تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

فرآیند تولید آبلیمو و آبغوره

مقالات (عمومی)
فرآیند تولید آبلیمو و آبغوره

فرآیند تولید آبلیمو و آبغوره :

محصولاتی چون آبلیمو و آبغوره بازار مصرف داخلی دارند ، ولی می توان با انجام مطالعات اولیه ، فرهنگ غذایی سایر کشورها و تنظیم برنامه ریزی دقیق در جهت کسب بازارهای خارجی نیز اقداماتی انجام داد.
یکی از این روشها، شناخت مشخصات کالاهای مصرفی سایر کشورهاست که زمینه مشترکی با محصولات مشابه دارد.
به عنوان مثال آبلیمو میتواند به عنوان اساس تولید نوشابه های میوه ای خارج از ایران کاربرد داشته باشد.
بنابراین با تولید محصولی که مطابق با فاکتورهای مورد نظر باشد و با توجه به منحصر به فرد بودن کشت واریته lime در ایران و خصوصیات ویژه و برتر این واریته نسبت به واریته های دیگر (طعم و بوی خاص این واریته)، می توان بازار صادرات را نیز برای این کالا پیش بینی نمود.

نکته :

در خارج از ایران به دلیل فرهنگ غذایی ویژه و متمایزی که با کشور ما دارند آبغوره نیز ناشناخته است ولی می توان با استفاده از تبلیغات به بازاریابی این محصول نیز پرداخت.
در مورد بازار مصرف داخلی نیز با توجه به رشد جمعیت، روند مصرف رو به ازدیادی را در آینده می توان پیش بینی نمود.

مواد اولیه تولید آبلیمو و آبغوره محصولات کشاورزی هستند که در فصل خاصی برداشت میگردند . (لیمو غوره) و باید در فرصت کوتاهی تبدیل به فرآورده گردند، این در حالی است که کالای تولیدی می تواند در تمام فصول مصرف گردد.
در حال حاضر قسمت اعظم این تولیدات در واحدهای کارگاهی صورت میگیرد اما به دلایل متعددی باید در تولید این محصولات از روش صنعتی استفاده نمود از جمله عدم دسترسی کارگاهها به وسایل و تجهیزات و دستگاه های مناسب تولید، به خطر افتادن سلامت انسان به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی و…
آبلیمو به عنوان یک کالای نهایی و مصرفی است و مصرف خوراکی دارد و به منظور موازنه چهار ترکیب مزه یعنی شیرینی، ترشی، تلخی، شوری، در صنایع غذایی به کار میرود و در واقع به عنوان چاشنی مواد غذایی به شمار می آید.
از آبغوره نیز به همین منظور استفاده می کنند. در حقیقت، آبلیمو و آبغوره به دلیل طعم ویژه ای که دارند، جایگاه مصرف ویژه خود را دارا میباشند و به این دلیل تقریبا بی رقیب هستند.
آبغوره فرآوردهای است که از استخراج میوه نارس انگور (Vitis vinifera) بدست می آید و دارای طبیعت سرد و خشک، تصفیه کننده خون و رفع کننده چربی خون است.
آبلیمو نیز فرآورده ای است که از استخراج لیمو (Persian Lemon) که حاوی عطر و عصاره بسیار بالایی است بدست می آید و دارای طبیعت سرد، صفرابر ، رفع کننده عطش، چاشنی غذا و سالاد و شربت است .

تولید آبلیمو و آبغوره

آبلیمو بعد از دریافت لیمو و نگهداری در انبار، لیموی آماده برای آبگیری به قسمت نوار سورتینگ و شست و شو منتقل می شود. در این قسمت لیموها بر روی نقاله با سرعت کم حرکت می کنند و توسط کارگران لیموهای له شده و لک زده و قهوه ای جدا میگردند.
مرحله اول شست و شو داخل حوضچه های شست و شو میباشد و مرحله دوم توسط دوش های شست و شو است که بر روی تسمه نقاله آب با فشار روی لیموها ریخته میشود. بعد از شست و شو، توسط بالابر به دستگاه خردکن میروند.
لیموها وقتی وارد این دستگاه میشوند، خرد شده و آماده آبگیری میشوند. سپس از پرسهای حلزونی (اکستراکتور) برای استخراج عصاره لیمو استفاده می شود
در ادامه توسط پمپ، آبلیمو از اکستراکتور وارد فیلتر می شود. اساس کار این دستگاه جداسازی پالپ از عصاره است ولی همه پالپ را نمی توان به این روش جدا کرد. در واقع این عمل جداسازی پالپ توسط سپراتور، به خاطر عدم دوفاز شدن آبلیمو و تولید یک محصول یکنواخت است.
به منظور کنترل کیفیت و یکنواخت کردن جریان آبلیموی تهیه شده به قسمتهای بعدی، دو عدد مخزن از جنس استیل ضد زنگ دارای همزن در نظر گرفته میشود.
جهت مشاهده سطح مایع، این مخازن دارای لوله شیشه ای متصل به بدنه هستند و خروجی محصول از قسمت مخروطی شکل پایین آنها صورت می گیرد. سپس توسط پمپ از مخازن اختلاط به دی اریتور (هواگیر) منتقل می شوند.
این دستگاه مجهز به پمپ خلا بوده و بدین وسیله اکسیژن محلول در آبلیمو خارج می شود. در صورتی که این عمل انجام نشود، ترکیبات قندی موجود در عصاره اکسید شده و در اثر اکسایش، رنگ آبلیمو تیره و قهوه ای می شود و کیفیت آبلیموی تولیدی پایین می آید.

پاستوریزه آبلیمو

در ادامه، آبلیمو جهت پاستوریزه شدن وارد پاستوریزاتور صفحه ای شده و تا ۷۰ درجه سانتی گراد گرم می گردد و بعد از آن به منظور شکستن ذرات موجود و همگن کردن وارد هموژنیزاتور میشود.
سپس وارد پر کن شده و عملیات پر کردن همراه با خلاء می باشد و براساس اندازه ظروف شیشه ای قابل تنظیم است.
شیشه ها قبل از پرشدن از شیشه شوی عبور کرده و خوب شسته می شوند (شیشه شوی شامل دوش آب همراه با بخار میباشد).
سپس وارد بخش دربندی میشوند که به صورت اتوماتیک است و در نهایت، عملیات بسته بندی بر روی آنها انجام خواهد شد.

آبغوره

ماشین آلات مورد نیاز خط تولید آبغوره همانند خط تولید آبلیمو است و فقط هموژنیزاتور، لازم ندارد. آبغوره پس از فیلتراسیون به مخازن اختلاط رفته و سپس به دستگاه پاستوریزاتور منتقل میشود.

کنترل کیفیت

به منظور انجام کنترل کیفیت باید از ابتدای ورود مواد اولیه، کنترلهای لازم انجام گردد. از جمله بررسی ویژگی های مواد اولیه مورد نیاز تولید، کنترل کیفی در حین تولید و کنترل کیفی محصول.
مواد اولیه مورد مصرف در این واحد صنعتی، تاثیر مستقیم در کیفیت محصول نهایی دارد نظیر لیمو ، غوره و شیشه و دیگر مواد اولیه مصرفی در تهیه آبلیمو و آبغوره.
بنابراین قبل از هر چیز شناخت نسبی فاکتورهای کیفی هر یک از مواد اولیه ضروری به نظر می رسد.
به منظور کنترل مواد اولیه در حین تولید و محصول نهایی، آزمایشات مختلفی باید انجام شود. این آزمایشات به دو صورت انجام می گیرد، آزمایشاتی که در آنها مواد و محصول از نظر ظاهری کنترل می گردند و آزمایشاتی که مواد و محصول از نظر ویژگیهای فیزیکوشیمیایی ، بررسی می گردند.
معیار این آزمونها برای آبلیمو، استاندارد ملی ایران به شماره ۸۷۸۸ و برای آبغوره، استاندارد ملی ایران به شماره ۱۸۱۵ می باشد .

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

برچسب ها

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید