تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

مسمومیت غذایی چیست ؟

مقالات (عمومی)
مسمومیت غذایی چیست ؟

مسمومیت غذایی چیست ؟

مسمومیت غذایی بیماری است که در اثر مصرف غذاهای آلوده ایجاد می شود. علایم احتمالی زیادی وجود دارد اما عامل اغلب آنها میکروب است. وقتی در مورد مسمومیت غذایی صحبت می شود، منظور تغییرات ایجاد شده در شرایط معده در اثر بوییدن غذاهای فاسد نیست بلکه منظور علائمی است که باعث بستری شدن فرد به مدت ۲۶ ساعت می شود یا مواردی که حتی می تواند کما یا مرگ را در پی داشته باشد.

در اغلب موارد، درد گوارشی شدید به همراه اسهال یا استفراغ یا هر دو وجود دارد.
مسمومیت غذایی میکروبی به صورت عفونت یا مسمومیت رخ می دهد. عفونت زمانی به وجود می آید که میکروب ها در غذا یا نوشیدنی وجود داشته باشند. با مصرف غذای آلوده ، میکروب های عامل عفونت در بدن رشد می کنند.

توجه :

مسمومیت غذایی زمانی رخ می دهد که میکروب در غذا یا نوشیدنی رشد کرده و سم تولید نماید. بعد از آنکه سم تولید شد، ماده غذایی تا حدی حرارت داده می شود که میکروب کشته شوند اما ممکن است سم آن باقی بماند و پس از مصرف غذا باعث ایجاد بیماری می شود.

موارد زیادی در مورد مسمومیت غذایی وجود دارد که اغلب مردم اطلاعی در مورد آنها ندارند. پس از بیماری فرد و ابتلا به مسمومیت غذایی، آخرین غذای استفاده شده را عامل آن می دانند حال آن که آخرین وعده غذایی مصرف شده، معمولا عامل بروز و وقوع بیماری نیست.

البته یک نوع مسمومیت غذایی ، مسمومیت استافیلوکوکی است که طی ۱ یا ۶ ساعت بعد از مصرف غذا رخ می دهد. ابتلاء و شیوع اغلب مسمومیت های غذایی حداقل ۱۲ ساعت بعد از مصرف غذا دیده می شود.

بروز برخی از مسمومیت ها حتی بیش از یک هفته طول می کشد و در این حالت، پیدا کردن دلیل آن مشکل است.

ردیابی عامل موثر در بروز بیماری :

دانشمندانی که علل شیوع بیماری ها را ردیابی می کنند، اپیدمیولوژیست نامیده می شوند. اپیدمیولوژیست ها مسئول تعیین مراحل بروز بیماری و جمع آوری فهرستی از افراد بیمار هستند تا نشانه هایی از میکروارگانیسم های عامل بیماری به دست آورند.

آنها همچنین لیستی از غذاها و نوشیدنی های مصرف شده توسط کسانی که بیمار شده اند و افرادی که بیمار نشده اند، تهیه می نمایند تا از تعداد غذاهای مشکوک به آلودگی بکاهند.

برخی بیماران علائم شدیدتری نسبت به دیگران دارند که به مقدار غذای مصرفی، میزان آلودگی در بخش های مختلف غذا و حساسیت متفاوت افراد به میکروب های مختلف بستگی دارد.

در این ارتباط نحوه حمل و نقل غذا و عملیات آماده سازی برای تشخیص علل اصلی، مطالعه شده و نمونه های غذایی مختلف جمع آوری و آزمایش می شوند.
نمونه های بدست آمده از مدفوع بیماران نیز جمع آوری و آزمایش می گردند تا میکروب موجود در غذا با میکروب موجود در مدفوع تطبیق داده شود. علاوه بر این، مرحله توزیع غذاهای آلوده تا منشأ اولیه آن مورد بررسی قرار می گیرد تا محل آلوده شدن غذا مشخص شود.

اغلب بیماری ها در اثر ترکیبی از علل مختلف مثل اشتباهاتی که در انتقال غذا رخ داده و اجازه آلودگی و رشد میکروب های مضر را می دهد، ایجاد می شود. هر چه فاصله زمانی بین مصرف غذا و ایجاد بیماری بیشتر باشد، پیدا کردن علت آن سخت تر است.

تاریخ انقضا :

بسیاری از غذاهای بسته بندی شده به خصوص انواع بسیار تازه آن، تاریخ انقضا دارند. تاریخ انقضا بهترین تخمینی است که متخصصان در مورد مدت زمان مورد نیاز برای غذا میزنند .

متخصصان صنایع غذایی، تاریخ انقضا را از طریق تعیین پیشاپیش عمر مصرف غذا محاسبه می کنند و معمولا قبل از پایان عمر مصرف غذا در نظر گرفته می شود.

البته این تاریخ دقیق نیست زیرا موارد بسیار زیادی ممکن است باعث بروز فساد در محصول غذایی شود. در صورتی که محصولی قبل از تاریخ درج شده بر روی بسته، فاسد شود، مصرف کننده بسیار ناراحت و نگران خواهد شد. از سوی دیگر، اگر زمان زیادی از تولید محصول گذشته باشد، مصرف کننده علاقه ای به خرید آن ندارد و محصول بدون آنکه فاسد شده باشد، دور انداخته می شود که این امر هزینه هایی را برای کارخانه در بر داشته و قیمت کالا را برای مصرف کننده افزایش می دهد.

اگر محصول در دمای مناسب نگهداری نشود، تاریخ انقضا بی معنا خواهد بود. برای مثال، هیچ کس انتظار ندارد که شیر تازه اگر در دمای اتاق نگهداری شود، به اندازه نگهداری در یخچال عمر داشته باشد. تاریخ انقضا اغلب مرتبط با فساد است اما شاخص بهتری نسبت به بو کردن غذا نمی باشد.

مصرف غذایی که تاریخ انقضای آن گذشته است، ایده خوبی نیست ولی باید توجه نمود که تاریخ انقضا نیز، سلامتی غذا را تایید نمی کند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید