تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

مزایای کاکائو برای سلامتی

مقالات (عمومی)
مزایای کاکائو برای سلامتی

مزایای کاکائو برای سلامتی :

بسیاری از مردم طعم شکلات را دوست دارند اما چون تصور می‌کنند که شکلات یک ماده ناسالم است و مصرف آن باعث چاقی می‌شود و از مزایای کاکائو اطلاع ندارند , از خوردن آن اجتناب می‌کنند.
اگر بسیاری از محصولات شکلاتی ناسالم هستند و کالری زیادی دارند به دلیل وجود مواد قندی مانند شکر است، نه به خاطر کاکائو.

در حقیقت، پودر کاکائو که از لوبیای کاکائو به دست می‌آید، بسیار مغذی است و می‌تواند مزایای سلامتی فراوانی را به همراه داشته باشد.
پودر کاکائو از لوبیای کاکائو تهیه می‌شود که توسط درخت کاکائو تولید می‌شود و در بسیاری از کشورهای استوایی تولید می‌شود.
دانه‌های لوبیا برای تبدیل به شکلات، طی فرایندی مایع می‌شوند و چربی‌های آن برداشته می‌شود و  باقی‌مانده آن خشک و پودر می‌شود.
بر اساس گزارشی که دانشمندان تغذیه و مواد غذایی در سال ۲۰۱۵ در مورد پودر کاکائو منتشر کردند، پودر کاکائو در  پردازش هلندی – لوبیای کاکائو در محلول قلیایی خیس شده – همانند پودر کاکائو طبیعی است با این تفاوت که کاکائو “خام و کوبیده شده” در نوشیدنی‌ها، محصولات پخته‌شده و شکلات‌ها طعم بهتری دارد.
در پودر کاکائو ، اسیدهای آمینه به مقدار کم وجود دارد اما همین مقدار طیف کاملی از پروتئین‌ها را در بدن تشکیل می‌دهد و به فرآیند غذا و تغذیه کمک می‌کنند.
اسیدآمینه های ضروری بدن باید از طریق مواد غذایی تهیه شوند، زیرا نمی‌تواند در بدن تولید شوند.
بسیاری از منابع اسیدآمینه غیر گیاهی هستند، اما پودر کاکائو تنها ماده گیاهی حاوی اسیدآمینه است.

پودر کاکائو ماده‌ای معطر و طعم‌دهنده برای تغذیه و مواد غذایی :

فرایندی که در بالا ذکر شد، اسیدیته طعم‌ها را تقویت می‌کند و طعم‌های پیچیده و جدیدی را به وجود می‌آورد.
پیچیدگی این طعم‌ها باعث معطر شدن و طعم زیادی می‌شود.
این ویژگی پودر کاکائو ممکن است یکی از دلایلی باشد که بسیاری از تنقلات کودکان حاوی کاکائو هستند.

پودر کاکائو به‌عنوان یک محرک خفیف :

یک فنجان قهوه با آب حاوی ۹۵ میلی‌گرم کافئین است و یک فنجان کاکائو نیاز به یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو دارد که حاوی ۱۲ میلی‌گرم کافئین است.
تئوبرومین یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در کاکائو و چای یافت می‌شود، اما در قهوه نیست.
این محرک، ظاهراً خفیف‌تر از کافئین است و شاید به همین دلیل است که شکلات باعث نشاط و بهتر شدن خلق‌وخوی می‌شود.

اثرات ضدافسردگی کاکائو :

طبق نظر السون هاس در کتاب “سالم ماندن با تغذیه”، کاکائو مزایای ضدافسردگی زیادی دارد.
او توضیح می‌دهد که کاکائو حاوی ماده‌ای به نام فنتیل آمین phenethylamine)) است، که یک انتقال‌دهنده عصبی در مغز است که باعث بالا بردن روحیه و از بین بردن افسردگی به‌صورت طبیعی می‌شود.
سیستم بهداشتی دانشگاه میشیگان (UMIM) معتقد است که کاکائو همچنین ممکن است توانایی تقویت اندورفین‌ها را داشته باشد که به‌عنوان مواد مخدر طبیعی «شاد» عمل می‌کنند و مسئول احساساتی است که اغلب پس از ورزش، خنده، رابطه جنسی یا برنده شدن در قرعه‌کشی احساس می‌شود.
UMIM همچنین عنوان می‌کند که کاکائو ممکن است باعث تقویت سروتونین شود، که انتقال‌دهنده عصبی است که باعث از بین بردن افسردگی برای افزایش سطح شادی عمومی می‌شود.

کاکائو و آنتی‌اکسیدان‌ها :

کاکائو همچنین حاوی حدود ۴۳.۶ میلی‌گرم فلاونوئیدها در هر گرم است.
فلاونوئیدها بخشی از یک گروه قوی از آنتی‌اکسیدان‌های شناخته‌شده با عنوان پلی¬فنول¬ها هستند و طبق آخرین اخبار پزشکی، کاکائو یکی از بزرگ‌ترین مواد غذایی حاوی پلی¬فنول است.
علاوه بر این، هر گرم کاکائو حاوی آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به یک فنجان چای است و علم پزشکی امروز توضیح می‌دهد که کاکائو انتخاب سالم‌ترین افراد است.
علم پزشکی امروز همچنین بیان می‌کند که نوشیدن کاکائو از طریق تقویت آنتی‌اکسیدان ، به مبارزه با سرطان،  بیماری‌های قلبی و پیری کمک می‌کند.
جدیدترین اخبار پزشکی و سلامت هشدار می‌دهد که بیشتر پودرهای تجاری کاکائو دارای فلاونوئیدها که طعم تلخی دارند حاوی آنتی‌اکسیدان هستند؛ بنابراین، برای به دست آوردن مزایای پودر کاکائو برای سلامت، حتماً پودر کاکائو خام را خریداری کنید چراکه کاکائوی خام کمترین فرایند صنعتی روی آن انجام‌شده است.

دیگر مزایای کاکائو :

UMIM می‌گوید: علاوه بر مزایای کاکائو که در بالا گفته شد، پودر کاکائو مزایای بالقوه دیگری نیز دارد. کاکائو کلسترول LDL را کاهش می‌دهد، خطر ابتلا به لخته‌های خون را کاهش می‌دهد، جریان خون را به شریان‌ها افزایش می‌دهد، فشار خون بالا را پایین می‌آورد.
تقویت عملکرد شناختی و ارائه مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و پتاسیم از دیگر مزایای کاکائو است.

ملاحظات :

علیرغم تمام مزایای فراوان کاکائو، UMIM هشدار می‌دهد که کاکائو حاوی کافئین است که ممکن است اثرات منفی مانند بی‌خوابی را در افراد حساس به کافئین داشته باشد.
همچنین حاوی اگزالات است و افزایش سطح اگزالات می‌تواند باعث تشکیل سنگ‌های کلیه شود. بنابراین افراد مستعد ابتلا به سنگ کلیه باید از مصرف کاکائو و شکلات بپرهیزند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید