تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

فرآیند تولید لواشک

مقالات (عمومی)
فرآیند تولید لواشک
جدول محتوای این صفحه پنهان

فرآیند تولید لواشک :

مراحل تولید لواشک در ابتدا شامل تحویل میوه (با حداقل آسیب مکانیکی و لزوما در خارج از سالن تولید) و نگهداری میوه در مکانی با امکان چرخش جریان هوا می باشد که مجهز به دماسنج و رطوبت سنج است.
استفاده از روشهای نگهداری در سرما، انجماد و استریلیزاسیون حرارتی، خشک کردن، افزودن مواد افزودنی مجاز شیمیایی از قبیل دی اکسید گوگرد ، متا بی سولفیت سدیم و پتاسیم و… نیز رایج است.

سایر مراحل فرآوری و تولید لواشک عبارتند از :

شست و شوی میوه، علف گیری، شست و شوی ثانویه، بازرسی میوه، شست و شوی نهایی، خرد کردن، پیش گرم کردن، صاف کردن، جمع آوری پوره به همراه افزودن مواد مجاز، تغلیظ پوره، ذخیره سازی خمیر فرآورده، خشک کردن، بازرسی بعد از خشک کردن، قرنطینه جهت آزمونهای لازم، برش نهایی، برچسب زنی و بسته بندی.
شرایط تحویل میوه به کارخانه باید به گونه ای باشد که آسیب مکانیکی به حداقل برسد. میوه تحویلی به واحدها توسط جعبه های پلاستیکی یا باکس پالت حمل می گردد.
محل تحویل میوه باید در مکانی مناسب و خارج از سالن تولید قرار داشته باشد. در صورتی که میوه بیش از ۲۶ ساعت در واحد تولیدی توقف داشته باشد باید در مکانی نگهداری شود که امکان جریان هوا در آن وجود داشته باشد.
حداکثر دمای محل نگهداری باید ۱۰ درجه سانتی گراد و رطوبت آن ۸۰٪ بوده و مجهز به دماسنج و رطوبت سنج نیز باشد.

توجه :

بعد از تحویل، میوه باید در حوضچه اولیه به نحو مناسب شست و شو گردد به صورتی که خاک و گل آن به خوبی جدا شود.
بدین منظور باید هوادهی به صورتی باشد که میوه در اثر سائیده شدن به یکدیگر عاری از آلودگی گردد.

سپس میوهها وارد علف گیر میشوند تا بقایای گیاهی از میوه گرفته شود. پس از علف گیری، میوه ها از بالابری که به صورت نقاله غلطکی می باشد عبور می نمایند.
در این مرحله افشاننده های آب باید به صورتی بر روی نقاله قرار گیرند که آب شست و شو، تمامی سطح میوه ها را پوشش دهد. آب مورد استفاده باید عاری از هر گونه آلودگی باشد.
سپس جهت تنظیم میزان میوه ورودی به خط تولید، از دریچه کنترل استفاده می شود، به صورتی که میوه روی نوار بازرسی در یک ردیف قرار گرفته و زمان کافی جهت بازرسی و درجه بندی میوه وجود داشته باشد.
در ادامه، میوه ها در یک ردیف بر روی نوار بازرسی قرار می گیرند و کارگران در دوطرف آن به تعداد کافی و در حالت نشسته با زاویه مناسب قرار می گیرند.

کلیه میوه های نارس، آسیب دیده، آفت زده و کپک زده باید توسط کارگران جدا شوند. سپس شست و شوی نهایی توسط افشاننده هایی با سوراخهای ریز بر روی میوه ها انجام خواهد شد. بعد از آن میوه ها به سمت خرد کن میروند.
خرد کن میوه ها باید به نحوی باشد که تا حد امکان از خرد شدن دانه جلوگیری شود و صافیها حداکثر بازدهی را داشته باشند .

توجه :

در مورد میوه های هسته دار مانند زردآلو ، آلو ، آلبالو و… نیازی به خرد کردن نمیباشد. این گونه میوه ها پس از انجام این مرحله، پخت و هسته گیری میشوند .
میوه خرد شده، در پیش گرم کن در برابر حرارت مناسب قرار می گیرد. میزان حرارت بستگی به نوع تولید، نوع میوه و میزان رسیدگی آن دارد. لازم است جهت کنترل فشار بخار و حرارت پیش گرم کن بر روی آن فشارسنج و دماسنج کنترل کننده درجه حرارت به صورت خودکار قرار گیرد.
قسمتهای زائد میوه توسط صافی های مخصوص جدا میشود. بدین منظور بهتر است از صافی های ۳ مرحله ای استفاده گردد. پالپ استحصال شده از صافی ها باید فاقد بقایای پوست و دانه و … باشد.
پالپ حاصل به صورت پوره میوه در مخزنی مناسب ذخیره میشود. در این مرحله می توان مواد افزودنی را با پوره مخلوط نمود.
پوره میوه بسته به نوع تولید لواشک و تکنولوژی تولید با بریکس و ویسکوزیته و درجه حرارت مناسب پخت و تخلیه میگردد.
حرارت محصول در هنگام تخلیه نباید بیشتر از ۷۰ درجه سانتی گراد باشد. در این مرحله باید از عدم وجود آثار سوختگی اطمینان حاصل نمود.
بعد از انجام عملیات تغلیظ، خمیر لواشک باید از بالانس تانک عبور نماید. این مخزن باید مجهز به همزن مناسب و ظرفیتی متناسب با خط تولید باشد.
بهتر است محصول بیش از ۶ ساعت دراین مخزن باقی نماند. خمیر لواشک در برابر هوای گرم و تمیز و عاری از هر گونه بو با درجه حرارت حداکثر ۷۰ درجه سانتیگراد به منظور خشک شدن قرار می گیرد.
سینی های مورد استفاده در خشک کن ها باید از جنس استیل بوده و ابعاد آنها با توجه به حجم تولید متغیر است.

توجه :

برای دستیابی به بازدهی بالا توصیه میشود از خشک کن های تونلی استفاده گردد.
محصول پس از عبور از خشک کن، از نظر وضعیت ظاهری (ضخامت و بافت و…) و رطوبت توسط کارگران آموزش دیده بازرسی و کنترل شده و قطعات معیوب جدا میگردد.
در مرحله بعد، محصول نهایی جهت انجام آزمونهای لازم تا زمان صدور مجوز از واحد کنترل کیفیت نگهداری میشود.
پس از  تولید لواشک , تایید توسط واحد کنترل با توجه به درخواست مشتریان، برش و اتیکت زده شده و در ظروف مناسب بسته بندی می گردد.
پس از بسته بندی در صورت نیاز به نگهداری، محصول به انبار عمومی جهت نگهداری تا زمان ترخیص منتقل می شود
بسته بندی باید به گونه ای باشد که فرآورده را از تاثیر نامطلوب رطوبت، آفتها و عوامل فساد و تغییرات فیزیکی و شیمیایی حفاظت کند.
همچنین، غیر سمی بوده و به سهولت باز شود و حاوی اطلاعات کامل تولید کننده، مکان تولید، تاریخ تولید لواشک ، انقضا، پروانه ساخت و مواد تشکیل دهنده باشد.
لوازمی که برای بسته بندی لواشک به کار برده میشود باید سالم و نو، خشک و بدون بوی نامطبوع باشد (مواد پلاستیکی که برای بسته بندی لواشک مورد استفاده قرار می گیرد شامل مواد پلی اتیلن و سلوفان میباشد).
وزن خالص بسته های بزرگ از ۵۰ کیلوگرم نباید تجاوز نماید.

بر روی ظروف یا پوششهای بسته بندی مشخصات زیر باید به وضوح نوشته شود:

نام و نوع کالا، نام و آدرس تولید کننده، شماره پروانه ساخت، حداقل وزن خالص بر حسب سیستم متریک، تاریخ تولید لواشک یا شماره سری ساخت، تاریخ انقضاء تا یک سال، قیمت برای مصرف کننده، نوع مواد متشکله به ترتیب مقدار.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید