تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

فرآیند تولید ترشی

مقالات (عمومی)
فرآیند تولید ترشی
جدول محتوای این صفحه پنهان

ترشی :

ترشی فراورده ای است متشکل از اندام های مختلف گیاهی سالم و بدون عیب که به صورت های گوناگون در سرکه شناور است و نیز ممکن است دارای مقادیر کم نمک و ادویه های مختلف باشد.
بطور کلی ترشی جات به دو نوع هستند:
۱) ترشی ساده که از یک نوع سبزی درست میشود مثل موسیر، کلم، گل پر
۲) ترشی مخلوط که ممکن است به صورت لیته به بازار عرضه شود.

در ترشی لیته مواد را رنده میکنند ولی در ترشی مخلوط مواد را تکه تکه و خرد می کنند و آنها را به نسبت های خاصی اضافه می کنند که دارای بازار پسندی بیشتری بوده و طرفداران بسیاری دارد.
مواد اولیه مورد استفاده در تهیه ترشی ها باید کاملا سالم و عاری از هر گونه فساد ظاهری مانند لهیدگی، صدمات مکانیکی و فساد و سایر میکروارگانیسم ها باشد.
مواد اولیه در تهیه ترشیجات عبارتند از بادمجان، فلفل سبز، سیر، هویج، کرفس، گل کلم معمولی، گشنیز، شوید، جعفری، نعناع، ترخون، نمک، سیاه دانه، زردچوبه و سرکه (انگور، کشمش، خرما، سیب، الکلى).

فرآیند تولید ترشی

ابتدا مواد اولیه بوسیله کامیون به کارخانه آورده شده و بعد از وزن کردن توسط باسکول، بازرسی میشوند تا پس از اطمینان، تخلیه مواد اولیه صورت گیرد.
سپس، عمل جداسازی مواد اولیه توسط نیروی انسانی بر روی میزهای سورتینگ انجام می گیرد و بعد به ترازوهای مخصوص برای بدست آوردن نسبتهای مناسب مواد منتقل می گردند.
مرحله بعدی شست و شو و تمیز کردن می باشد که بیشترین زمان را به خود اختصاص میدهد. وان های شست و شو ظرفیتی حدود ۵۰۰ لیتر دارند البته ظرفیت آنها در یک شیفت کاری بستگی به آلودگی مواد اولیه دارد.
درادامه خرد کردن مواد توسط دستگاه انجام می گیرد . این دستگاه دارای دیسک هایی با اندازه های متفاوت میباشد و بسته به نوع ترشی، دیسک دستگاه فرق میکند.
خرد کردن مواد اولیه به صورت جداگانه میباشد و مواد خرد شده به ظروف مخصوص منتقل می شوند. بعد از این مرحله، وارد دیگ پخت می شوند .
این دیگ به صورت دو جداره بوده و بین دو جداره بخار وجود دارد. مدت زمان پخت بستگی به مواد اولیه دارد که بیشتر ، هویج و بادمجان در مرحله پخت قرار می گیرند.
سپس مواد اولیه را بر اساس نسبت های معین در ظرف های بزرگ ریخته و هم زدن انجام می شود و توسط پیمانه های مناسب و نیروی انسانی در ظروف شیشه ای ریخته میشوند.
در مرحله بعد شیشه ها توسط نوار نقاله به قسمت پر کن منتقل میشوند تا آب و سرکه توسط دستگاه پرکن به ظروف شیشه ای ریخته شود.
این مخلوط آب – سرکه دمای در حدود ۹۰ درجه سانتی گراد دارد به دلیل اینکه فرآیندهای شیمیایی سریع صورت گیرد، البته آب سرکه حاوی چاشنی نیز میباشد.

اگزاست یا هواگیری :

سپس عمل اگزاست یا هواگیری به وسیله تونل خطی از طریق تزریق بخار صورت می گیرد. بعد از آن، عمل دربندی انجام می شود و وارد مرحله پاستوریزاسیون می شود که در دمایی حدود ۹۷ درجه سانتی گراد و مدت زمان ۲۰-۱۰ دقیقه انجام میشود.
سپس توسط دوش های آب سرد، شیشه های حاوی ترشی، سرد میشوند.
در نهایت، عملیات کدگذاری ، اتیکت زنی و بسته بندی در کارتن انجام خواهد شد و به داخل انبار قرنطینه منتقل می شوند.
زمان قرنطینه ۱۵ روز می باشد که بعد از این مدت، نمونه برداری از محصول انجام شده و چنانچه مشکلی از نظر آزمایشات وجود نداشت، به بازار عرضه میشود.
برای نگهداری ترشیجات از انبارهای سردی که دمایی حدود ۲۰-۱۵ درجه سانتی گراد دارند، استفاده می شود.
برای نگهداری مواد اولیه از سردخانه ای که دمای آن در حدود ۶-۲ درجه سانتی گراد میباشد استفاده خواهد شد. موادی که از نظر بو، فرایند شیمیایی و… بر روی مواد دیگر تاثیر می گذارند به طور جداگانه نگهداری میشوند مانند سیر و هویج.
سبزیجات و دیگر مواد اولیه را در آب نمک یا آب سرکه نگهداری می کنند. هویج را می توان به مدت ۱ ماه و گل کلم را به مدت ۲ هفته نگهداری کرد.
بعضی از مواد اولیه را می توان تا یک سال هم نگهداری کرد. در ضمن بادمجان مورد استفاده بایستی قلمی بوده و تخمدار نباشد زیرا کیفیت محصول را پایین می آورد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید