تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

کاربرد آب پنیر در تغذیه دام ها چیست؟

مقالات (عمومی)
کاربرد آب پنیر در تغذیه دام ها چیست؟

پروتئین آب پنیر در سنین مختلف، به مقادیر متفاوت همراه با جیره های متنوع در برنامه غذایی دام ها وارد می شوند. در بسیاری از موارد این پروتئین ها با شیوه های ساده و ارزان از قبیل رسوب دادن با اسید لاکتیک در گرما و یا با اسیدی کردن آب پنیر به کمک اسید کلریدریک و سپس حرارت دادن از آب پنیر جدا شده و سپس شستشو شده اند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره کاربرد آب پنیر در تغذیه دام ها بدانید.

فواید پروتئین آب پنیر در تغذیه دام ها چیست؟

فواید این نوع پروتئین ها در جیره غذایی دام ها به خصوص در سنین پایین به طور خلاصه عبارتند از:

  • این پروتئین ها از نظر تعادل اسیدهای آمینه ضروری وضع منحصر به فردی دارند.
  • عمل پروتئازهای دستگاه گوارش بسیار ساده است در حالی که در مورد بسیاری منابع پروتئینی چنین نیست.
  • در این ترکیبات مواد مضر ضد تغذیه ای وجود ندارد.
  • در اکثر تجربیات، جایگزینی پروتئین های شیر بی چربی با منابع دیگر منجر به نتایج نامطلوبی شده است. فقط این پروتئین ها می توانند به طور کامل جایگزین پروتئین های شیر شده و هیچ کمبودی نشان ندهند.

گرچه این پروتئین ها تحت عمل پروتئازهای معده منعقد نمی شوند ولی این تفاوت هیچ مشکلی ایجاد نمی نماید. به طور خلاصه، کاربرد پروتئین های آب پنیر به جای شیر بی چربی به طوری که به شکل نسبی یا کامل جایگزین پروتئین های ناشی از شیر شود همیشه موجب صرفه جویی می گردد. در بهترین فرمولاسیون ها، میزان صرفه جویی ناشی از تغذیه این مواد بین ۲۵-۲۰ درصد بوده است.

کاربرد آب پنیر به صورت آجر لیسیدنی (بلوک لیسیدنی)

یکی از فرمول های مناسب کاربرد آب پنیر در جیره غذایی روزانه دام ها تبدیل این ماده به آجر لیسیدنی است. این راه حل به سادگی در شرایط کشور، قابل اجرا بوده و در بخش های اقتصادی هزینه های تولید آن محاسبه و با سایر روش ها مقایسه خواهد شد.
ابتدا باید بخشی از مواد معدنی آب پنیر جدا شود و سپس در اواپراتورهای فالینگ فیلم آن را تا حد معینی غلیظ کرده و سپس به داخل مخازنی تخلیه می شوند، در حین تخلیه عمل به هم زدن در دمای ثابت ۴۵ انجام می شود. آب پنیر غلیظ دارای ۳۰- ۲۰ درصد رطوبت است و در قالب های ۱۸ کیلوگرمی ریخته می شود و در دمای محیط خود به خود سرد می شود و جریان هوا موجب خشک شدن نسبی آن می شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید