تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

روغن کلزا – روغن سویا

مقالات (عمومی)
روغن کلزا – روغن سویا

روغن کلزا (کانولا) :

روغن کلزای سنتی که قبلاً به عنوان روغن منداب شناخته میشد با مقادیر بالای اسید اروسیک (۲۲:۱) قابل شناسایی است و روغن های دارای اسید اروسیک بالا (HEAR) هنوز به عنوان منبعی از اروکامید (RCONH2) که برای استفاده در فیلم پلاستیکی مناسب است، کاربرد دارند.
این روغن کلزا به علت داشتن اسید اروسیک بالا برای مصرف در مواد غذایی مناسب نیست و معمولا به طور کامل با روغن کانولا که حاوی اسید اروسیک پایین است و برای اولین بار در کانادا تولید شد، جایگزین می شود.
این روغن فقط حاوی مقدار کمی اسید اروسیکا در روغن (کمتر از ۲ درصد) و مقادیر کمی گلوکوزینولات در کنجاله (کمتر از IM/g|۳۰) است. در حال حاضر تقاضا برای روغن کلزا به منظور استفاده در مواد غذایی افزایش یافته است.
به ویژه در اروپا تقاضا بیشتر نیز است، چراکه این روغن به شکل استرهای متیل به عنوان یک منبع بیودیزل مورد استفاده قرار می گیرد.
روغن کلزا یک روغن غذایی با کیفیت بالا با کمترین مقدار اسیدهای چرب اشباع در بین همه روغن ها، مقدار بالای اسید اولئیک و مقادیر مفیدی از اسید لینولئیک و اسید لینولنیک با یک نسبت بسیار خوب است .
البته این روغن قبل از استفاده برای سرخ کردن و برخی مقاصد دیگر، جهت کاهش میزان اسید لینولنیک باید در معرض هیدروژناسیون جزیی قرار گیرد.
گیاه منداب در طی پرورش سنتی دانه یا از طریق اصلاح ژنتیکی تغییر می کند و گزارش شده است که بسیاری از روغنهای اصلاح شده حاوی اسید اولئیک بالا، لینولئیک کم و دیگر ویژگیهای جهش یافته هستند.

روغن سویا

دانه سویا بیش از همه دانه های روغنی دیگر و عمدتاً در ایالات متحده آمریکا، آرژانتین، برزیل و چین کشت می شود. دانه ها در هنگام استخراج، تولید روغن (۱۸٪) و یک کنجاله پروتئینی (۷۹٪) با کیفیت بالا می کنند.
کنجاله پروتئینی به طور گسترده ای به عنوان خوراک دام و نیز در بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده انسان استفاده می شود.
بیشتر دانه های سویایی که در حال حاضر کشت می شوند، به طریق ژنتیکی اصلاح شده اند (عمدتاً به دلایل زراعی) و دانه های اصلاح ژنتیک نشده تنها به صورت مواد ارگانیک یا اصلی IP” در دسترس هستند.
در حال حاضر روغن سویا ، از نظر تولید سالانه، پس از روغن پالم در مقام دوم قرار دارد (۳۱/۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۷).
روغن سویا یک روغن غیر اشباع غنی از اسید لینولئیک (۵۴٪) و حاوی مقداری اسید لینولنیک (۱۱٪) است.
در نتیجه این ترکیب اسید چرب، حدود نیمی از تری آسیل گلیسرول های روغن سویا دارای دو یا سه زنجیره اسید لینولئیک هستند.
اسید لینولنیک به آسانی اکسید می شود ، بنابراین مدت ماندگاری مواد غذایی حاوی این روغن را کاهش می دهد.
این مشکل به وسیله هیدروژناسیون تماسی – یک هیدروژناسیون خیلی سبک که در آن مقدار اسید لینولنیک به نصف میرسد کاهش می یابد .

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید