچکتر، حاوی کمپلکس آرابینوگالاکتان-پروتئین و اسید گلوکورونیک است.
  • کوچکترین بخش که دارای بالاترین محتوای پروتئین یا گلیکوپروتئین است. این ساختار گلیکوپروتئین از ترکیب اسیدهای آمینه مختلف تشکیل شده است.

فواید سلامتی صمغ عربی چیست؟

  • این ترکیب از مواد مغذی با خواص دارویی تشکیل شده است. مهمترین مواد مغذی فیبرهای محلول در آب هستند. فیبرهای محلول در آب بلافاصله پس از ورود به بدن، مستقیما با کلیه مرتبط می شوند تا به انجام وظایف آن کمک کنند.
  • این ترکیب به کاهش کراتینین خون که یکی از محصولات متابولیک است کمک می کند. کلیه ها کراتینین را از طریق سیستم ادراری دفع می کنند. میزان بالای کراتینین در خون نشان دهنده وجود التهاب کلیه با علائم خستگی، بی حالی و بی اشتهایی است.
  • این صمغ به دفع مواد زائد کمک می کند. از تجمع سموم و تشکیل ترکیبات مضر در انتهای مجرای روده نیز جلوگیری می کند.
  • صمغ عربی به کنترل سطح قند و چربی در خون کمک می کند. این ترکیب به افراد مبتلا به دیابت و چاقی کمک می کند تا وزن اضافی را کنترل کنند.
  • تزاید سلول های مخاطی پوشاننده سیستم ادراری را تحریک می کند. از لوله های سیستم ادراری محافظت می کند تا اثربخشی آن را برای  مقاومت در برابر التهاب افزایش دهد. از عوارض جانبی ناشی از نارسایی کلیه محافظت می کند.
  • صمغ عربی به جذب نیتروژن در بدن کمک می کند. میزان بالای نیتروژن نشان دهنده نارسایی کلیه است که منجر به بیماری «اورمی» می شود. علائم بیماری اورمی شامل حالت تهوع، خارش پوست، خواب آلودگی و از دست دادن مداوم اشتها است.
  • مصرف این صمغ در این مورد به مدت ۴ ماه تقریبا کلیه ها را فعال می کند. با دفع آن با ادرار، میزان اوره را در خون کاهش می دهد.
  • صمغ عربی یک داروی موثر برای تمیز کردن مجاری ادراری از رسوبات ناشی از تجمع اسیدها و نمک های معدنی است. این رسوب ها می توانند در اندازه های مختلف سنگ های کوچک و بزرگ را تشکیل دهند. سنگ ها می توانند باعث نارسایی شدید کلیوی شوند، به خصوص زمانی که ادرار غلیظ باشد.
صمغ عربی نیجریه ای و فرانسوی

صمغ عربی نیجریه ای و فرانسوی

فواید درمانی صمغ عربی

به کاهش وزن کمک می کند

صمغ عربی سرشار از فیبر و ترکیبات معدنی است که به طور قابل توجهی به کاهش وزن کمک می کند. این ترکیب به مهار تجمع چربی و تسریع متابولیسم کمک می کند. محتوای بالای فیبر موجود در آن احساس سیری را القا می کند. این ترکیب به کاهش وزن بدون از دست دادن عناصر ضروری ویتامین ها و مواد معدنی کمک می کند.

برای دیابت مفید است

نوشیدن روزانه صمغ عربی حل شده در آب به کاهش قند و جذب مواد قندی در بدن کمک می کند. نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی را در بیماران دیابتی تامین می کند. بدن را برای تولید انسولین تحریک می کند و مقاومت بدن در برابر آن را محدود می کند.

لوزالمعده را تحریک می کند و از اختلالات آن جلوگیری می کند. همچنین به تبدیل قند ذخیره شده در بدن به انرژی کمک می کند که میزان قند در خون را در محدود نرمال حفظ می کند.

همچنین از افزایش کتون ها که باعث بالا رفتن اسیدیته خون و ادرار به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می شود، جلوگیری می کند.

از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند

صمغ عربی فعالیت آنتی بادی های اضافی که باعث التهاب روده بزرگ می شود را کاهش می دهد. افزودن آن به وعده های غذایی از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند. همچنین می توان از آن برای التیام درد و گرفتگی شکم و روده و دفع گازها از بدن به روش طبیعی مصرف کرد.

به درمان مشکلات پوست کمک می کند

صمغ عربی در اکثر فرمولاسیون های کرم های مراقبت از پوست استفاده می شود. این ترکیب به مرطوب سازی و تنظیم سطح ترشحات چربی پوست صورت و بدن کمک می کند و برای درمان اکثر مشکلات پوست صورت مانند کک و مک مفید است.

همچنین از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند. در درمان بیماری های واژن، خارش خارجی و حساسیت های پوستی کاربرد دارد. پوست صورت را سفت می کند و چین و چروک را کاهش می دهد. با مخلوط کردن کمی نشاسته با صمغ عربی و هندوانه می توان از آن به عنوان ماسک استفاده کرد.

برای مصرف کودکان مفید است

صمغ عربی سرشار از کلسیم است که به استخوان سازی در کودکان کمک می کند. نسبت کلسیم موجود در صمغ عربی مشابه نسبت کلسیم شیر مادر است. همچنین به تقویت ایمنی کودکان کمک می کند و از آسم و سرفه جلوگیری می کند. علاوه بر این، به تقویت ذهن کمک می کند. بنابراین، می توان به جای استفاده از گلوتن یا نشاسته، صمغ عربی را در شیرینی ها برای کودکان اضافه کرد.

به درمان ریزش مو کمک می کند

همانطور که قبلا ذکر شد، صمغ عربی سرشار از فیبر، پروتئین و حاوی مواد مهمی برای محافظت از مو در برابر ریزش و ضعف در ریشه آن است. همچنین به درمان آلوپسی سر که باعث فرسایش ریشه و طاسی می شود کمک می کند.

در مورد موهای چرب سطح ترشحات چربی مو را تنظیم می کند و آن را آبرسانی می کند. اکثر مشکلات مو را بدون آسیب رساندن به مو مدیریت و درمان می کند. صمغ عربی در ترکیب انواع کرم مو و شامپوهای طبی استفاده می شود.

از کبد محافظت می کند

صمغ عربی از بیماری هایی مانند لوسمی یا آنزیم های کبدی بالا که می تواند باعث آسیب کبدی شود، محافظت می کند. سطح قند خون و ترشح صفرا را در کبد تنظیم می کند. با تقویت کبد و بافت آن، گلبول های قرمز خون را فعال و تجدید می کند.

استخوان ها را تقویت می کند

همانطور که در بالا ذکر شد، صمغ عربی سرشار از کلسیم است. این به تقویت استخوان ها و محافظت از آنها در برابر خطرات ناشی از پوکی استخوان کمک می کند. به بهبود شکستگی های ایجاد شده در هر قسمت از بدن انسان کمک می کند و زمان بهبودی را کاهش می دهد.

سفارش دادن