تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

۱۰ حقیقت درباره اسید ها و باز ها

مقالات (عمومی)
۱۰ حقیقت درباره  اسید ها و باز ها

۱۰ حقیقت درباره اسید ها و باز ها :

در ادامه ۱۰ حقیقت از اسید ها و باز ها و نمودار PH بیان شده است که می تواند برای شناختشان کمک کننده باشد .
۱ . همه ی محلول های آبی را می توان در سه دسته ی اسید ها , باز ها و خنثی دسته بندی کرد . روغن یا دیگر محلول های غیر آبی اسید و باز نیستند .
۲ . تعاریف مختلفی درباره ی اسید ها و باز ها وجود دارد . ولی به طور کلی , اسید ماده ای است که می تواند جفت الکترون پیوندی بپذیرد و یا در یک واکنش شیمیایی یون هیدروژن یا همان پروتون آزاد کند .

در حالی که باز ماده ای است که جفت الکترون پیوندی می دهد و یا در یک واکنش شیمیایی یون هیدروژن یا پروتون جذب می کند .
۳ . اسید ها و باز ها خود به دو دسته ی ضعیف و قوی تقسیم می شوند . اسید قوی و باز قوی به طور کامل به یون هایشان , در آب تفکیک می شوند . اما مقدار کمی از اسید و باز ضعیف در آب تفکیک می شوند .

۴ . مقیاس PH یک راه حل برای تشخیص اسیدی یا بازی بودن ماده است . مقیاس PH بین ۰  تا  ۱۴ درجه بندی شده است .

PH کمتر از ۷ مربوط با اسید ها و بیشتر از ۷ مربوط به باز ها است. اگر عدد ۷ باشد ماده خنثی است .
۵ . واکنش اسید و باز با هم را واکنش خنثی شدن می نامند . در این واکنش نمک و آب تولید می شود و PH به محدوده ی خنثی , نزدیک تر می شود .
۶ . یک روش متداول برای تشخیص اسیدی یا بازی بودن محلول استفاده از کاغذ لیتموس یا تورنسل است . کاغذ تورنسل کاغذی است که به عصاره ی نوعی گلسنگ آغشته است که با توجه به PH تغییر رنگ می دهد .

توجه :

محیط اسیدی رنگ آن را به قرمز و محیط بازی رنگ آن را به آبی تغییر می دهد . ماده ی خنثی تغییر رنگی در آن به وجود نمی آورد .
۷ . چون اسید ها و باز ها در آب به یون هایشان تفکیک می شوند , می توانند الکتریسیته را از خود عبور دهند .
۸ . مزه کردن و یا لمس ماده نیز می تواند در تشخیص اسیدی یا بازی بودن ماده کمک کننده باشد . اما اسید ها و باز ها ی قوی خورندگی بالایی دارند و می توانند باعث سوختگی شوند , پس بنابراین برای تشخیص نباید لمس و یا مزه شوند .

اسید ها مزه ی ترشی دارند و در هنگام لمس شدن احساس خشکی و یا رطوبت می دهند . اما باز ها مزه ی تلخی دارند و در هنگام لمس احساس صابونی یا لغزندگی می دهند .

نمونه ای از اسید ها و باز های خانگی که می توانید امتحان کنید عبارت اند از : سرکه ( اسید استیک ضعیف ) و جوهر لیمو ( اسید سیتریک – اسید ضعیف ) و محلول نوشابه ی گاز دار (بی کربنات سدیم رقیق – باز )

۹. اسید ها و باز ها در بدن تاثیرات مهمی دارند . برای مثال , معده برای هضم غذا اسید کلریدریک HCL ترشح می کند . پانکراس برای خنثی کردن اسید معده قبل از ورود به روده ی کوچک , بی کربنات بازی ترشح می کند .
۱۰ . اسید ها و باز ها با فلزات واکنش می دهند . اسید هنگام واکنش با فلزات گاز هیدروژن آزاد می کند .

گاهی اوقات نیز از واکنش باز ها با فلزات هیدروژن آزاد می شود مثلا هنگام واکنش واکنش فلز روی ( ZN ) با هیدروکسید سدیم ( NAOH ) .

نوع دیگر واکنش فلز با باز , از نوع واکنش جابه جایی دو گانه است که باعث ایجاد رسوب هیدوکسید فلز می شود .

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید