تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

پارامترهای آنالیز روغنها

مقالات (عمومی)
پارامترهای آنالیز روغنها

پارامترهای آنالیز روغنها :

فعالیت در صنعت مواد غذایی نیاز به داشتن شناخت نسبی درباره تجزیه چربیها و پارامترهای آنالیز روغنها دارد. بعضی از ویژگیها در شناسنامه محصول به تفصیل شرح داده می شود، اما دیگر ویژگیهای مربوط به مواد مصرفی یا محصولات غذایی احتمالا باید در آزمایشگاه داخلی یا در یک آزمایشگاه خارجی ارزیابی شوند.
اطلاعات به هر شکل و از هر منبعی که به دست آیند، باید معنا و مفهوم آنها مشخص شود و نیز باید بررسی شود که آیا این اطلاعات قابل پذیرش هستند یا نه.
روش های تجزیه ای استاندارد و کاملا پذیرفته شده، بر روش هایی که عموما در آزمایشگاههای دیگر اجرا نمیشوند، ترجیح داده می شوند. اگر کالاها به صورت بین المللی داد و ستد میشوند، روش های تجزیه ای باید مطمئن بوده و در اکثر نقاط دنیا شناخته شده باشند.
در ذیل گزارش مختصری از روشها و نتایج به دست آمده ارائه شده است.
روشهای سنتی تجزیه در اصل از نوع شیمیایی و شامل معرفها و حلالهای شیمیایی بودند. به طور کلی این روشها زحمت زیادی داشتند و میزان مواد موردنیاز برای انجام آنها در حد چند گرم بود.
بعضی از این روش های آنالیز روغنها هنوز هم کاربرد دارند، اما به تدریج توسط روشهایی فیزیکی به ویژه کروماتوگرافی و طیف سنجی جایگزین شده اند.

توجه :

کروماتوگرافی و طیف سنجی به طورکلی سریع تر، دارای زحمت کمتر و دقیق تر هستند و به مقدار کمتری از مواد نیاز دارند. البته لازم به ذکر است که تجهیزات این دو روش نسبت به روش های پیشین پیچیده تر و گران تر هستند.
سیستمهای طیف سنجی و کروماتوگرافی تا حد زیادی جایگزین بورت ها و پیپت های شیشه ای قدیمی تر شده اند. سازمان هایی که در زیر فهرست شده اند و مؤسساتی مانند آنها دستورالعمل های مشابه (اما غیریکسان را تهیه می کنند.
انجمن متخصصان رسمی شیمی تجزیه AOAC جامعه متخصصان شیمی روغن آمریکا AOCS مؤسسه استانداردهای انگلستان BSI سازمان جهانی استانداردسازی ISO اتحادیه بین المللی متخصصان شیمی محض و کاربردی IUPAC کتاب دستور داروسازی اروپائیان، ویرایش پنجم، اتحادیه اروپا، استراسبورگ ،  فراهم کردن یک نمونه معرف از مواد و احتمالا انتقال و ذخیره کردن آن ضروری است و روشهای استانداردی برای همه این مراحل وجود دارد.
باید به درجه حرارت انبار، ماهیت ظرف، ممانعت از فعالیت آنزیمی و افزودن احتمالی آنتی اکسیدانها توجه شود. اگر در همه این موارد مراقبتهای لازم انجام نشود، حتی دقیق ترین تجزیه ها فاقد ارزش خواهند بود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید