تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

انار و ویژگی آن

مقالات (عمومی)
انار و ویژگی آن

انار و ویژگی آن :

انار با نام علمی Punica granatum یک درختچه به طول ۸-۵ متر با برگ های براق، کشیده و باریک است که دارای گل های قرمز به قطر ۳ سانتی متر و میوه هایی شش گوش و کروی به قطر ۷ تا ۱۲ سانتی متر با پوست قرمز و یا زرد، چرمی و دانه های فراوان می باشد.
انار بومی ایران و هند است و از ۰۰۰ ؛ سال قبل از میلاد نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. مصرف این میوه از ایران به هند و از آنجا به آفریقای شمالی و چین و سپس به اروپا و امریکا گسترش یافت است.
واژه انگلیسی انار از زبان یونانی به معنی “سیب پرهسته ” برگرفته شده است.
انار میوه ای است سرشار از ویتامین و به علت داشتن آهن و سایر عناصر دیگر دیرهضم می باشد. انار میوه ای است که به آن خون ساز می گویند.
در احادیث اسلامی و قرآن نیز از انار نام برده شده است. وقتی از حضرت محمد (ص) راجع به انار سوال کردند، ایشان در پاسخ فرمودند : «هیچ اناری وجود ندارد که یکی از دانه های آن از دانه های انارهای بهشتی نباشد» و در حدیث دیگری آمده است : «هیچ درخت اناری رشد نمی کند مگر اینکه با قطره ای از آب بهشت آبیاری شود».
کوروش بزرگ آرزو داشت که تعداد امیران نظامی خوب او برابر با تعداد دانه های انار باشد.
انار میوه ای گرد با پوستی به رنگ قرمز یا در بعضی مواقع زردرنگ است که دارای تاجی شیپوری شکل می باشد.
این میوه حاوی دانه های قرمزرنگ و لذیذی است که aril نام دارند و داخلی هر دانه، هسته سفید رنگی وجود دارد که دارای میزان قابل توجهی فیبر میباشد.
غشای سفیدی که دانه های انار را دربر می گیرد، تلخ بوده و مصرف آن خیلی توصیه نمی شود. تولید کنندگان بزرگ این میوه در جهان شاملی ایران، قزاقستان، اسپانیا و آمریکا می باشند.
ایران با داشتن ۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و ۷۰۰ هزار تن تولید سالیانه به عنوان بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان بوده و مقام اول جهان را داراست.
کشت و توسعه این میوه علاوه بر ایران در کشورهای هندوستان، ترکیه، اسپانیا، تونس، مراکش، افغانستان، چین، یونان، ارمنستان، قبرس، مصر و فلسطین اشغالی رایج است. بررسی ها نشان می دهد که روند صادرات انار ایران در سالهای اخیر رشد مناسبی داشته است.
چنانکه آمار موجود حکایت از صادرات بیش از ۱۵۰ هزار تن این میوه به اروپایی، روسیه، اوکراین، کشورهای عربی و کشورهای آسیای میانه دارد.

این در حالی است که می توان با بررسی بازارهای هدف، استفاده از روش های علمی برای توسعه کشت ارقام مختلف این محصول، توجه به استانداردهای کشورهای وارد کننده و آشنایی صادر کنندگان با بازاریابی این محصول، زمینه حفظ و گسترش صادرات این میوه را فراهم کرد.

قسمتهای مختلف این میوه بخصوص پوست، ریشه و ساقه آن دارای مقداری حدود ۲۰٪ تانن و اسید پونی کوتانیک میباشد.
بخش خوراکی انار، ۵۷/۵۱ ٪ از کلی میوه را تشکیل می دهد که ۱۳/۵۸٪ آن را عصاره و ۳۱/۲۱٪ را هسته شامل می شود.
این میوه دارای ویتامینهای گروه B مانند B2 ، Bl و B6 و ویتامین C، کلسیم، فسفر، آهن و منگنز میباشد که متعادل کننده مایعات بدن بویژه خون هستند.
این میوه با زیاد کردن فعالیت سلولهای کبدی و تحریک کیسه صفرا و روده ها در سلامت عمومی بدن و رفع ناراحتی های کبدی موثر است، ضمن اینکه اوره، کلسترول و دیگر سموم بدن را دفع می کند.
آزمایشهای مختلف حاکی از آن است که حدود ۸۰٪ انار را آب یا عصاره آن تشکیل میدهد که شامل گلوکوزیدها، لیپیدها، اسیدهای آلی، تانن، ویتامینهای مختلف و املاح معدنی محلول میباشد .
گیاهانی که دارای آلکالوئید، فلاونوئیدها و پلی فنولها هستند، ویژگیهای بیولوژیکی نظیر مهار کنندگی، اثرات آنتی اکسیدانی ، نقش آنتی موتاژنی و ضد سرطانی را نشان میدهند .
انار نیز میوه ای غنی از این ترکیبات است . میوه انار منبع خوبی از آنتوسیانین هایی چون دلفانیدین، سیانیدین، پلارگونیادین و دیگر ترکیبات فنلی مانند تاننهای قابل هیدرولیز (پونی کالین، پونی کالا جین، اسید گالاژیک واسید الاجیک) میباشد.
میزان ترکیبات پلی فنولی موجود در آب انار حدود ۱/mg ۲۱۰۰- ۱۸۰۰ است . ظرفیت آنتی اکسیدانی انار بیشتر به دلیل وجود تاننهای قابل هیدرولیز مانند پانی کالا جین در ترکیب آن میباشد و بیشتر در پوسته بیرونی و پوسته های سفید درونی یافت می شود.
پانی کالا جین نسبت به دیگر ترکیبات فنولی با ساختار ساده تر، از وزن مولکولی بالاتری برخوردار است و برای از بین بردن و خنثی کردن رادیکال های آزاد پراکسید، ۱۵ تا ۳۰ برابر موفق تر عمل می کند، از این رو گزارش شده است که خاصیت آنتی اکسیدانی انار در مقایسه با آب انگور قرمز و چای سبز تا ۳ برابر بیشتر است.
از خصوصیات دیگر این میوه می توان به حضور ترکیباتی مشابه استروژن ها اشاره کرد . در دهه گذشته توجه زیادی به فیتو استروژن ها شده است که در واقع این مواد از اعضای گروه پلی فنل ها می باشند که توسط گیاه سنتز می شوند و تاثیر مشابه استروژن ها دارند.
این ترکیبات استروئیدی را میتوان از دانه این میوه تهیه کرد.

پوسته انار نیز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی موتاژنی میباشد که می توان از آن به عنوان نگهدارنده طبیعی در مواد غذایی و دارویی استفاده کرد.
بر اساس تحقیقات انجام شده پوسته انار حاوی مقادیر زیادی ترکیبات پلی فنلی و فلاوونوئیدهایی چون دلفینیدین ۳ گلوکوزید، سیاندین ۳ گلوکوزید، پلارگونیدین ۳ گلوکوزید، کوئرستین، کامفرول، الاجیک اسید، الاجیک تانن و اسیدهای آلی میباشد.
همچنین گزارش شده است که عصاره پوسته انار مشابه دانه انار حاوی هورمون های استروئیدی شامل استرون، استرادیول و تستسترون میباشد .
همچنین، عصاره الکلی گل این میوه حاوی مقادیر قابل توجهی پلی فنول ها می باشد و موجب قطع خونریزی نیز می شود .
روغن هسته انار حاوی مقادیر بالایی روغنهای غیر اشباع از نوع امگا۳ میباشد که نقش حائز اهمیتی در پیشگیری از بیماریهای قلبی – عروقی دارد .
ترکیبات فنولی استخراج شده با روش پرسی سرد از هسته انار دارای فعالیت آنتی اکسیدانی نزدیک به فعالیت آنتی اکسیدان تجاری بوتیلات هیدروکسی آنیزول (BHA) بر روی روغن های خوراکی مثل روغن سویا می باشد .

ویژگیهای فیزیکی این میوه از مهمترین پارامترها برای طراحی سامانه های درجه بندی، فراوری، بسته بندی و حمل و نقل می باشند.

در میان خصوصیات فیزیکی، ابعاد، جرم، حجم و سطح تماس از پارامترهای مهم برای سورتینگ و درجه بندی هستند .

در طی رسیدن این میوه ، تغییراتی در رنگ، قند و محتوای اسید چرب انار گزارش شده است. خصوصیات فیزیکی انار مانند حجم و قطر در طی رسیدن از نظر آماری تغییر معنی داری را نشان نمی دهد، اگر چه تفاوتهایی از نظر وزن کلی، دانسیته دانه و محتوای دانه دیده شده است و این اندازه ها در طی رسیدن افزایش مییابد.

در طی رسیدن همچنین تفاوت قابل توجهی در قند کلی و میزان گلوکز دیده میشود در صورتی که در فروکتوز تفاوت معنی داری مشاهده نمی شود .

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید