تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

دستورالعمل بیسکویت رژیمی

مقالات (عمومی)
دستورالعمل بیسکویت رژیمی

دستورالعمل بیسکویت رژیمی :

جهت تهیه دستور العمل بیسکویت رژیمی باید به نکات زیر توجه کرد .

برای تعیین مقدار غذای روزانه هر فرد به منظور داشتن یک زندگی سالم، تحقیقات زیادی انجام شده است.

در انگلستان این مقادیر تحت عنوان مقدار پیشنهادی روزانه و در آمریکا تحت عنوان مقدار مجاز شناخته شده اند. این الگوهای تغذیه ای شامل انرژی، پروتئین، مواد معدنی (کلسیم و آهن) و ویتامین ها ( تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، ویتامین C ، A و D) می شوند.

بیسکویت ها عموما حاوی چربی زیادی هستند که این مقدار به ندرت کمتر از ۱۲٪ و حتی در مورد بیسکویت های کرم دار یا کاکائویی بیش از ۳۰٪ خواهد بود.

با توجه به این که بخش عمده ترکیبات بیسکویت ها، آرد، شکر و چربی است، بنابراین، این دسته از فرآورده ها منبع بسیار خوبی برای تأمین انرژی هستند.

توصیه می شود که میزان کربوهیدرات مصرفی انسان از منابع غیر لبنی به خصوص ساکارز کمتر از ۱۱٪ باشد.

در سال ۱۹۸۶ کمیته تحقیقات تأثیرات غذا بر سلامتی (COMA) گزارشی در رابطه با رژیم های غذایی خاص برای بیماریهای قلبی – عروقی ارائه کرد.

در این گزارش عنوان شد که وجود مقدار زیاد چربی در غذا موجب بروز مشکلاتی می گردد و خطر چربی های اشباع شده نسبت به چربی های غیراشباع بیشتر است.

بر اساس گزارش «COMA» میزان انرژی دریافتی روزانه از طریق چربی ها باید در حد ۳۰ تا ۳۵ درصد باشد. بدین ترتیب مصرف چربی در بسیاری از کشورها کاهش یافت.

با توجه به موارد فوق، فرمولاسیون بیسکویت ها باید به ترتیبی باشد که کلیه موارد اشاره شد را در بر گیرد.

نمک :

نمک (کلرید سدیم) نقش مؤثری در تقویت طعم بسیاری از فرآورده ها دارد. نمک به میزان ۰/۲ تا ۰/۷ واحد در ۱۰۰ واحد از آرد استفاده میشود.

متأسفانه حضور یون سدیم در نمک باعث افزایش فشار خون می گردد. استفاده از نمکهای پتاسیم به دلیل قیمت زیاد و ایجاد طعم تلخ کاربرد چندانی ندارد.

بهره گیری از گلوکونات سدیم به همراه مقدار کمی از کلرید سدیم می تواند جانشین مناسبی باشد. گلوکونات سدیم توسط شرکت دارویی فوجیساوای ژاپنی تولید می شود و تأثیر بسیار کمی روی فشار خون دارد.

برچسب زنی در بیسکویت رژیمی :

با توجه به این که مصرف کننده ممکن است نسبت به مواد خاصی مانند گندم، لبنیات، تخم مرغ و یا خشکبار حساسیت داشته باشد، برچسب زنی فرآورده و معرفی کامل مواد اولیه بیسکویت بخصوص بیسکویت رژیمی بسیار ضروری است.

بنابراین اگر احتمال می رود که در این زمینه فرآورده هر نوع تماسی با مواد فوق داشته است، باید در برچسب عنوان شود. همچنین تولید کنندگان باید از ترکیب مواد اولیه خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

برچسب های تغذیه ای می توانند برای تبلیغات فرآورده نیز به کار روند و جذابیت فرآورده و میل به خرید آن را به دلیل این که ماده ای در ترکیب کم یا اضافه شده است افزایش داد.

در برخی از کشورها به منظور حمایت از مصرف کننده قوانینی جهت اثبات ادعاهای عنوان شده در برچسبها وجود دارد. به طور حتم تولید کننده و فروشنده نسبت به این موضوع دقت زیادی دارند.

توصیه میشود که نسبت مواد موجود در هر ۱۰۰ گرم از ترکیب نسبت به مقدار توصیه شده در رژیم روزانه (RDA) ذکر شود.

به جای گفتن واژه هایی مانند «چربی کاسته شده می توان از عناوینی چون XX٪ بدون چربی استفاده کرد. به این صورت که مثلا ۹۸٪ بدون چربی به معنی حضور ۳٪ چربی است.

گرچه افرادی که نوع و مقدار ماده مصرفی خود را کنترل کنند کم هستند اما ذکر دقیق نوع و مقدار اجزاء موجود در ترکیب بسیار مهم است.

این اطلاعات به دلیل اهمیت و دقت آن باید توسط آزمایشگاههای واحد تولید کننده ارائه شود. اما در صورتی که دقت خیلی زیاد برای ما مهم نباشد، می توان از اطلاعات جداول مختلف مانند جدول مک کانسی و ویدوسان استفاده کرد.

دقت کنید که ممکن است مقدار ویتامین ها حین پخت و یا انبار کردن کاهش یابند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید