تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

استفاده مواد کلره و مواد یددار جهت ضدعفونی کارخانجات لبنی

مقالات (عمومی)
استفاده مواد کلره و مواد یددار جهت ضدعفونی کارخانجات لبنی

استفاده مواد کلره جهت ضدعفونی کارخانجات لبنی :

مواد کلره معمولا بیش از همه مورد استفاده قرار می گیرند زیرا در غلظت های مورد نظر سمی نبوده و برای انسان خطرناک نیست. پایین ترین حد غلظت مؤثر این مواد بخصوص هیپوکلریت ها در حرارت معمولی (۲۴ درجه سانتی گراد) ۵۰ میلیونیم است.
درجه حرارت عامل مهمی در حد تأثیر این مواد می باشد چنانچه به ازاء هر ۱۰ درجه پایین تر زمان تأثیر و به عبارت دیگر نگه داشتن این مواد در ظروف دو برابر می شود و همچنین غلظت این مواد را هم بایستی بالاتر گرفت.
درجه حرارتهای بالا تا ۷۰ سانتی گراد بسیار مؤثر بوده ولی بیش از این درجه پیشنهاد نمی شود زیرا حد تأثیر کلر را کمتر می نماید.
عوامل فوق در شرایطی تحقق می پذیرد که سطح تماس ظروف با وسائل قبل از ضدعفونی کاملا شستشو و عاری از کثافات بوده باشند.
در غیر این صورت ممکن است مواد کلره با لایه های رسوبی و یا کثافات ترکیب و از اثر آنها کاسته شود.
بنابراین همیشه حد غلظت مؤثر این مواد را بیش از ۵۰ میلیونیم در نظر می گیرند و معمولا به حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونیم هم افزایش می دهند.
زمان مؤثر برای غلظت ۲۰۰ میلیونیم ماده کلره که کاملا وسایل را ضدعفونی کند حدود ۲ دقیقه می باشد.
عمل ضد عفونی کردن حتما بایستی هر روز و حدود ۲۰ دقیقه قبل از پاستوریزه کردن شیر انجام گیرد. در غیر این صورت شستشو با آب و ضد عفونی بایستی تکرار شود.

توجه :

غلظت بالاتر از ۲۰۰ میلیونیم پیشنهاد نمی شود زیرا ممکن است نه تنها باعث خوردگی و فساد فلزات شود بلکه بوی این مواد در ظروف باقی مانده و به شیر منتقل گردد.
از انواع مواد کلره مورد استفاده میتوان هیپوکلریت سدیم ، هیپوکلریت کلسیم ، کلر آمین تی، کلر آمین بی، هیدانتوئین کلره کلرو آمیل آمین ، ایزوسیانوریت کلره و کلروسولفامیت

استفاده مواد یددار جهت ضدعفونی کارخانجات لبنی :

مواد یددار هم مانند مواد کلره در ضدعفونی وسایل کارخانجات شیر و یا شیردوشها مورد استفاده قرار می گیرند ولی از اهمیت کمتری نسبت به مواد کلره برخوردار هستند.
این مواد در دو نوع یدوفورا، که ید آن بخوبی در آب حل نمی شود و هنگامی خاصیت ضدعفونی کردن پیدا می کند که با مولکولهای دیگر مثل اسید فسفریک، مواد صابونی و یا خیس کننده های غیریونی باند شده باشد که در این صورت به محض ورود به آب، ید آزاد و حل شده و بنابراین مؤثر خواهد شد.
غلظت مؤثر این مواد بین  ۵/ ۱۲ تا ۲۵ میلیونیم بوده که در پی اچ پایین تر می توان استفاده نمود. درجه حرارت بیش از ۴۵ سانتی گراد نبایستی استفاده شود زیرا ید فرار بوده و از مقدار مؤثر آن کاسته می شود.
این مواد بودار هستند و حتی در غلظت حدود ۱۰ میلیونیم که پایین ترین حد تأثیر آنهاست در محصولات شیری ممکن است بوی بد ایجاد کنند.
نوع دیگر این مواد مخلوطی است از کلرامین تی و یدور پتاسیم که وقتی در آب ریخته می شود کلر آزاد شده و یدور پتاسیم را اکسیده می کند و لذا ید در آب آزاد می شود.
در این حال مخلوط کلروید خاصیت ضدعفونی کردن دارد. این ماده یددار از نوع اولی بی ثبات تر و خاصیت خورندگی و رنگ دهنده گی بیشتری دارد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید