تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

انواع بستنی

مقالات (عمومی)
انواع بستنی

انواع بستنی :

بستنی خوراکی خوشمزه ای که در تمام کشور ها و میان تمام فرهنگ ها طرفداران فراوانی دارد انواع بستنی با طعم و مزه متنوع این خوراکی را در تمام فصول سال قابل استفاده و دوست داشتنی کرده است .

١- بستنی پر طعم و مزه :

یکی از انواع بستنی که بسیار رایج می باشد دارای مقدار زیادی از ترکیبات و یا آجیل های طعم زا می باشد. کاکائو، میوه ها، آجیل ها و شیرینیها مزه و طعم اصلی آن می باشد.

از پاستوریزه و هموژنیزه کردن شیر پرچرب، شیرخشک، مواد شیرین کننده، خامه و تثبیت و تعلیق کننده ها و سپس انجماد این مخلوط بدست می آید. مراحل میزان چربی این بستنی به صورت زیر تعیین می گردد:

الف – کم شدن میزان چربی مخلوط تا ۵ /۲ برابر از وزن کاکائو در صورت افزودن کاکائو۔

ب- کم شدن میزان چربی مخلوط تا ۴/ ۱ برابر از وزن میوه و یا آجیل های افزوده شده.

۲- بستنی با زرده تخم مرغ :

این بستنی که در فرانسه بسیار رایج است دارای زرده تخم مرغ میباشد که میزان آن نبایستی کمتر از ۱ درصد کل وزن بستنی باشد.

٣- بستنی نیمه چرب :

این بستنی حدود ۲۵ تا ۵۰٪ از بستنی های معمول پرچرب، کمتر چربی دارد به عبارت دیگر حدود ۵ تا ۷ / ۵ درصد چربی در این فرمولها وجود دارد.

۴- بستنی کم چرب :

این بستنی حدود ۳ گرم چربی در ۱۰۰ گرم بستنی و سرد و گاهی در بستنی های رژیمی بجای ۳٪ چربی شیر در صورت پس چرخ بودن شیر حدود ۳ ٪ از چربی های گیاهی در آن جایگزین می کنند.

۵- بستنی غیر چرب :

به این بستنی بدون چربی اطلاق گردیده و می بایستی از ۱/ ۰ تا ۵ /۰ گرم چربی در ۱۰۰ گرم آن باشد.

۶- بستنی رژیمی بدون قند :

از انواع بستنی که فاقد قندهای طبیعی ساکارز، گلوکز، فروکتوز و یا شربت حاصل از نشاسته ذرت می باشد و تنها قند طبیعی شیر یعنی لاکتوز را دارا می باشد.

لذا برای شیرین کردن مخلوط از قندهای پلی آل یا دکستروز و مالتو دکسترین و یا قندهای مصنوعی شیرین در فرمول استفاده می شود.

۷- بستنی رژیمی بدون لاکتوز :

برای تولید این بستنی لازم است که قند لاکتوز را با روشهای فرا پالایش و یا هیدرولیز آنزیمی با لاکتاز یا ترکیب با دو روش خارج ساخته و به جای آن از مواد جامد دیگری استفاده شود تا میزان کل مواد جامد غیر چرب مخلوط به ۵۵ ٪ داده خشک برسد.

۸- بستنی ژلاتو :

یک نوع بستنی ایتالیائی است که مقدار قابل توجهی زرده تخم مرغ داشته، دارای هوای کم در بافت بستنی، بدون تثبیت یا تعلیق کننده می باشد.

این بستنی می تواند بسیار پر چرب و تا ٪۱۸ در چربی شیر فرموله گردد ولی به طور معمول ۶ میزان چربی آن است.

۹- بستنی ملورین :

مانند بستنی معمولی است ولی به جای چربی شیر چربیهای دیگر گیاهی یا حیوانی اضافه می کنند. ممکن است قدری هم چربی شیر اضافه شود. حداقل چربی این بستنی ۶٪ و حداقل پروتئین از شیر ۷% می باشد.

۱۰- بستنی ماستیه :

همان طوری که قبلا هم ذکر شده است این بستنی در واقع ابتدا از شیر تخمیری توسط استارترهای ماست تولید و با طعم های متفاوت که به ماست ساده اضافه می کنند همراه با سایر اجزاء بستنی آن را به صورت بستنی یخ زده که کمی هم ترش مزه است تولید می کنند.

۱۱- بستنی میوه ای یخی :

این نوع بستنی از نظر ترکیبات شیر در حداقل بوده و بیشتر دارای عصاره یا طعم میوه هاست و تا ۳۰ ٪ هم می تواند شکر داشته باشد. کل مواد جامد شیر در آن ۲ تا ۵ درصد بوده که ۱ تا ۲٪ آن از چربی شیر و ۱ تا ۴٪ از مواد جامد غیر چرب شیر تأمین می گردد. وزن نهایی این بستنی ۵۴۰ تا ۷۲۰ گرم در لیتر می باشد.

۱۲- بستنی یخ در بهشت :

این محصول یخ زده در واقع بدون مواد شیر یا تخم مرغ می باشد. از آب میوه، طعم دهنده ها، شیرین کننده های طبیعی، تثبیت کننده ها، رنگ های خوراکی و در صورت لزوم اسیدهای آلی و آب فرموله شده و به صورت قالب بندی با دسته چوبی یخ زده بسته بندی می شود برای ۱۰۰۰ لیتر آب، ۱۹۲ کیلوگرم شکر، ۴۸ کیلوگرم شکر حاصل از نشاسته ذرت (CSS)، ۱۰ لیتر اسید سیتریک ، ۴ کیلوگرم تثبیت کننده و ۲ لیتر مواد طعم دهنده لازم می باشد.

۱۳- دسرهای یخ زده :

انواع بستنی که به شکل های متفاوت قالبی، چوبی، ساندویچی، پوشش دار با شکلات یا میوه شامل بستنی های یخی، یخ در بهشت و غیره عرضه می گردند.

۱۴- بستنی های نرم و خمیری :

بستنی هائی که بدون انجماد کامل و در بسته های آماده و یا قیف های نانی عرضه می گردند. بافت این بستنیها نرم و خیلی زودتر از بستنی های سفت شده ذوب می گردند.

۱۵- پودینگه :

یکی از انواع بستنی که پس غذا که معمولا به صورت سرد مصرف می گردد. و از دسرهائی است که ممکن است فرمول های مختلفی با آرد برنج، تخم مرغ، مواد شیری آجیل ها، میوه ها، چربی شیر، شکلات و تثبیت کننده های ژله ای اضافه کرده باشند که نهایتا به صورت ژله های مختلف سرد عرضه می گردند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید