تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

پرکن بطری شیشه ای شیر پاستوریزه و یا استریلیزه

مقالات (عمومی)
پرکن بطری شیشه ای شیر پاستوریزه و یا استریلیزه

پرکن بطری شیشه ای شیر پاستوریزه و یا استریلیزه :

دستگاههای پرکن بطری شیشه ای شیر که اکثرا امروزه جای خود را به دستگاههای پرکن مقوایی و پلاستیکی داده است دو نوع هستند.

الف: پرکن بطری شیشه ای شیر نوع ساده :

آنهایی هستند که تحت قوه جاذبه و وزن، شیر درون بطریها پر شده و درپوش گذاری می شوند.
اینها معمولا دستی هستند. از انواع اتوماتیک آن دارای یک تانک کنترل و شناور هستند که در قسمت بالای دستگاه قرار گرفته و شیر از بالا به پایین وارد بطریها می گردد.
بسته به ظرفیت تانک چندین پستانک در قسمت زیر تانک بطریها را پر می کنند.
با قرار گرفتن بطری به واشر پلاستیکی این پستانکها و فشاری که نشیمنگاه بطریها به بالا وارد می سازد راه شیر از والو باز شده و شیر به داخل بطری می ریزد تا اینکه پر شود و جریان شیر قطع شده و بطری به قسمت در پوش زنی منتقل و درب آلومینیومی روی آن قرار می گیرد.
عیب این دستگاهها سرعت کم آن میباشد. این نوع دستگاه ها معمولا در کارخانه های کوچک با حجم کم بکار برده می شوند.

ب: پرکن بطری شیشه ای شیر تحت خلاء :

این دستگاهها با سرعت بیشتری از نوع اول کار می کنند. اصول کار تقریبا مانند قبل بوده با این تفاوت که به محض قرار گرفتن لبه بطری ها به پستانک و فشار کمی که بدان وارد می سازد هوای داخل بطری توسط خلاء مکیده شده که از لوله ای وارد تانک شناور و از آنجا از یک لوله که در محور مرکزی تانک قرار گرفته تخلیه می شود.
به محض خالی شدن بطری های شیر پاستوریزه شیر از جدار داخلی بطری سرازیر شده و بطری را پر می کند و بلافاصله پس از پر شدن آن جریان شیر قطع و بطریها در پوش آلومینیومی زده می شود.
کف تولید شده در حین اپر شدن بطری توسط لوله تخلیه به تانک شیر برگشت داده می شود.
مکانیزم پر کردن طوری است که اگر بطری های شکسته و یا لبه پریده به زیر پستانکها قرار گرفتند آنها را پر نکرده و از خط تولید خارج می شوند.

توجه :

حفظ و تعمیر دائم چنین دستگاههایی بخصوص نوع خلائی بسیار لازم است. چنانچه کوچکترین اشکال یا منفذ در سیستم باعث نفوذ هوا و پر نشدن بطری ها خواهد بود و باصطلاح ترافیک بطری ممکن است ضررهایی به بار آورد.
بنابراین قبل یا بعد از هر عمل پر کردن و بسته بندی دستگاهها بایستی کاملا شستشو و بازرسی گردند.
برای مثال اگر اشکالی در واشرهای پستانک پرکن مانند خوردگی و یا شکستگی ایجاد شود و باعث نفوذ هوا به سیستم گردد بطریها یا اصلا پر نمی شوند و یا بطور ناقص و بنابراین از این طریق مقداری از شیر تلف می گردد و یا راندمان عمل را پایین می آورد.
چربی، پروتئین و املاح شیر که عوامل مهمی در باقی ماندن ذراتشان به قسمتهای تماس با دستگاهها بخصوص واشرهاست بایستی حتما پس از هر عمل کاملا شستشو و پاک گردند .
بدین جهت پس از باز کردن این قسمتهای دستگاه، آنها را در محلول سود پرک ۵ درصد خیسانده و با آب گرم تمیز می کنند.
در غیر این صورت میکربهای موجود، در این ذرات باقی مانده و لذا تکثیر و مقدارشان زیادتر می شود و بدین ترتیب شیر پاستوریزه بعدی را آلوده می نمایند که در این صورت مدت نگهداری شیر پاستوریزه در این بطریها کوتاهتر می گردد.
معمولا قبل از بسته بندی شیر پاستوریزه بایستی حتما از شیر در تانک بالانس دستگاه پرکن نمونه برداری کرد و بو و مزه شیر احیانا” آزمایش گردد.
این عمل بخاطر این است که اگر در تانکهای خنک کننده مجهز به سیستم سرد کننده آمونیاکی، نشتی وجود داشته و آمونیاک در شیر وارد شده بود قبل از بسته بندی رفع گردد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید