تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

غذاهای ناسالم

مقالات (عمومی)
غذاهای ناسالم

غذاهای ناسالم :

بطور ساده، غذاهای ناسالم چیزی است که فرد در اثر مصرف آن بیمار می شود. حداقل پنج مسیر وجود دارد که باعث ایجاد بیماری می شوند و شامل موارد زیر هستند:

۱) حضور میکروب های مضر (شامل ویروس ها و انگل ها)

۲) وجود سموم طبیعی

۳) حضور آلودگی های محیطی (مانند آفت کش ها)

۴) حضور افزودنی های مضر (مانند نگهدارنده ها)

۵) وجود مواد آلرژی زا

متخصصان صنایع غذایی در مورد بیماری های ایجاد شده توسط میکروب ها در مقایسه با بیماری های ناشی از علل دیگر، نگرانی بیشتری دارند زیرا بیش از ۹۰ درصد بیماری های مربوط به غذا ناشی از حضور میکروب ها است، علاوه بر این، دانشمندان معتقدند سموم طبیعی نسبت به آفت کش ها و نگهدارنده ها خطر بیشتری برای مصرف کننده ایجاد می کنند.
عامه مردم معتقدند غذا به طور ذاتی و در شکل طبیعی خود سالم است و وقتی در معرض فرآوری قرار می گیرد، ناسالم می شود.

در حالی که دانشمندان تغذیه معتقدند که بسیاری از غذاهای طبیعی، مانند آنهایی که از دام به دست می آیند، به صورت طبیعی ناسالم هستند.

آنچه موجب گسترش استفاده از انواع فناوری ها جهت ایمن تر نمودن مواد غذایی شده، درک علمی درستی است که با توجه به مشکلات پیش رو به وجود آمده است.

خطرات میکروبی غذاهای ناسالم :

این نکته که اغلب مواد غذایی تازه نسبت به انواع فرایند شده حاوی تعداد بیشتری میکروب های مضر هستند، برای بیشتر مصرف کنندگان جالب و عجیب است.

منبع اولیه میکروب های مضر موجود در مواد غذایی به فاضلاب های انسانی یا دامی باز می گردد. در حقیقت، وقتی متخصصان میکروبیولوژی مواد غذایی شروع به بررسی میکروب های مورد نظر خود کردند، آنها را از نمونه های کثیف یا آلوده به فاضلاب جدا نمودند.

با وجود اینکه شست و شوی مواد خام برای حذف کثافات و آلودگی ها از سطح ماده غذایی انجام می شود اما حتی پس از حذف آلودگی های قابل مشاهده، باز هم میکروب های مربوطه ممکن است به سطح غذا چسبیده باشند.

به عنوان مثال میوه های تازه، سبزیجات و دانه ها ممکن است به خاک، حشرات، جوندگان یا پرندگان با کودهای آلى آلوده باشند.

آنچه به عنوان گوشت مورد استفاده قرار می گیرد، بافت عضلانی تشکیل دهنده بدن حیوان زنده است. از لحاظ تئوری، بافت درون عضله استریل بوده و ضرری برای سلامتی انسان ندارد.

با این حال، همه حیوانات در خلال تولید و کشتار فضولاتی دفع می کنند که سطح گوشت را آلوده می سازد. در مورد گوشت تازه و در کارخانه های بسته بندی گوشت، انتقال بدون دقت لاشه حیوانات موجب آلودگی به ضایعات و فضولات قابل مشاهده می شود.

به نظر می رسد زمانی می توان گوشت بدون آلودگی با با آلودگی کمتر داشت که پس از کشتار، سطح گوشت پوشانده شده و سپس خرد شود.

توجه :

مواد غذایی ابتدا فرایند می شوند تا میکروب ها به صورت جزئی یا کامل کشته شوند یا حداقل سرعت رشدشان در داخل یا در سطح ماده غذایی کاهش یابد.

در عین حال، حمل و نقل و انبارداری مناسب غذاهای تازه مثل سویا و انواع میوه و سبزی و گوشت تازه، سرعت رشد میکروب ها را کاهش می دهد.

مهمترین راه حل متداول برای کنترل بیماری های ناشی از غذا، ضدعفونی و انبارداری مناسب حین انتقال و توزیع از مزرعه تا مصرف کننده است.

تمیز کردن مناسب، شامل نگهداری و ایجاد شرایطی است  که کمترین احتمال آلودگی در غذا وجود داشته باشد.

بسته بندی غذا مانع از تماس میکروب ها با غذا می شود ولی حتی غذاهای بسته بندی شده هم اگر درست جابه جا نشوند، عامل ایجاد خطر هستند.

آیا میدانید چرا متخصصان، قبل از باز کردن قوطی های لیموناد ، سر آنها را تمیز می کنند یا چرا از غذاهای جدید بسته بندی نشده به ندرت در رستوران ها استفاده می نمایند؟

فساد غذایی :

یک تصور اشتباه دیگر در اغلب مصرف کنندگان این است که فکر می کنند قضاوت در مورد سلامت غذا و غذاهای ناسالم با نگاه کردن، بو کردن یا چشیدن قسمت کوچکی از آن امکان پذیر است.

اگر ظاهر، بو با مزه آن تند و نامطبوع باشد، خطرناک است؟!

الزاما اینگونه نیست. وقتی گفته می شود غذایی خراب شده، احتمالا در مورد فساد آن صحبت می شود . خوردن غذای فاسد، خوشایند نیست و اگرچه مصرف آن، هیچ گاه ایده خوبی نبوده اما غذای فاسد الزاما خطرناک نیست.

نکته مهم تر آنکه غذاهای خطرناک الزاما فاسد نیستند. اگر همه غذاها فاسد بودند، مسمومیت های غذایی بسیار کمتری رخ می داد.

معمولا هم در غذاهای فاسد و هم در غذاهای خطرناک میکروب ها ایجاد مشکل می کنند. تفاوت در نوع میکروب است که باعث می شود معمولا غذای فاسد و غذای خطرناک مشابه نباشند.

تا اینجا واضح است که فساد، نشانه ی مناسبی از وجود خطرات تهدید کننده سلامتی در غذا نیست زیرا بسیاری از میکروب هایی که غذا را ناسالم می کنند، رنگ، مزه یا بوی غذا را تغییر نمی دهند.

به هر حال، در حین انتقال و نگهداری، شرایط رشد میکروب های عامل فساد مشابه با شرایطی خواهد بود که باعث رشد میکروب ها شده و غذا را برای مصرف خطرناک می کنند.

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید