تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

منجمد کردن روش نگهداری مواد غذایی

مقالات (عمومی)
منجمد کردن روش نگهداری مواد غذایی

منجمد کردن روش نگهداری مواد غذایی :

منجمد کردن نسبت به فرایند حرارتی روش ملایم تری برای نگهداری مواد غذایی است که اثر کمی بر ترکیبات مغذی و کیفیت دارد.
این روش نیز نوعی انتقال حرارت است با این تفاوت که حرارت از محصول خارج می شود.
منجمد کردن ، سرعت رشد میکروب ها را کاهش می دهد ولی تا حدی میکروب ها را از بین نمی برد که از فساد یا ایجاد مشکلات سلامتی در محصولات رفع منجمد شده ای که به طور مناسب نگهداری نشده اند، جلوگیری به عمل آورد.
سرعت منجمد کردن تحت تاثیر تجهیزات انجمادی و خصوصیات محصول می باشد. با وجود اینکه آب در صفر درجه سانتی گراد (۳۲ درجه فارنهایت) منجمد می شود، غذاها دمای انجماد پایین تری دارند. زیرا قند، نمک و سایر ترکیبات عوامل ضد انجماد هستند.
در حین منجمد کردن ابتدا آب منجمد می شود که سایر مواد را تغلیظ می کند. بنابراین اگر ماده غذایی سریعا منجمد نشود، تغلیظ سایر ترکیبات مخصوصا آنزیم ها موجب از دست رفتن کیفیت می شود.
به همین دلیل، سبزیجات ابتدا آنزیم بری شده، سپس منجمد می گردند تا آنزیم ها به آنها آسیب نرسانند.
قدیمی ترین و آهسته ترین روش برای انجماد مواد غذایی، انجماد در هوای ساکن است. این روش آسیب زیادی به کیفیت می رساند.

دمیدن هوای سرد :

یک روش بهتر برای منجمد کردن مواد غذایی، دمیدن هوای با دمای کمتر از ۳۰- درجه سانتی گراد و با فشار زیاد برای تسریع فرایند انجماد است.
در روش منجمد کردن غیر مستقیم، ماده غذایی یا بسته حاوی آن در تماس با سطح سرد قرار می گیرد. تأثیر این نوع انجماد به مقدار تماس بین ماده غذایی و سطح منجمد کردن بستگی دارد.
خشکی سطحی به عنوان سوختگی در اثر منجمد کردن شناخته می شود که در صورت بسته بندی مناسب و منجمد کردن سریع می توان مانع از آن شد.
فریزرهای دارای سطوح ناصاف برای منجمد کردن سیالات یا گریس هایی که در جایگاههای سوخت رسانی بین بزرگراه ها وجود دارند، استفاده می شود.

روش انجماد سریع انفرادی (IQF) :

شامل غوطه ور کردن محصولات در داخل مایعات سرد کننده است.
در این روش چون محصول تماس کمی با هوا دارد، احتمال اکسیداسیون یا از دست رفتن رطوبت کمتر است.
غوطه ورسازی در داخل نیتروژن یا سایر مایعات دارای دمای بسیار کم (که به عنوان انجماد کرایوژنیک شناخته می شوند)، سریع ترین و گران ترین روش برای انجماد غذاهاست که در اثر آن محصولات منجمد با کیفیت بالاتر تولید می شوند.
منجمد کردن بهترین روش فرایند مواد غذایی در کشورهایی است که به تعداد کافی یخچال و فریزرهای خانگی وجود دارد ولی در این صورت مسئولیت بیشتری را متوجه مصرف کنندگان می سازد.
انتقال نامناسب غذاهای رفع انجمادی می تواند خطراتی برای سلامتی مواد غذایی ایجاد کند.
غذاهای رفع منجمد شده به علت رشد آزادانه میکروب ها بعد از باز شدن یخ نباید در دمای بالاتر از  ۵  درجه سانتی گراد نگهداری شوند.
رفع انجماد سریع در مایکروویو یارفع انجماد آرام در یخچال ایمن ترین روش ها هستند. گوشت و محصولات لبنی رفع انجماد شده، خطر بیشتری نسبت به محصولات غلاتی یا سایر محصولات گیاهی ایجاد می کنند.
زیرا احتمال آلودگی در آنها بیشتر است و موجب تحریک رشد میکروارگانیسم ها می شوند. برای تعیین تاریخ انقضای غذاهای منجمد، فرض بر آن است که محصول در شرایط مناسب نگهداری
شده و اگر به صورت منجمد نگهداری نشده، مورد استفاده قرار نمی گیرد. در برخی از مواد غذایی، شاخص های دما- زمان روی بسته بندی قرار داده می شوند تا به مصرف کننده اخطار دهند .

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید