تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

ایمنی غذایی در خانه

مقالات (عمومی)
ایمنی غذایی در خانه
جدول محتوای این صفحه پنهان

ایمنی غذایی در خانه :

به منظور کاهش تعداد مسمومیت های غذایی، هر کسی در هر جایی از زنجیره مزرعه تا مصرف که در تماس با غذا می باشد، مسئول ایمنی غذایی و سلامت آن است. متخصصان تغذیه بر این باورند که یکی از مراحلی که از مزرعه تا زمان مصرف کمتر کنترل می شود، منزل یا در واقع جایی است که مصرف کننده غذا را آماده می سازد.

این عقیده از این تفکر ناشی می شود که غذا در شرایط طبیعی، خطرناک است اما با توجه به اطلاعاتی که اکنون در زمینه ایمنی غذا و مشکلات پیش روی ایمنی غذایی در دسترس می باشد، از انواع فناوری ها می توان جهت تولید غذاهای سالم تر استفاده نمود.

آن دسته از شرکت های صنایع غذایی که تولید غذاهای بسته بندی شده مورد مصرف در رستورانها را به عهده دارند، به این نوع دانش و فناوری دسترسی داشته هر چند که ممکن است بسیاری از مصرف کنندگان از آن آگاهی نداشته باشند.

هنگامی که ارزیاب های حسی، غذای تهیه شده در منازل را که به همان روش رستوران تهیه شده بود مصرف نمودند، بررسی ها نشان داد که ۹۹ درصد غذاهای تهیه شده در منازل رد شدند.

قوانین ساده ایمنی غذایی در خانه وجود دارند که می توان با رعایت آنها در خانه احتمال بیمار شدن بعد از مصرف غذا را کاهش داد. در این رابطه مراقبت از فروشگاهها آغاز می شود و باید اطمینان حاصل گردد که هیچ آبی از گوشت خام که بعدها پخته می شود، روی میوه و سبزی تازه و خام، ریخته نشده است.

توجه :

اگر نگرانی در مورد آلودگی غذاها با گوشت خام وجود دارد، می توان گوشت پیش پز خریداری کرد که البته باید پول بیشتری برای آن پرداخت نمود.

یک ایده خوب ایمنی غذایی در فروشگاه آن است که به تاریخ انقضا توجه شود. بسته های آسیب دیده می توانند به طور عمدی یا تصادفی عامل آلودگی غذای داخل خود باشند. بنابراین پس از خریداری غذا و قرار دادن آن در وسیله نقلیه، باید اطمینان یافت که عامل استفاده نادرست از غذا نیستیم.

غذاهای تازه در هوای گرم، به سرعت فاسد می شوند. بنابراین بهتر است پس از خرید از فروشگاه، در محل دیگری توقف نداشت.

غذاهای بسیار فسادپذیر مانند گوشت خام نباید بیش از یک ساعت خارج از یخچال قرار گیرند. غذاهای فسادپذیری که مدت زمان بیشتری خارج از یخچال و در دمای اتاق می مانند، سریع تر فاسد شده و خطرات بیشتری برای سلامتی دارند. پس از رسیدن به خانه، مهم است که غذاهای فسادپذیر، سریع جداسازی شوند.

باز هم لازم است بررسی شود که آب گوشت خام با سایر مواد غذایی تماس پیدا نکرده باشد. همچنین باید مطمئن شد که غذا دور از دسترس حیوانات خانگی قرار گیرد.

عواملی که به طور مکرر باعث مسمومیت های غذایی می شوند :

شامل دمای نامناسب نگهداری، رعایت نامناسب بهداشت فردی، پخت در دماهای بسیار پایین، آلودگی متقاطع و تهیه غذا از منابع ناسالم هستند.

بهداشت فردی باید قبل و در حین آماده سازی غذا رعایت شود که به این معنی است که دست ها قبل از انتقال غذا شسته شده و تمام سطوح در تماس با غذا تمیز باشند.

شست و شوی مکرر دست ها در حین تهیه غذا به خصوص بعد از تماس با گوشت خام و تخم مرغی که کاملا پخته نشده، فکر خوبی است.تهیه سالاد

از حوله ای که برای دست و سطوح استفاده می شود، هرگز نباید برای خشک کردن ظرف ها استفاده کرد. چشیدن غذا به خصوص هنگامی که در حد مناسب برای کشتن میکروب ها پخته نشده باشد، صحیح نیست.

سطوح و تخته خرد کردن استفاده شده برای گوشت خام نباید برای  مورد استفاده قرار گیرد، مگر اینکه بین هر بار استفاده، شست و شو و تمیز شود.

پخت کافی برای کشتن میکروب های مضر در غذاهای خام لازم است. وقتی غذا تمام شد، باید غذا دور ریخته شود، البته نه در قوطی که داخل آن تهیه شده است.

باید توجه نمود که پخت به دنبال آلودگی و نگهداری نامناسب، می تواند رشد میکروب های مضر را تسریع کند اما نگهداری مناسب در یخچال، سرعت رشد میکروب های مضر در پس مانده غذا را کاهش می دهد.

سرد شدن غذا در داخل تابه داغ، مدت زمان زیادی طول می کشد که اجازه می دهد میکروب های مضر بتوانند رشد کنند. بنابراین غذاهای گرم باید به ظروف کم عمق منتقل و سریعا سرد شوند.

دو قانون ساده برای انتقال مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

۱) غذاهای گرم، به صورت گرم و غذاهای سرد به صورت سرد نگهداری شوند .

۲) در صورت مشکوک بودن به غذا باید دور ریخته شود.

علیرغم افزایش شیوع مسمومیت های غذایی، توصیه های بالا، طی ۳۰ سال گذشته تغییری نکرده است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید