تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

کاربرد آنتی بیوتیک ها برای حفاظت مواد غذایی

مقالات (عمومی)
کاربرد آنتی بیوتیک ها برای حفاظت مواد غذایی

کاربرد آنتی بیوتیک ها برای حفاظت مواد غذایی :

آنتی بیوتیک ها

از آنتی بیوتیک ها می توان برای حفاظت مواد غذایی استفاده کرد. در اینجا مسئله رشد و مقاوم شدن بعضی از میکروبها در بدن انسان مطرح می باشد.

از این نظر است که فقط مصرف تعداد معدودی از آنها در برخی از ممالک مجاز اعلام شده است.

اینها عبارتند از نایسین ، کلرو تتراسیکلین، اکستتراسیکلین و پیماریسین .

مهمترین مورد مصرف و کاربرد توصیه شده برای این آنتی بیوتیک ها، به کارگیری آنها به منزله عملی اضافی یا تکمیلی برای روشهای دیگر نگهداری می باشد.

مثلاً به تعویق انداختن فساد در طول نگهداری ماده غذایی در یخچال یا کاستن از شدت عملیات حرارتی، در سالیان قبل، استفاده از تتراسیکلین در امریکا مجاز بود (به صورت فرو بردن مرغ در آب حاوی آن)

که بقایای آنتی بیوتیک در روی مرغ در جریان عمل پختن معمولی از بین می رفت.

نایسین

یک پلی پپتید متشکل از ۳۴ اسید آمینه است که در مقابل میکروبهای گرم مثبت مؤثر است ولی کاربرد پزشکی ندارد.

این ماده توسط لاکتیک استرپتوکوکسی تولیدمی شود که در برخی نقاط برای جلوگیری از فساد مواد لبنی نظیر پنیر و شیر تغلیظ شده مورد استفاده قرار می گیرد.

نایسین در برابر میکروبهای گرم منفی مؤثر نیست. این ماده اساساً برای انسان غیرسمی است و باعث کاهش حساسیت بدن در معالجه با آنتی بیوتیکها نمی شود.

باید توجه گردد که باکتری فوق الذکر (تولید کننده نیسین) به طور متداول در شیر وجود داشته بنابراین ورود نیسین به بدن انسان سابقه ای تاریخی دارد و از این نظر نمی تواند خطرساز باشد.

قابل ذکر است که اصولاً به وجود نیسین برای اولین بار در سالهای ۱۹۳۰، به منزله یک جزء طبیعی موجود مشکل آفرین در تولد بسیاری از فراوردههای لبنی پی برده شد .

پیماریسین

پیماریسین که نام دیگر آن ناتامیسین است، ماده ای ضد قارچ است و سمیت آن برای انسان کم می باشد. در حالی که از رشد کپکها به خوبی جلوگیری میکند، در برابر رشد و تکثیر باکتریها تأثیری ندارد.

به این ترتیب از این ماده می توان در آن دسته از فرایندهای تخمیری که وجود کپکها مسئله ساز است استفاده کرد بدون آنکه مشکلی در کار باکتریهای فعال در فرایند تخمیر به وجود آید

اکسید اتیلن و اکسید پروپیلن از این مواد در حالت گازی آنها برای نابودی میکروارگانیسمها در بعضی اقلام غذایی و همچنین استریل کردن پوششها یا ماده بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

این روش اساساً باید در مورد مواد غذایی خشک نظیر ادویه ها، بادام و گردو به کار گرفته شود، زیرا این دو ماده میکروب کش به سرعت با آب وارد واکنش می شوند و تولید گلیکولهای مربوطه را می کنند.

این گلیکولها که شکل احیاء شده این مواد هستند نمی توانند به منزله یک عامل اکسید کننده عمل نمایند از این جهت فاقد اثر در نابودی میکروارگانیسمها می باشند.

استفاده از این مواد به خصوص در مورد ادویه ها که معمولاً دارای آلودگی میکروبی زیادی هستند درخور توجه و اهمیت است، زیرا به دلیل وجود مواد معطر و طعم زای فرار در اینها، استریل کردن آنها در فرایندهای حرارتی متداول عاری از مسئله نیست؛ چون باعث نابودی حداقل بخشی از این مواد که مطلوب و ارزشمند هستند می گردد.

مدتی در معرض تماس با ماده نابود کننده میکروب قرار میدهند. محیط باید تحت فشار باشد تا غلظت این ماده را تا حدی که برای انجام استریل کردن در یک دوره زمانی مشخص و مورد باید چنین حرارتی در محیط تأمین گردد.

پس از انجام این مرحله، محیط تحت خلاً قرار میگیرد تا بقایای ماده استریل کننده از ماده غذایی جدا شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید