تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

همه چیز درباره شیرین کننده های مصنوعی

شیمیایی مقالات (عمومی)
همه چیز درباره شیرین کننده های مصنوعی

امروزه شیرین کننده های مصنوعی و دیگر جایگزین های قند در طیف متنوعی از غذاها و نوشیدنی ها تحت عنوان (غذاهای بدون قند) یا (غذاهای رژیمی) یافت می شوند که از جمله آنها عبارتند از نوشیدنی های شیرین و نوشابه ها، آدامس، ژله، برخی نان های شیرمال و شیرینی جات آبمیوه، بستنی و … .

اگر قصد کاهش وزن را داشته باشید و یا به دیابت مبتلا باشید ممکن است خیلی از افراد مصرف شیرین کننده های مصنوعی را به شما پیشنهاد کنند. لذا آگاه شدن از فواید و مضرات شیرین کننده های مصنوعی ایده بسیار خوبی به شمار می آید.

شیرین کننده مصنوعی چیست؟

شیرین کننده های مصنوعی جایگزین های صنعتی برای شکر می باشند هرچند ممکن است از منابع طبیعی مانند گیاهان و یا خود قند بر گرفته شده باشند.

این نوع شیرین کننده ها، به عنوان شیرین کننده هایی قوی شناخته می شوند چرا که اغلب به مراتب از قند و شکر عادی شیرین تر می باشند. از آنجا که شیرین‌کننده‌های مصنوعی از شکر عادی بسیار شیرین‌ترند، لذا در مقایسه با شکر مقادیر کمتری از آنها برای ایجاد همان میزان طعم شیرین لازم است.

شیرین کننده های مصنوعی رایجی که در حال حاضر مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) می باشند عبارتند از:

برخی از شیرین کننده های دیگر مانند سیکلامات هم هستند که در آمریکا تایید نشده است هرچند برخی از دیگر کشورها آن را تایید نموده اند.

کاربردهای شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی نسبت به شکر، در ظاهر شیرین کننده های جالبی به نظر می رسند چرا که در حقیقت هیچ کالری ای را به رژیم غذایی تان اضافه نمی کنند و در واقع در مقایسه با شکر میزان خیلی کمتری از آنها برای شیرین کردن استفاده می شود.

امروزه شیرین کننده های مصنوعی به صورت گسترده ای در غذاهای فرآوری شده استفاده می شوند از جمله نوشیدنی های شیرین و شیرینی جات و ژله ها و کنسروها و … . حتی استفاده از شیرین کننده های مصنوعی در خانه ها هم رایج شده است.

با مشاهده برچسب غذایی روی غذاهای فرآوری شده می توان فهمید که آیا در تهیه غذا از شیرین کننده مصنوعی استفاده شده است یا خیر؟ از جمله کاربردهای شیرین کننده های مصنوعی عبارتند از:

کنترل وزن

یکی از جنبه های مورد توجه برای شیرین کننده های مصنوعی آن است که آنان ارزش غذایی چندانی ندارند و حقیقتا حاوی کالری نیستید.

در حالی که هر گرم شکر ۴ کیلوکالری انرژی دارد و بنابراین اگر در تلاش برای کاهش وزن یا پیشگیری از افزایش وزن باشید استفاده از تولیداتی که با استفاده از شیرین کننده های مصنوعی شیرین شده اند ممکن است گزینه جالبی به نظر برسند.

هر چند در حقیقت مصرف آنها را برای کاهش وزن مفید نمی دانند. از طرف دیگر برخی از تحقیقات پیشنهاد کرده اند که مصرف شیرین کننده های مصنوعی ممکن است با افزایش وزن مرتبط باشند.

دیابت

از نظر تئوری شیرین کننده های مصنوعی ممکن است یک جایگزین مناسب به جای شکر برای افراد دیابتی به حساب آید. شیرین کننده های مصنوعی بر خلاف شکر و قند سطح قند خون شما را به طور لحظه ای افزایش نمی دهند چرا که جزء منابع کربوهیدراتی نیستند.

ولی به دلیل اینکه نگرانی هایی از بابت خطرناک بودن برخی انواع محصولات حاوی قند مصنوعی وجود دارد اگر فردی مبتلا به دیابت هستید قبل از مصرف هر نوع جایگزین قند با پزشک معالجتان مشاوره کنید.

شما باید بدانید که افراد دیابتی علاقه وافری به مواد قندی دارند ولی از آنجا که بدن این افراد توان استفاده از این نوع مواد را ندارد با عدم تغییر ذائقه شیرنی دوست کنترل کلی قند خون همچنان دچار اختلال باقی خواهد ماند.

سوکرالوز و دیابت

جلوگیری از کرم خوردگی دندان ها

برخلاف شکر، شیرین کننده های مصنوعی در تخریب دندان ها اثر چندانی ندارند و از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان ها جلوگیری می کنند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید