تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

گلابگیری و تهیه عرقیات

مقالات (عمومی)
گلابگیری و تهیه عرقیات
جدول محتوای این صفحه پنهان

گلابگیری و تهیه عرقیات :

سابقه گلابگیری در ایران به بیش از ۲۵۰۰ سال میرسد. ایرانیان در آن زمان روش تقطیر را ابداع نموده و سالها از آن بهره مند بوده اند.
علاوه بر این با استفاده از گیاهان دارویی ، داروهای زیادی به صورت خشک و یا به صورت عصاره های تغلیظ شده تهیه و صادر می گردیده است.
گل محمدی ، نسترن معطر و سایر گیاهان این خانواده بومی ایران بوده و از این منطقه به سایر نقاط دنیا برده شده است.
هنر تقطیر گل سرخ نیز حدود پانصد سال است که از ایران به اروپا برده شده است روشی که با استفاده از آن محمدبن زکریای رازی به ساخت و کشف الکل موفق گردید و آن را از طریق تخمیر و تقطیر انگور به دست آورد.
تهیه عرقیات سنتی و گلابگیری جزء فرهنگ سنتی ماست.
این عرقیات تماما دارای خواص همان گیاه اصلی بوده و چه در کتب دانشمندان قدیم و چه در کتب علمی جدید و چه در فرهنگ عامه کاربرد آن خصوصا برای درمانهای طبیعی ساده و غیر فوری توصیه می گردد.
بسیاری از عرقیات جهت پذیرایی و استفاده در مواد غذایی به کار میرود مانند گلاب ، بیدمشک ، عرق نسترن ، عرق دارچین ، عرق نعناع، کاکوتی و غیره.

اکنون جوامع پیشرفته علاقمند به استفاده از محصولات طبیعی هستند و لیست اقلام صادراتی گیاهان سنتی ایران به سایر کشورها نشان دهنده این گردش است و ایران با داشتن پیشینه طولانی باید در این رشته پیشتاز باشد.

توجه :

در هر نقطه ایران یک نوع عرق محبوبیت داشته و تولید و مصرف می شود. به عنوان مثال عرق کاکوتی و چهل گیاه در خراسان، عرق شاهسپرم در تبریز، عرق بابونه و اترج و بهار نارنج در کاشان. نقش گلاب به عنوان یک محصول طبیعی و با ارزش که انسان ماشینی امروز را به سوی طبیعت میبرد، شایان توجه است.
گلاب محصول سنتی ایران و محصولی است که در هر خانه ایرانی یافت می شود. گلاب ایران به کشورهای خارج نیز صادر می شود که نشانه مرغوبیت آن و ایرانی بودن آن است.
بسیاری از عرقیات از گیاهان تازه و در فاصله اولین ماههای بهار تا اواسط پاییز تهیه میشود. عرقیاتی که از گیاه تازه تهیه می شود مقرون به صرفه است و از عطر و طعم بهتری برخوردار است.
گیاهانی که به صورت تازه تقطیر می شوند عبارتند از نعناع، کاکوتی، پونه، بیدمشک، برگ چنار، شاهینوم، خارشتری، کاهو ، سیب، به، برگ تمشک، بهار نارنج ، طارونه، اکالیپتوس، کاسنی و غیره. گیاهانی که هم نوع تازه و هم نوع خشک آن مورد تقطیر قرار می گیرد ولی تازه آن بهتر است عبارتند از :
نعناع، کاکوتی، بهار نارنج، مورد، اکالیپتوس، کلپوره، شاطره. یکی از گیاهانی که نوع تازه آن نباید تقطیر گردد دانه گشنیز است چون دانه گشنیز بوی خوشی ندارد.
در حالی که دانه رسیده و خشک دارای بوی مطبوع است. در مورد اکثر دانه ها تقطیر از گیاه خشک به عمل می آید مانند زیره سبز، زیره سیاه، زیتون، دانه گشنیز، دانه شوید، گلپر و غیره. گیاهان وارداتی عموما به صورت خشک مورد تقطیر قرار میگیرند مانند دارچین، زنجبیل، میخک، خونجان و غیره.
تقریبا تمام نقاط ایران غنی از گیاهان سنتی است ولی نقاط زیر برای گیاهان خاص خود شهرت دارند گل گاوزبان در قزوین، آقطی و برگ زیتون در مازندران، نیلوفر آبی، برگ زیتون و بهار نارنج در گیلان، بابونه، بهار نارنج، شیرین بیان و آویشن در شیراز، برگ اکالیپتوس، خار مغیلان و طارونه در سیستان و بلوچستان و درنهایت گیاهان وارداتی چون زنجبیل و میخک از هند و چین و دارچین از سیلان .

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید