تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

تاریخچه تولید پنیر

مقالات (عمومی)
تاریخچه تولید پنیر

تاریخچه تولید پنیر :

پنیر ، یکی از فراوان ترین محصولات تخمیری شیر است که سالانه تولید پنیر بیش از ۲۵ میلیون تن در دنیا برآورد شده که مربوط به بیش از ۷۰۰ نوع می باشد.
مصرف پنیر در دنیا نیز معادل تولید آن گزارش گردیده که در اروپا و آمریکا بیشترین مصرف را دارند.
کشور آمریکا بیشترین تولید پنیر را دارد که در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۷ میلیون تن برآورد شده است.
تاریخچه پیدایش و تولید پنیر تقریبا به حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نقل گردیده و به ویژه زمانی که حیواناتی مثل بز و گوسفند را اهلی کردند، این طور نقل شده که در همان زمان یکی از باده نشین های (صحراگرد یا اهل کویر) در موقع انتقال شیر در یک مشک یا پوست درب بسته گوسفند از یک طرف کویر به طرف دیگر متوجه شد که لخته هایی در کیسه شیر ایجاد شده که آن را جدا کرده و مصرف نمود و همین لخته ها بعدها به پنیر معرفی شده است.
تولید لخته به دلیل وجود آنزیم لخته کننده شیر در سطح داخلی پوست گوسفند بود که با حرارت محیطی به مدت چند ساعت شیر مزبور را لخته کرده بود.

CHEESE :

کلمه پنیر از لغت لاتین “Caseus” که همان کازئین ، پروتئین اصلی شیر است، ریشه یابی شد که بعدها در زبان انگلیسی قدیم “Case” و بالاخره به Cheese برگردانده شده است.
کلمه فرانسوی “Fromage” نیز به معنی پنیر قالبی است که در قرن ۱۳ میلادی در اروپا با اسم “Froma” یا قالب سفت پنیر معرفی گردید که در قرن ۱۵ میلادی به “Fromage” و بالاخره به Fromage برگردانده شده است.
پنیر از انعقاد و تخمیر شیر کم چرب یا پر چرب توسط آنزیمهای پروتئاز به ویژه رنین یا مایه پنیر و یا از انعقاد اسیدهای آلی بخصوصی به ویژه اسید لاکتیک تولید می گردد که پس از دلمه شدن شیر از لخته آب گیری شده و آن را در شرایط مطلوب محیطی (درجه حرارت و رطوبت مناسب برای مدتی نگهداری کرده تا با یک سری اعمال بیوشیمیایی و میکروبیولوژیکی بافت و طعم و مزه مطلوبی در آن ایجاد شود.
پنیر را از شیر پستانداران مختلف می توان تهیه کرد که عمدتا از شیر گاو و سپس بز و گوسفند تهیه شده است.
در کشورهای آسیای مرکزی و هندوستان از شیر گاومیش هم برای تولید پنیر استفاده می نمایند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید