تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

نگهدارنده ها شیمیایی مواد غذایی

مقالات (عمومی)
نگهدارنده ها شیمیایی مواد غذایی

نگهدارنده ها شیمیایی مواد غذایی :

اغلب مصرف کنندگان، ذهنیت خوبی در مورد کلمه نگهدارنده ها شیمیایی مواد غذایی ندارند. بنابراین توجه زیادی برای یافتن کلمه «بدون نگهدارنده ها شیمیایی» روی بسته بندی ها انجام می شود. در واقع، نگهدارنده ها فقط اجزائی از مواد غذایی هستند که سرعت فساد را کاهش داده و مانع از بروز بیماری های ناشی از غذا می شوند.

این اثر نگهدارنده ها شیمیایی به علت ممانعت یا کاهش رشد میکروب ها است. در این رابطه، قند و نمک، دو نگهدارنده متداول مورد استفاده می باشند. نگهدارنده ها، افزودنی های غذایی هستند که عمر مصرف را افزایش و هزینه ها را کاهش می دهند.

این ترکیبات به علت کاهش ضایعات، برای کارخانه ها بسیار سودبخش بوده و حتی قیمت را برای مصرف کننده کاهش می دهند. نگهدارنده ها شیمیایی نباید برای پنهان کردن غذاهای بیماری زا، فاسد یا سایر محصولات آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرند.
یکی از دلایل مقاومت مصرف کننده در برابر مصرف افزودنیهای غذایی آن است که آنها اغلب ترکیبات شیمیایی هستند. اما باید توجه داشت که همه ترکیبات موجود در غذا و بدن، مانند آب، قند، نمک، ویتامین، املاح، پروتئین و بسیاری مواد دیگر، شیمیایی می باشند. محققان تغذیه در مورد وجود مواد شیمیایی در غذا، نگران نیستند بلکه نگرانی آنها در مورد کاهش انواع مضر و افزایش ترکیبات سودمند است. افزودنی های غذایی باید طبق قانون و انجام آزمون های دقیق ایمنی استفاده شوند.

ایمنی و سلامت منابع غذایی :

اگر اطلاعات موجود در مورد مسمومیت غذایی زیاد است، پس چرا هنوز تعداد زیادی از افراد، دچار مسمومیت می شوند؟ منابع غذایی در جهان و طی سی سال گذشته تحت تاثیر تغییرات اساسی قرار گرفته اند. دلایل مختلفی برای این شرایط ارائه شده ولی حقیقت به طور دقیق مشخص نیست.
و برخی از دلایل احتمالی در مورد تعداد بیشتر بیماری های مربوط به غذا نسبت به سی الی چهل سال پیش شامل موارد زیر هستند :

  •  آلودگی منابع غذایی با میکروب های مضر جدید
  • جهش یافتن میکروب های کم خطر به میکروب های پرخطر
  • مصرف بیشتر غذاهای وارداتی مانند میوه ها، سبزی ها و غذاهای دریایی از کشورهایی که بهداشت به طور مناسب در آنها رعایت نمی شود.
  • مصرف مواد خام و غذاهایی که به طور کامل پخته نشده اند.
  • شرایط مرزعه که موجب تجمع میکروب ها در غذاهای خام شده است.
  • کم بودن اطلاعات تولید کنندگان غذا در مرحله حمل و نقل آن
  • تمرکز زیاد فرایند و توزیع مواد غذایی
  • افزایش مصرف آنتی بیوتیک در دام ها که موجب افزایش مقاومت میکروب ها به آنتی بیوتیک ها می شود.
  • کاهش تعداد میکروب های موجود در منابع غذایی که مقاومت بدن نسبت به آنها را کاهش می دهد.
  • افزایش طول عمر به علت مصرف داروهای جدید و ایجاد افراد حساس تر به میکروب های مضر غذایی در فرایندهایی که ایمنی بدن را کاهش می دهند.
  • قرار گرفتن افراد بیشتری در معرض بیماری هایی مثل ایدز که توان مقابله با میکروب های مضر را کاهش می دهد.

توجه :

تعداد زیادی از موارد ذکر شده در این فهرست که اکنون موجب وقوع مسمومیت غذایی می شوند، در سال های گذشته وجود نداشته اند. در برخی موارد اثبات علت بیماری دشوار است اما در هر حال به دست آوردن اطلاعات جدید، منجر به کنترل بسیار موثرتر میکروب ها در کارخانه ها و رستوران ها شده است.

به هر حال تمرکز بیشتر در تولید مواد غذایی موجب شده که در زمان بروز مشکل، افراد بیشتری بیمار شوند.
در کنار آن، بسیاری از دانشمندان تغذیه بر این باورند که تعداد مسمومیت های غذایی افزایش نیافته بلکه تنها آگاهی مردم از خطرهایی که از طریق غذا منتقل می شوند، بیشتر شده است.

اپیدمیولوژیست ها هم نقش موثری در شناسایی علت بیماری های ناشی از غذا داشته اند. اکنون زمان طولانی بین مصرف غذا و شروع بیماری، بزرگترین مشکل در شناسایی علت نیست. پزشکان نیز در تشخیص بیماری های مربوط به غذا پیشرفت کرده اند.

به طوری که تحقیقات در زمینه میکروبیولوژی غذایی منجر به کشف میکروب هایی شده که قبلا اطلاعاتی در مورد مضر بودن آنها وجود نداشته است. این میکروب ها که سال ها موجب بیماری می شدند، در گذشته شناسایی نشده بودند.

یک عامل مهم در رابطه با تشخیص بیماری های ناشی از غذا که قبلا ناشناخته مصرف بیشتر غذاهای وارداتی مانند میوه ها، سبزی ها و غذاهای دریایی از کشورهایی که بهداشت به طور مناسب در آنها رعایت نمی شود.

مصرف مواد خام و غذاهایی که به طور کامل پخته نشده اند. شرایط مرزعه که موجب تجمع میکروب ها در غذاهای خام شده است.

نکته :

در برخی موارد اثبات علت بیماری دشوار است اما در هر حال به دست آوردن اطلاعات جدید، منجر به کنترل بسیار موثرتر میکروب ها در کارخانه ها و رستوران ها شده است.

پزشکان نیز در تشخیص بیماری های مربوط به غذا پیشرفت کرده اند. به طوری که تحقیقات در زمینه میکروبیولوژی غذایی منجر به کشف میکروب هایی شده که قبلا اطلاعاتی در مورد مضر بودن آنها وجود نداشته است.

این میکروب ها که سال ها موجب بیماری می شدند، در گذشته شناسایی نشده بودند. یک عامل مهم در رابطه با تشخیص بیماری های ناشی از غذا که قبلا ناشناخته بودند، ایجاد شبکه های ملی و بین المللی است که نتایج حاصل از زیر گونه سازی مولکولی پاتوژنهای غذایی جداسازی شده از انسان را جمع آوری می کند.

در نهایت، سازمان های جمع آوری کننده اخبار نیز می توانند در مورد وقوع تعداد کم بیماری در مکان های دور اطلاع رسانی کنند .

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید