تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

فرآیند تولید شکر ( ساکارز ) از خرما

مقالات (عمومی)
فرآیند تولید شکر ( ساکارز ) از خرما

فرآیند تولید شکر ( ساکارز ) از خرما :

هدف از فرآیند تولید شکر ( ساکارز ) از خرما ، استخراج ساکارز از خرما توسط اتانول است. معمولا خرمای برداشت شده از اوایل شهریور که حدود ۱۹٪ قند ساکارز دارد ، استفاده می شود . به دلیل وجود داشتن مقدار زیادی از قندهای احیاء کننده ، خاکستر و ترکیبات رنگی، روشهای متداول در تولید قند یا نیشکر در اینجا قابل استفاده نیست.
دراین روش استخراج ، خرما به نسبت حجمی ۱:۱ در آب با درجه حرارت c° ۱۰۰ به مدت ۱/۵-۱ ساعت پخته می شود. شیرابه حاصلتوسط فیلتر تحت خلا صاف شده و جمع آوری میشود.

مرحله بعد :

سپس در دیگ های تحت خلا در حرارت ۵۰°C تغلیظ میشود. شهد غلیظ شده با قابلیت جاری شدن به سیستم های خنک کننده وارد میشود و با اضافه کردن الکل اتیلیک به نسبت ۱۰۸، مواد اضافه ته نشین می شوند.

شیره خرما حاصله بعد از گذشتن از یک فیلتر به مرحله دوم تغلیظ کننده وارد می شود. در این مرحله اتانول ۹۷٪ به نسبت ۱:۱۲ به شیره غلیظ شده اضافه می شود. سپس در مدت ۱ ساعت در دمای ۵۰°C عمل تغلیظ صورت می گیرد .

شیره خرما حاصله بعد از سرد شدن ، توسط پمپ به مرحله کریستالیزاسیون منتقل شده و در این مرحله ۱٪ گلوکز اضافه میشود. سرعت خنک کردن طوری تنظیم میشود که دمای مواد در مدت ۷۰ ساعت از c ۹۸ به c° ۲۸ برسد. هنگام سرد شدن در حدود
۳۰°C ماده شبیه عسل بدست می آید که این ماده را تا c° ۳۸ گرم میکنند و سپس توسط دستگاه سانتریفوژ، بلورهای کوچک شکر را جدا می کنند.

بعد از این عمل، لیکور موجود تبخیر میشود تا الکل از گلوکز و ساکارز جدا شود. علاوه بر جداسازی ساکارز ، امکان تولید قند گلوکز و فروکتوز به صورت مایع نیز وجود دارد و فیبر بدست آمده جهت خوراک دام میتواند استفاده می شود

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید