تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

فرایند پرتوتابی جهت نگهداری مواد غذایی

مقالات (عمومی)
فرایند پرتوتابی جهت نگهداری مواد غذایی

فرایند پرتوتابی جهت نگهداری مواد غذایی :

یکی از اشکال بسیار بحث برانگیز نگهداری مواد غذایی، استفاده از پرتوتابی است.
پرتوتابی یک عامل کشنده قوی برای میکروب ها بوده و قابلیت استفاده برای نگهداری مواد غذایی، بدون استفاده از حرارت یا با استفاده از حرارت ملایم را دارد.
این عمل به عنوان استرلیزاسیون سرد هم شناخته می شود. رادیواکتیویته به هنگام مطالعه اورانیوم و رادیوم توسط کوریا کشف شد و در آمریکا از دهه ۱۹۶۰ طی برنامه مصارف صلح آمیز از انرژی اتمی، جهت پرتوتابی مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفت.
تحقیقات زیادی نیز در اروپا انجام شد و در نهایت پرتوهای یونیزه کننده که قابلیت نفوذ به بافت غذا بدون رادیواکتیو کردن آن را دارند، انتخاب شدند.
تغییرات شیمیایی ایجاد شده در مواد غذایی در اثر پرتوتابی مشابه سایر روش های نگهداری است.
این عمل با شدت زیاد، باعث استریل کردن محصول می شود تصور کنید یک استیک در داخل بسته پلاستیکی در دمای اتاق سالم می ماند و شدت کم آن برای رادوریزه کردن (پرتوتابی در حد پاستوریزاسیون) مورد استفاده قرار می گیرد.
این عمل میکروب ها را می کشد ولی سم تولید شده در مواد غذایی را از بین نمی برد. پرتوتابی با شدت کم می تواند به جای گازهای ضدعفونی کننده مصرفی برای کشتن حشرات در غذاهای وارداتی، ممانعت از جوانه زنی سیب زمینی و پیاز و تخریب میکروب های فعال استفاده شود.
باکتری ها نسبت به مخمرها و کپک ها مقاومت بیشتری نسبت به پرتوتابی دارند ولی پرتوتابی، سموم یا آنزیم های نامطلوب را تخریب نمی کند.

تایید پرتوتابی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا :

سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این عمل را برای گوشت دنده عمل آوری شده، ممانعت از جوانه زنی سیب زمینی و پیاز، ادویه جات، توت فرنگی، طیور، گوشت چرخ کرده و گوشت خوک تصویب کرده است.
اگر چه کاربرد پرتوتابی بیشتر در جهت افزایش ایمنی گوشت های تازه است، کاربرد آن می تواند عمر ماندگاری میوه ها و سبزیجات تازه را نیز افزایش دهد.
عملیات پرتوتابی با استفاده از اشعه گاما در اغلب مواد غذایی برای کشتن میکروب ها استفاده می شود.
پرتو گاما برای سلامتی انسان مضر بوده و بنابراین حفاظ های ایمنی مناسب برای محافظت کارگران از پرتوهای موجود در محیط پرتوتابی نیاز است.
برای انجام فرایند، مقدار زیادی از غذاهای فسادپذیر یا مواد خام باید به دستگاه اختصاصی پرتوتابی منتقل شده یا اینکه دستگاههای تولید کننده پرتو در کارخانه های فرایند کننده نصب شود.

پرتو الکترونی :

یک تکنولوژی جایگزین، پرتو الکترونی است که بدون ایجاد اثرات زیانبار برای سلامتی انسان، نتایج مشابهی با پرتو گاما دارد.
البته پرتو الکترونی مانند پرتو گاما به ماده غذایی نفوذ نمی کند، بنابراین برای رسیدن به اثر مشابه، شدت بیشتری از آن لازم است.
مخالفان این عمل مواد غذایی معتقدند که پرتوتابی یک تکنولوژی غیرضروری است که موجب می شود صنعت غذا بتواند عملیاتی که موجب آلودگی های غذایی می شود را پنهان کند.
ولی طرفداران معتقدند که این عمل می تواند از بسیاری از مسمومیت های ایجاد شده در اثر جابه جایی نامناسب غذا در خانه یا طی عملیات غذارسانی جلوگیری کند.
مخالفان این عمل بر این عقیده هستند که مواد غذایی ذاتا” و در حالت طبیعی خود ایمن بوده و وقتی در معرض فرایند قرار می گیرند، ناسالم می شوند.
حامیان این عمل که شامل اغلب دانشمندان صنایع غذایی هستند، بر این باورند که غذا ذاتا ناسالم بوده و درک علمی از مشکلات سلامتی منجر به توسعه تکنولوژی هایی شده است که غذاهای سالم تر تولید می کنند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید