تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

منابع اصلی روغن ها و چربی ها

مقالات (عمومی)
منابع اصلی روغن ها و چربی ها

منابع اصلی روغن ها و چربی ها :

یک گزارش نشان میدهد که در فصل برداشت سال ۲۰۱۷ , ۲۵۳ میلیون تن روغن و چربی از ۱۷ منبع روغنی اولیه تولید شد.
این روغن ها شامل چهار روغن اصلی ( پالم ، آفتابگردان ، کلزا یا کانولا و گلرنگ)، چهار روغن با اهمیت کمتر (پنبه دانه، بادام زمینی، زیتون و ذرت)، دو روغن لوریک (هسته پالم و نارگیل که حاوی مقادیر بالایی از اسید لوریک هستند)، سه روغن با حجم تولید کم (کنجد، بذر کتان و کرچک) و چهار چربی حیوانی (چربی گاو، چربی خوک، کره و روغن ماهی) هستند.
واضح است که بخش غالب تشکیل دهنده این ذخایر، چهار روغن گیاهی ( پالم ، سویا ، کلزا و آفتابگردان) هستند و میزان این ذخایر به وسیله روغن پالم حاصل از کشورهای مالزی و اندونزی و روغن سویای تولید شده در کشورهای آرژانتین، برزیل و ایالات متحده آمریکا افزایش می یابد.
بخشی از این ذخیره کلی در صنعت اولئوشیمی به عنوان مواد اولیه طیفی از محصولات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. این بخش شامل کل روغن کرچک ، بخش اعظم روغن بذر کتان، بخش مهمی از روغنهای لوریک و پیه گاو و بعضی از روغن های باقی مانده میباشد.
برخی از این منابع روغنی برای تغذیه حیوانات نیز مورد استفاده قرار می گیرند، اما مابقی آنها روغنهایی هستند که اساسی صنعت مواد غذایی را تشکیل میدهند.

توجه :

براساسی مدارک اخیر پیش بینی می شود که بیشتر از این ها نیز دستخوش تغییر شود. البته تغییر این نسبت ها به معنای کاهش مصرف روغنها در تغذیه انسان نیست، بلکه به خاطر افزایش میزان تولید کلی روغنها، این نسبت کوچک تر شده است.
در سال ۲۰۱۷ نیمی از ذخایر اضافی سال، احتمالا برای مقاصد غیر غذایی (عمدتاً بیودیزل) و نیمی دیگر در مواد غذایی، مصرف می شود. در طی سال ۲۰۱۷و شاید بعدها، در مواقعی که تقاضا افزایش مییابد، عرضه و تقاضا به خاطر سهمیه بندی قیمت ها محدود خواهد شد.
شایان ذکر است که این فهرست قراردادی از روغن های خام، شامل کره کاکائو و بسیاری از روغن های کمیابی که هم اکنون در بازار در دسترس هستند، مانند روغن کاملینا ، روغن بادام و روغن گل پامچال و گل گاوزبان نمی شود.
در وعده های غذایی مقادیر قابل توجهی چربیها خورده می شوند که در فهرست نویسی تحلیلی گران بازار روغن به صورت واضحی دیده نمی شوند. برای مثال محصولات لبنی (غیر از کره) مانند شیر، خامه، پنیر و چربیهایی که همراه با گوشت یا ماهی و یا آجیل خورده می شوند.
با شروع رشد تقاضا برای روغن ها و چربیها به عنوان منبع بیودیزل، این نگرانی به وجود می آید که با افزایش جمعیت و درآمد، تقاضا برای آن افزایش یابد و در نتیجه روغن ها و چربیها دیگر برای مصارف غذایی کافی نخواهند بود.
مشخص است که با افزایش درآمد، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، تقاضا برای گوشت و چربی افزایش مییابد. احتمالا تولید کل روغن ها و چربیها، به خاطر افزایش سطح زیر کشت محصول و نیز بهبود عملکرد، افزایش مییابد.

توجه :

با این حال قیمت روغن ها و چربیها هنوز پایین است و این مسأله میزان تقاضا برای مصارف غذایی و غیرغذایی را تحت تأثیر قرار می دهد تا زمانی که یک تعادل جدید حاصل شود.

پس از یک دوره افت قیمت ها در حدود ۱۰ سال پیش ، که در سال های ۲۰۱۶ به حداکثر خود رسید، قیمت دانه های روغنی و روغن ها و چربیها در طی سالهای اخیر به سرعت افزایش یافته است.
این افزایش قیمت منعکس کننده افزایش تقاضا برای مقاصد غذایی، به ویژه در چین و کشورهای در حال توسعه و همچنین برای تبدیل به بیودیزل است.
علاوه بر این، شرایط ذخیره روغن نیز مشکلاتی دارد که ناشی از شرایط آب و هوایی نامساعد در بسیاری از کشورهای تولیدکننده می باشد.

در طی ۱۰ سال گذشته تولید سالانه روغن ها و چربیها به طور متوسط تا حدود ۵ میلیون تن افزایش یافته و در طی ۳ سال گذشته این رقم به نزدیک ۸ میلیون تن رسیده است.
تخمین زده میشود که در ۵ سال آینده (۲۰۱۸ به بعد) میزان تقاضا برای مقاصد غذایی و غیرغذایی تا حدود ؛ تا ۵ میلیون تن افزایش یابد.
آیا موجودی روغن ها و چربیها در آیندهای نزدیک می تواند تا میزان ۸-۱۰ میلیون تن افزایش یابد تا پاسخگوی تقاضا برای مصرف در مواد غذایی و سوخت باشد؟
ارقامی که در بالا ذکر شدند امکان یک نتیجه گیری بدبینانه یا خوش بینانه را به ما می دهند. نزدیک بودن ارقام مربوط به موجودی روغن و تقاضا برای آن، یک نظام جیره بندی را برای ذخایر روغن و قیمت آن به اجرا خواهد گذاشت.
البته عوامل دیگر، بویژه وضعیت ذخیره / تقاضا / قیمت برای گندم و غلات دیگر و بهای نفت نیز مؤثر خواهند بود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید