تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت
مقالات (عمومی)
زرشک
جدول محتوای این صفحه پنهان

زرشک :

محصول زرشک جزء گیاهان تیره Berberridaceae بوده و نام علمی آن Berberis vulgaris می باشد. این میوه دارای دو واریته دانه دار و بی دانه می باشد.
زرشک دانه دار آن در نواحی کوهستانی شمال ایران شامل گیلان (رودبار)، مازندران (چالوس و کجور) و خراسان شمالی (اطراف بجنورد) می روید.
زرشک بی دانه آن از نظر تجاری دارای ارزش بالایی است و در شهرستان های خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی در مقیاس نسبتا وسیعی کشت و تولید می گردد.
از لحاظ گیاه شناسی، زرشک درختچه ای چند ساله و دارای تنه چند ساقه ای بوده و شاخه های آن از تیغ پوشیده شده است.
زمان برداشت زرشک در مناطق مختلف، بسته به شرایط آب و هوایی متفاوت است و معمولا از اوایل مهرماه (در مناطق سرد) شروع شده و تا اواخر آبان ماه (در مناطق گرم) ادامه می یابد.

برداشت زرشک :

عمل برداشت یا توسط دست و یا به وسیله ضربات چوب صورت می گیرد. به طور کلی چیدن میوه زرشک حتی در قسمت هایی که قابل دسترس می باشد، به دلیل وجود تیغه ای خطرناک در اطراف میوه با دست فوق العاده مشکل بوده و با سختی انجام می گیرد.
از جنس زرشک تاکنون در محدوده ایران ، افغانستان ، قسمتی از پاکستان، شمال عراق ، آذربایجان و ترکمنستان گزارش شده است.
این محصول پس از زعفران ، پر درآمدترین محصول کشاورزی در نواحی جنوب خراسان، به ویژه در شهرستانهای قاینات و بیرجند به شمار می آید و حیات اقتصادی هزاران خانوار روستایی به طور مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته است.

بنابراین ضروری است که به موازات افزایش سریع سطح زیر کشت و میزان تولید، تحقیقاتی نیز در جهت کاهش هزینه های تولید، بهبود کمی و کیفی محصول، بسته بندی و شناساندن و بازاریابی این محصول پرارزش در بازارهای جهانی صورت گیرد.
همچنین پژوهش بیشتر در زمینه تکنولوژی تهیه فرآورده های مختلف نظیر آبمیوه ، مربا ، نکتار ، مارمالاد ، کنسرو ، پودر و… ضروری به نظر میرسد .
ترکیبات شیمیایی موجود در این محصول شامل مواد معدنی، ترکیبات آلی اعم از کربوهیدراتها و اسیدهای آلی و مقدار بسیار کمی پروتئین، لیپید، ویتامین ها، رنگها و آنزیمها میباشد که البته بر حسب شرایط آبیاری، نوع خاک، میزان رسیدگی و شرایط برداشت تغییر می نماید.
حدود ۸۰٪ وزن این محصول را آب تشکیل میدهد که مواد قندی و اسیدها از مواد محلول در آب می باشند. همچنین، زرشک حاوی ویتامین C و رنگدانه آنتوسیانین می باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید