تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

غذاهای آماده

مقالات (عمومی)
غذاهای آماده

غذاهای آماده :

غذاهای آماده به دلیل مشکلات چاقی که به همراه دارند، بسیاری از مردم را قربانی خود نموده اند. این غذاها، فرصتی برای دستیابی به غذایی با کالری بالا در یک زمان کوتاه را فراهم می کنند. بنابراین در مورد مصرف کنندگانی که قضاوت صحیحی دارند، نیازی به باز داشتن آنها از مصرف غذاهای آماده برای داشتن یک رژیم غذایی سالم نیست .
برخلاف اکثر رستوران های معمولی، رستورانهای غذای آماده معمولا کنترل بهتری بر غذا دارند و در این زمینه جای تعجب هم نیست.
عامل اصلی که رستوانهای غذای آماده را از سایر رستورانها متمایز می کند، سرعت خدمات رسانی است.
روش های مختلف سفارش دادن در زنجیره غذاهای آماده شامل افرادی که با حضور در محل و نقد خرید می نمایند، خرید در حین عبور از پنجره فروشگاه با ماشین و بالاخره صف های طولانی که به سرعت غذای خود را دریافت می کنند، می باشد.
در لیست غذاهای آماده، انتخاب محدودی وجود دارد و بر یک نوع غذا تأکید می شود. بیشتر زنجیره های تامین غذا ترجیح می دهند همه غذاهایی که بیرون از رستوران آماده می شوند را داشته باشند، بنابراین حرارت دهی و سرویس دهی از فعالیت های اصلی آنها است.
روش های مختلفی برای نگهداری مواد غذایی به صورت گرم وجود دارد. این روش ها شامل آماده سازی از تولید به مصرف، محدود کردن مدت زمان نگهداری و قفسه های نگهداری غذا به صورت گرم می باشد.
بسته بندی، نقش مهمی در رستوران های غذای آماده ایفا می کند که شامل حفظ دما، واحدبندی غذا، فروش، شناسایی محصول و جلوگیری از کثیفی و ریخت و پاش است.

نکته :

راحتی، در معرض دید بودن و قیمت، تعیین کننده میزان فروش غذاهای آماده می باشد. اولین دلیلی که مصرف کننده به سمت رستوران های غذای آماده می رود، صرفه جویی در وقت است.
غذاهایی که به کارد و چنگال نیازی ندارند، ترجیح داده می شوند، به خصوص آنهائی که در حین عبور با اتومبیل از کنار پنجره فروشگاه سفارش داده می شوند.
فروش اقلام خاصی از مواد غذایی عامل اصلی جلب مشتری برای این فروشگاههای زنجیره ای محسوب می گردد. زنجیره های غذای آماده دامنه وسیعی از روش های فروش را به کار می گیرند.
غذاهای ویژه با قیمت کم، میزان فروش را افزایش می دهد ولی از طرف دیگر باعث فشار بر موجودی و کاهش سرعت سرویس دهی می شود.
رستوران های غذای آماده عامل شیوع مسمومیت غذایی هستند ولی اکثر این گزارشات بی اساس بوده و نخستین دلیل آن است که اکثر مردم برای بیماری های معده ای، آخرین غذایی را که مصرف کرده اند مقصر می دانند.
بسیاری از بیماریهای مرتبط با غذا به خصوص آنهایی که در ارتباط با غذاهای آماده هستند، نیاز به ۱۲ تا ۲۶ ساعت زمان برای اثرگذاری دارند.
اگرچه رستورانهای غذای آماده، کارکنان را با حداقل دستمزد استخدام می کنند ولی سیستم های بسیار عالی برای حفظ اصول بهداشتی و سلامتی غذا دارند.
در عین حال باید توجه نمود از آنجایی که آنها غذاهای بسیار زیادی را ارائه می کنند، زمانی که یک اشتباه جدی رخ دهد، احتمال بیمار شدن تعداد زیادی از مصرف کنندگان وجود خواهد داشت.

خدمات غذایی در وسایل نقلیه :

تهیه، تولید و توزیع غذا برای ارائه در وسایل نقلیه همان چالش هایی را دارد که دیگر خدمات غذایی با آن مواجهند زیرا در این حالت مسئله رسانیدن غذا از محل آماده سازی به محل مصرف را نیز باید در نظر گرفت.
نگرانی اصلی در مورد سلامتی غذای گرم نگه داشتن غذاهای داغ و سرد نگه داشتن غذاهای سرد است.
برخی از شرایطی که باعث حفظ سلامت غذا می شوند می توانند باعث کاهش کیفیت آن به خصوص در گرم نگه داشتن غذاهای داغ شوند.
مواد غذایی پایدار مانند نان ها، کیک ها و کلوچه ها مشکلات کمتری دارند اما غذاهای اصلی و دسرهای منجمد می توانند مشکل ساز باشند.
تولید کنندگان این نوع غذاها در صدد هستند که غذایی با کیفیت بسیار بالا و در زمان مناسب تولید کنند.
تأخیر در اثر ترافیک، تنظیم کردن زمان برای رسیدن کارکنان به محل مصرف و سخنرانان حراف در میهمانی ها، همه از عواملی هستند که تولید کنندگان باید در ارتباط با زمان ارائه غذا در نظر بگیرند.
تجهیزات حرارت دهی و حرارت دهی مجدد، نگهداری کوتاه مدت و ترکیب کردن غذا در محل مصرف نیز باید در نظر گرفته شوند.
غذا باید در وسیله نقلیه به روش صحیح محافظت شود تا به طور مناسب به مصرف کننده تحویل داده شود.
سیستم های تحویل خانگی که به عنوان مثال برای پیتزا و مواد غذایی به کار می روند و توسط وسایل نقلیه موتوری انجام می گیرد نیز هر یک به نوعی از جمله این خدمات هستند.
در این حالت تحویل به طور اختصاصی انجام شده و از ظروف خاصی برای غذاهای گرم استفاده می کنند تا مانع سرد شدن آنها شود.

ماشین های فروش :

گرچه زمان زیادی از ظهور این دستگاه ها نمی گذرد اما بعضی از این دستگاه ها بسیار پیشرفته بوده و قهوه داغ، مواد غذایی، میوه های تازه، ساندویچ های سرد و بستنی های خوش رنگ را عرضه می کنند؛ گرچه بیشتر معمول است که نوشیدنی های سرد یا اسنک های شور و شیرین در آنها دیده شود.
نوشیدنی های گازدار و اسنک های شور و شیرین برای نگهداری در این دستگاه ها مناسب هستند زیرا به خوبی بسته بندی شده، فسادپذیری زیادی نداشته و نیازی به آماده سازی قبل از مصرف هم ندارند .
به علاوه آنها به آسانی و بلافاصله بعد از خارج کردن از بسته مصرف می شوند. آب میوه هایی که حداقل فرآیند را دیده اند، میوه ها، ساندویچ ها و غذاهای اصلی حاوی گوشت فسادپذیر بوده و نیاز به نگهداری در یخچال دارند.
عدم توانایی این دستگاهها در سرد کردن می تواند باعث رشد سریع میکروب ها و به خطر انداختن کیفیت و سلامتی در محصولات شود. در برخی از موارد حرارت دهی ممکن است در ماشین فروش یا مایکروویو انجام گیرد.
حرارت دهی ناقص غذاهایی که به طور صحیح سرد نشده اند، می تواند حس نادرستی را درباره سلامتی این مواد غذایی به خریدار بدهد.
مواد غذایی منجمد حتی نیاز به مراقبت و کنترل بیشتری از نظر رعایت شرایط دمایی مناسب دارند. رفع انجماد و انجماد مجدد بیش از آنکه سالم بودن ماده غذایی را مورد تهدید قرار دهد به کیفیت آن آسیب وارد می کند.

به یاد داشته باشید؟

• راحتی، در معرض دید بودن و قیمت، عامل فروش زیاد غذاهای آماده است.
• اگر غذاهای گرم به صورت گرم و غذاهای سرد به صورت سرد نگهداری نشوند امنیت و سلامت آنها به خطر خواهد افتاد.
• انواع خدمات غذایی، غذا را برای مصرف در محل آماده می کنند.
• زمانی که غذاهای اصلی همراه با ترکیبات دیگر بسته بندی شوند، بهترین شرایط برای یک ترکیب نمی تواند برای سایر ترکیبات نیز بهترین باشد.
غذاهای آماده به مواد غذایی گفته می شود که آماده برای خوردن یا آماده برای حرارت دهی و سپس خوردن می باشند.
• چربی ها، حالت نرمی در دهان ایجاد می کنند.
• پاستوریزاسیون، فرآیند حرارتی است که همه میکروب های مضر را از بین می برد اما میکروب هایی که باعث فساد مواد غذایی می شوند را نابود نمی کند.
• سرد نگه داشتن کافی محصولات فسادپذیر مانند انواع گوشت ضروری است و زمان انقضای آنها باید دقیقا مورد توجه قرار گیرد.
• انتقال سریع، باعث کاهش افت کیفیت و مشکلات سلامتی می شود.
• متخصصان صنایع غذایی در مصرف و تولید گوشت خام بسیار محتاط هستند.
زیرا هر گونه عمل نادرست ممکن است باعث آلوده کردن سطح گوشت شود.
• بسته بندی تحت اتمسفر اصلاح شده (کاهش اکسیژن و افزایش نیتروژن و دی اکسید کربن) فرآیند فساد را کند می کند.
• توزیع به معنای هرگونه اتفاق در محصول از زمان تولید تا مصرف آن است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید