تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

استخراج روغن

مقالات (عمومی)
استخراج روغن

استخراج روغن :

روشهای مختلفی برای استخراج روغن از یک نمونه موجود هستند و کاربرد آنها بستگی به ماهیت شبکه ای دارد که چربی در آن قرار گرفته است.
در مورد دانه های روغنی، استخراج روغن عموما به وسیله روش سوکسله با استفاده از هگزان یا دیگر ترکیبات هیدروکربنی مناسب، مانند ترکیباتی با نقطه جوش ۶۰ تا ۱۰ درجه سانتی گراد، از دانه خرد شده استخراج می شود.
روش سوکسله نمونه روغنی را فراهم می نماید که می تواند برای آزمایشات بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. روش های غیر تخریبی مناسب برای ارزیابی عادی بسیاری از نمونه ها بر پایه مادون قرمز نزدیک و یا رزونانس مغناطیسی هسته استوار هستند.
روشهای موردنیاز برای منابع زیستی مانند کبد یا خون، که اغلب دارای نسبت بالایی از آب هستند، پیچیده تر می باشند. در مواد غذایی چربی همراه با پروتئین و یا کربوهیدرات است و چنین منابعی نیز ممکن است نیاز به روشهای خاصی داشته باشند .
نمونه های زیستی بر اساس روش های کاملا ثابت شده فولک و همکاران (۱۹۵۷) یا روشهای بلیگ و دایر” (۱۹۵۹) که توسط کریستی نیز تشریح شد، استخراج میشوند.
در روش استخراج فولک، بافت خرد شده یا یکنواخت شده با یک مخلوط ۲:۱ از کلروفرم و متانول مخلوط میشود و سپس عصاره آلی حاصله با محلول آبی کلرید پتاسیم دوفاز میشود.
لایه های ترکیبی باید دارای نسبت حجمی ۶۸ و ۳ (کلروفرم / متانول / آب) باشند. چربی استخراج شده در لایه کلروفرم (پایین تر) قرار دارد.
روش بلیگ و دایر برای عضله ماهی و دیگر بافتهای مرطوب که فرض میشود حاوی حدود ۸۸ گرم آب در هر ۱۰۰ گرم از بافت باشند، توسعه یافته است.
بافت مورد نظر (۱۰۰ گرم) با کلروفرم (۱۰۰ میلی لیتر) و متانول (۲۰۰ میلی لیتر) مخلوط و یکنواخت میشود و پس از صاف کردن، باقی مانده بافت برای بار دوم با کلروفرم (۱۰۰ میلی لیتر) یکنواخت می شود.
دو عصاره آلی به دست آمده با همدیگر مخلوط میشوند و با محلول آبی کلرید پتاسیم (۰/۸۸ درصد، ۱۰۰ میلی لیتر) هم زده می شوند. پس از ته نشینی، چربی در داخل لایه پایین تر جداسازی میشود.
در اروپا چربی موجود در مواد غذایی شامل تمام چربی ها به انضمام فسفولیپیدها می باشد و در ایالات متحده، چربی به عنوان اسیدهای چرب موجود در ساختمان مونواسیل گلیسرولها، دی آسیل گلیسرول ها، ترى آسیل گلیسرولها، اسیدهای چرب آزاد، فسفولیپیدها و استرهای استرولی تعریف شده است.
این ارزیابیها عموما از طریق استخراج با یک حلال مناسب، با این فرض که همه چربی استخراج شده و عصاره فقط حاوی چربی است، انجام شده است. در مواقعی که چربی متصل به پروتئین با کربوهیدرات باشد ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و نیاز به اصلاح روشها باشد.
یک روش دیگر این است که پس از افزودن تری آند کانوئین به عنوان استاندارد داخلی، کل نمونه را با اسید یا قلیا هیدرولیز کنیم.
اسیدهای چرب حاصله استخراج شده و تبدیل به استرهای متیل می شوند و به وسیله گاز کروماتوگرافی (GC) آزمایش میشوند.
نتایج حاصله تبدیل به معادل های تری آسیل گلیسرول می شود و به عنوان میزان چربی بیان میشود .

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید