تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

روغن دانه آفتابگردان

مقالات (عمومی)
روغن دانه آفتابگردان

روغن دانه آفتابگردان :

روغن دانه آفتابگردان آخرین روغن یکی از چهار روغن گیاهی اصلی است. علاوه بر نوع معمولی آن که دارای لینولئیک بالایی است، انواعی از آن با اسید اولئیک بالا و متوسط نیز وجود دارند.
هیچ کدام از این ها محصولات اصلاح ژنتیک شده نیستند. در اروپا روغن دانه آفتابگردان بیشتر به عنوان جایگزینی برای مارگارین های نرم فاقد اسید لینولنیک ترجیح داده میشود.
هرچند از زمانی که نیاز بیشتر به اسیدهای امگا ۳ در رژیم غذایی انسان مورد پذیرش واقع شده است، شاید نتوان دیگر به چشم یک مزیت به آن نگاه کرد .
روغن دانه آفتابگردان ممکن است حتی پس از موم گیری حاوی مقداری موم باشد که از پوسته دانه ناشی می شود .

روغن های گیاهی دیگر

بخش اعظم ذخایر روغن های گیاهی مربوط به روغن پالم و سویا است و پس از آنها روغنهای کانولا و آفتابگردان قرار دارند.
این روغن ها و همچنین روغن زیتون، کره کاکائو و دو روغن لوریک (روغن نارگیل و روغن هسته پالم) در بخش های قبلی مورد بحث قرار گرفتند.
روغنهای دیگری که در مقادیر کمتر موجود هستند شامل پنبه دانه، بادام زمینی و روغن ذرات هستند. ترکیب اسید چرب این روغن ها و برخی روغنهای گیاهی دیگر که در مقادیر کمتر موجود هستند .
بسیاری از روغنهای کمیاب دیگر نیز وجود دارند، اما اطلاعات مربوط به آنها باید در وب سایت های اختصاصی یا در منابعی که در فهرست مرجع تهیه شده اند، جستجو شود.
روغنهای بادام، فندق، ماکادمیا و مورینگا غنی از اسید اولئیک هستند. در واقع روغن فندق آن قدر شبیه روغن زیتون است که به عنوان روغن زیتون تقلبی استفاده می شود.

نکته :

روغن ماکادمیا غنی از اسید پالمیتولئیک (۱۱:۱) و نیز اسید اولئیک است و لذا میزان اسیدهای تک غیر اشباع آن بسیار بالاست. روغن دانه گلرنگ به طور طبیعی غنی از اسید لینولئیک است، اما انواعی از آن نیز دارای اسید اولئیک بالا هستند.
روغن تخم کتان (و روغن پریلا ) یک منبع در دسترس میباشد که غنی از اسید لینولنیک است. بیشتر روغن تخم کتان در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، اما برخی از انواع مرغوب آن به علت غنی بودن از اسید امگا ۳ کاربردهایی در مواد غذایی دارند.
مقداری از آن نیز به صورت دانه در صنایع غذایی استفاده می شود. وقتی از کتان در صنعت مواد غذایی استفاده می شود، اسم بذرک جایگزین تخم کتان می شود.
تخم کتان جهش یافته ای که در نتیجه موتاسیون و جهش شیمیایی به دست می آید، تولید یک روغن مفید با اسید لینولئیک بالا می کند که لینولا” نامیده می شود و می تواند جایگزین روغن آفتابگردان شود.
روغن کاملینا حاوی مقادیر مناسبی از اسیدهای لینولئیک و لینولنیک است و به عنوان منبعی از اسید امگا ۳ با اسپردها مخلوط میگردد.
روغن سبوس برنج ، به ویژه در کشورهای تولید کننده برنج، حائز اهمیت است. این روغن حاوی مقادیر مشابهی از اسیدهای اولئیک و لینولئیک است و حاوی آنتی اکسیدانهای خاص خود می باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید