تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

سبزیجات خشک

مقالات (عمومی)
سبزیجات خشک
جدول محتوای این صفحه پنهان

سبزیجات خشک :

سبزی خشک غالبا یک محصول واسطه ای بوده و بسته به ذائقه افراد، در طبخ انواع غذاها استفاده می شود.
عمده مصرف سبزیجات خشک مربوط به مصارف خانگی و همچنین، مکان هایی مانند کارخانه ها، ادارات، سازمان ها، دانشگاه ها و مراکز پر جمعیت دیگر می باشد که سرویس غذایی در اختیار کارکنان و مراجعه کنندگان خود قرار میدهند.
مصارف خانگی سبزیجات خشک در ۸۰ درصد از موارد به فصولی بر می گردد که سبزی در آن فصول کمیاب، گران و یا فاقد کیفیت مطلوب است اما در مراکز جمعی، عمدتا از سبزیجات خشک استفاده میشود زیرا مصرف سبزی تازه مستلزم صرف وقت زیادی جهت پاک کردن سبزی است.
در خانواده های روستایی معمولا از خرید سبزیجات خشک خودداری میشود چون این خانواده ها در بهار و تابستان خود اقدام به خشک کردن سبزی توسط نور خورشید و به صورت طبیعی می نمایند و مصرف سبزیجات تازه را ترجیح میدهند.
مصرف سبزیجات خشک تولید شده در کارخانه ها عمدتأ توسط خانواده های شهری به خصوص خانواده هایی که مرد و زن هر دو بیرون خانه مشغول به کارند، صورت می گیرد.

نکته :

باید در کنار بررسی بازار محصول، به بازار مواد اولیه و نحوه تهیه آن نیز توجه شود. از آنجایی که سبزی فسادپذیری بالایی دارد، قابلیت انبارداری آن کوتاه و مستلزم صرف هزینه های گزافی می باشد.
همچنین، حمل و نقل سبزی از محل تولید تا کارخانه نیازمند مراقبت های مخصوص و هزینه بر میباشد، بنابر این منطقی است که محل احداث کارخانه در نزدیک ترین نقطه به بازار مواد اولیه باشد یعنی شهرهایی که سبزیکاری در آن جا رواج داشته و سبزی تولیدی از نظر کیفیت، جایگاه ویژهای دارد.
از طرفی مقدار تولید نیز در این شهرها باید نسبتا بالا باشد به نحوی که در فصل تولید سبزی تازه، علاوه بر رفع نیاز مردم این شهر، برای فرآوری و خشک کردن نیز در دسترس باشد.

سبزیجات از نظر نوع مصرف به دو دسته تقسیم میشو د:

۱) سبزیجاتی که تنها به صورت تازه قابل مصرف هستند و خشک کردن آنها با فرهنگ عمومی مردم ایران سازگار نبوده و بازار مصرفی برای آنها یافت نمیشود.
البته در برخی موارد سبزی خشک شده مورد پسند عامه میباشد ولی تولید آن توجیه اقتصادی ندارد.
۲) سبزیهایی که اغلب در غذاهای طبخی به کار می روند و به شکل تازه و یا به شکل خشک شده قابل مصرف هستند نظیر گشنیز، جعفری، شوید، تره، باقلا و …. این سبزیجات از دسته ای هستند که از برگ یا ساقه آنها استفاده می شود و در بسته های ۵۰ و ۱۰۰ گرمی برای مصرف عمومی و در بسته های ۵ و ۱۰ کیلوگرمی برای مراکز پر جمعیت نظیر دانشگاه ها، رستوران ها، بیمارستان ها و غیره تولید و عرضه می گردند.
بطور کلی، سبزیها حاوی هیدراتهای کربن ، مواد پروتئینی ، چربی و سرشار از انواع ویتامین ها و املاح معدنی بوده و نقش بسیار مهمی در تغذیه و بهداشت بدن به عهده دارند.
همچنین، سبزی ها با داشتن مقدار زیادی آب و سلولز و مواد کم انرژی به هضم بهتر غذا و تنظیم متابولیسم بدن کمک کرده و در رژیم غذایی به منظور جلوگیری از چاقی نقش مهمی دارند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید