تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

نگهداری غذا

مقالات (عمومی)
نگهداری غذا
جدول محتوای این صفحه پنهان

نگهداری غذا :

غذاهای تازه نسبت به محصولات فرایند شده، حاوی تعداد بیشتری از میکروبهای مضر هستند. نگهداری غذا باید شامل روشی برای کاهش احتمال بروز فساد در غذا باشد. یکی از روش های نگهداری شامل کشتن میکروب ها با استفاده از حرارت است.
غذاهای کنسرو شده، معمولا استریل هستند. بنابر این کنسرو کردن نوعی فرایند است که الزاما قوطی کردن در آن انجام نمی گیرد. بسیاری از محصولات پر شده در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی، هم کنسرو و هم استریل می شوند و برعکس برخی محصولات داخل قوطی ها اصلا حرارت دهی نمی شوند.

روش دیگر نگهداری غذا حرارت دهی که تعداد میکروب ها را بیشتر کاهش می دهد، شامل پخت (در آون معمولی یا مایکروویو) و پاستوریزاسیون است.

پاستوریزه کردن ، میکروب های مضر را کشته، ولی میکروب های عامل فساد را کاملا از بین نمی برد. روش دیگر نگهداری، کاهش سرعت یا ممانعت از رشد میکروب ها است.

یخچال، سرعت رشد میکروب ها را در غذاهای کاملا تازه کاهش می دهد. انجماد و خشک کردن نیز روش های دیگری هستند که نسبت به یخچال گذاری موثرتر می باشند ولی نباید فراموش کرد که در این حالت، میکروبها هنوز زنده اند. وقتی یک غذای منجمد، رفع انجماد شود یا مقداری آب به غذای خشک شده اضافه گردد، می تواند فاسد شود.

توجه :

حتی غذای کنسرو شده، پس از باز شدن، مستعد آلودگی است.

در روش دیگر نگهداری غذا، رشد میکروب ها تحریک می شود.  در محصولات تخمیری ( ماست ، نوشیدنی های الکلی ، شورها، برخی سوسیس ها و کلم ترش )، میکروب های مفید افزوده می شوند تا محصولات خاصی تولید گردند. این میکروب ها به سرعت رشد می کنند تا میکروب های عامل فساد و میکروب های مضر فرصتی برای رشد نیابند.
غذاهای فرایند شده تحت شرایط کنترل شده ای حمل و نقل، آماده سازی، فرایند و بسته بندی می شوند. کلیه این مراحل باید مورد تایید موسسات نظارتی دولتی قرار گیرد.

روش مهمی که برای تایید فرایند می توان از آن استفاده نمود این است که غذاها به گونه ای طراحی شوند که قبل از ناسالم شدن و احتمال ایجاد بیماری، فاسد گردند و در نتیجه احتمال ایجاد بیماری در اثر مصرف آن، کاهش یابد. بخش مهمی از هر ماده غذایی، بسته بندی آن است. هدف اصلی هر بسته غذایی، محافظت از محتویات خود در برابر آلودگی با میکروب ها است.

پس از خارج شدن غذا از داخل قوطی، در اثر تماس با آب یا غذای آلوده، ابزار آشپزخانه و یا هوا، آلوده می شود. انبارداری نامناسب نیز عامل رشد میکروب های مضری هستند که موجب فساد یا ناسالم شدن غذاها می شوند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید