تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

اهلی سازی محصولات زراعی وحشی

مقالات (عمومی)
اهلی سازی محصولات زراعی وحشی

اهلی سازی محصولات زراعی وحشی :

مشکلاتی که در اهلی سازی محصولات زراعی وحشی و گیاهان وحشی وجود دارد .تجارت روغن ها و چربیها تقریباً به صورت کامل بر پایه تعداد محدودی از روغنها میباشد که از نظر ترکیب اسید چرب متفاوت هستند، اما تعداد زیادی از گونه های گیاهی دیگر وجود دارند که ترکیب اسید چرب آنها با روغنهای متداول تفاوت چندانی ندارد.
این روغن ها به عنوان چربی در مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته اند، اما باید یک دلیل خاصی برای گسترش وسیع آنها وجود داشته باشد.
گیاهانی نیز وجود دارند که اسیدهای غیرمعمول مانند اسیدهای اپوکسی، اسیدهای با پیوند غیر اشباع مزدوج یا روغن هایی با میزان بسیار بالایی (بیش از ۸۰ درصد) از یک اسید چرب خاصی را تولید می کنند.
تلاش در جهت اهلی سازی و تجاری کردن چنین گیاهانی و روغن حاصل از دانه های آنها زمان بسیار زیادی میبرد و ۲۰ سال یا بیشتر طول می کشد تا وارد بازار شوند.
اغلب این روغن ها در صنعت اولئوشیمی مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند تا در صنعت غذایی .

دانه های روغنی اصلاح شده از طریق اصلاح نژاد سنتی یا از طریق مهندسی ژنتیک

به خاطر مشکلاتی که در اهلی سازی محصولات زراعی وحشی و گیاهان وحشی وجود دارد، تلاش بیشتر بر روی اصلاح کردن گیاهانی که در حال حاضر پرورش می یابند و در مقیاس تجاری برداشت می شوند معطوف شده است، یعنی در مواردی که روش های بهینه زراعی توسعه زیادی پیدا کرده اند.
اشکال اصلی اهلی سازی محصولات زراعی وحشی ، به حداقل رساندن دامنه گونه های گیاهی مهم و لذا محدود کردن تنوع زیستی است.
تغییراتی که باید به دنبال آنها باشیم تا حدودی اقتصادی هستند، مانند کاهش استفاده از علف کش و حشره کش ، اما این تغییرات شامل تغییر در ترکیب هیدروژناسیون ، تغییر موقعیت تری آسیل گلیسرول و تغییر میزان ترکیبات جزئی نیز می شوند.
این تغییرات باید بدون کاهش بازدهی حاصل شوند و از نظر بیولوژیکی از فصلی به فصلی دیگر پایدار باشند و با روشهای نگهداری متداول سازگار باشند.
دانه اصلاح شده باید در همه حال به صورت مجزا از انواع اصلاح نشده و سنتی تر نگهداری شود. این مسأله پیامدهایی را برای برداشت، انتقال و استخراج دانه و برای دست به دست کردن های بعدی روغن به همراه دارد.
چنین تغییراتی ممکن است از طریق اصلاح نژاد سنتی یا به وسیله روشهای جدیدتر مهندسی ژنتیک حاصل شوند.
به خاطر افزایش نگرانیهای موجود در بعضی جوامع درباره روش های اصلاح ترانس ژنیک ، شناسایی روش مورد استفاده حائز اهمیت میباشد.
این ایراد همراه با مشکل افزایش هزینه ها باعث میگردد توجیه این که نگرانی های مذکور پایه و اساس علمی ندارد، سخت تر شود.
به دانه های روغنی تهیه شده از یک منبع مشخص که به صورت مجزا از دانه های دیگر نگهداری شده و به یک روش متفاوتی تولید و جا به جا می شوند اصطلاحاً دانه های شناسنامه دار IP گفته میشود.

تغییراتی که در ترکیب اسید چرب روغنها مدنظر است و به دنبال آنها هستیم عبارتند از :

کاهش میزان اسیدهای اشباع به دلایل تغذیه ای، کاهش میزان اسید لینولنیک و یا افزایش میزان اسیدهای اشباع تر به منظور اجتناب از هیدروژناسیون (همراه با تولید اسیدهای ترانس نامطلوب) و مقادیر بالاتر اسید اولئیک.
پیشرفت های قابل توجهی نیز در برخی از آزمایشگاه های تحقیقاتی در این رابطه وجود داشته است، اما چنین گیاهانی احتمالا به صورت ژنتیکی اصلاح خواهند شد و ۲۰-۱۰ سال طول می کشد تا به صورت تجاری در دسترسی باشند.
در حال حاضر، نظر به تقاضای بالا برای روغنها و چربیها برای مقاصد غذایی و غیر غذایی، افزایش موجودیها حائز اهمیت است.
این کار ممکن است از طریق کشت دانه هایی با بازدهی بیشتر، گسترش دانه هایی که نسبت به خشکی مقاومتر هستند و تحت شرایط ناسازگار بازدهی بهتری دارند و نیز دانه هایی که تحت شرایط سخت آب و هوایی (درجه حرارتهای پایین تر یا فصل رشد کوتاه تر) و یا شرایط بد خاک (شوری زیاد) رشد می کنند، به انجام برسد.
گیاهانی که قادر به تحمل شرایط سخت آب و هوایی و یا شرایط بد خاک هستند، ممکن است با آب دارای کیفیت ضعیف تر نیز آبیاری شوند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید