تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

آفت کش ها

مقالات (عمومی)
آفت کش ها

آفت کش ها :

زندگی در جهانی که در آن از آفت کش ها استفاده نشود، بسیار مطلوب است ولی باید به خاطر داشت که آفات تهدید بزرگی برای مواد غذایی هستند. بسیاری از مردم فقیر در کشورهای دارای ذخایر مناسبی از مواد غذایی، نمی توانند غذای کافی به دست آورند. به خصوص که غذاها توسط حشرات و موش ها مصرف شده و یا دچار بیماری های گیاهی می شوند.

حشرات، محصولات را قبل یا بعد از برداشت خورده و طی نگهداری نیز به غذا آسیب می رسانند. موش ها و جوندگان نیز می توانند باعث گسترش بیماری شده و گاهی در مصرف غذا با انسان شریک می شوند. بیماری های گیاهی، تولید محصول در مزرعه را کاهش داده و محصولات برداشت شده را فاسد می کنند.

استرس های وارد شده به محصول در مزرعه مانند سیل، خشکسالی و دمای بالا یا پایین هم تولید را کاهش داده و حساسیت محصول به آفات را افزایش می دهند.

آفت کش ها برای ممانعت از کاهش محصول در اثر حمله حشرات، جوندگان و بیماری ها استفاده می شوند اما از سوی دیگر، غذا و آب آلوده، بیماری و مرگ را به همراه دارد.

آفت کش ها با هدف کشتن آفات در محصولات بکار می روند و باید به دقت تحت کنترل باشند تا اطمینان لازم از سلامت و ایمنی منابع غذایی حاصل شود.

زمانی که این ترکیبات برای گیاهان به کار می روند، بسیار خطرناک بوده و دارای اثرات سمی برای انسان نیز هستند. این سموم به نحوی طراحی می شوند که قبل از رسیدن محصول به دست مصرف کننده به موادی با ضرر کمتر شکسته شوند.

مدیریت یکپارچه آفات :

ناظران دولتی، سطح آفت کش ها را در مواد خام و فرایند شده به دقت بررسی می کنند. روش های زیادی مانند مدیریت یکپارچه آفات (IPM) برای کاهش مصرف آفت کش ها در مورد محصولات غذایی و باقی مانده آنها در غذای انسان استفاده می شوند.

مدیریت یکپارچه آفات شامل استفاده از یک مامور ارزیابی و اکتشاف است که بین مزارع حرکت کرده و دام های گسترده برای حشرات را بررسی می کند. وقتی تعداد حشرات در تله به حد قابل توجهی برسد، مزرعه سم پاشی می شود.

در صورت نیاز به تکرار این عمل، باید در یک فاصله زمانی مشخص انجام شود. وقتی آفات افزایش زیادی یابد، مدیریت یکپارچه آفات، مقدار آفت کش مصرفی را افزایش می دهد گرچه در اغلب موارد، این سیستم مدیریتی تعداد دفعات سم پاشی و بنابر این مقدار آفت کش مصرفی را کاهش می دهد.

مراحل مختلف فرایند غذا هم باعث کاهش سطح آفت کش در غذا می شود ولی آن را حذف نمی کند. در صورتی که کارگران مزرعه بدون اقدامات احتیاطی از آفت کش ها استفاده کنند، باعث مسمومیت و مرگ آنها می شود ولی تعداد مواردی که مصرف کننده در اثر غذای حاوی آفت کش بیمار شده باشد، کم است.

نکته :

هدف از تولید غذاهای آلی، کاهش مصرف سوخت های فسیلی و مواد شیمیایی سنتزی است. کود حیوانی و مواد گیاهی کمپوست شده، به عنوان مواد حاصل خیز کننده برای محصولات ارگانیک استفاده می شوند.

این در حالی است که در کشاورزی پیشرفته که اغلب غذاهای انسان با استفاده از آن به دست می آید از کودهای سنتزی ازته استفاده می شود. کودهای آلی که در تماس با غذا هستند نیز خطراتی را برای انسان در بردارند زیرا پسماندهای آلوده هم منبع اولیه ای از میکروب های مضر هستند.

باید توجه داشت که کمپوست کردن مناسب کودهای دامی می تواند باعث از بین رفتن همه میکروب های مضر شود هر چند هنوز مشخص نیست این عملیات کاملا موثر باشد.

در مواردی شیوع خطرناک اشریشیا کلی به واسطه آلوده شدن منابع آبی توسط کودهای دامی رخ می دهد. در حال حاضر هر چند در محصولات ارگانیک از روش های بیولوژیک برای مبارزه با آفات استفاده می نمایند اما اغلب محصولات تولید شده در آمریکا، براساس استفاده از آفت کش هستند.

محصولات ارگانیک :

محصولات ارگانیک هر چند مفید می باشند ولی هنوز نیاز به انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه است. کنترل بیولوژیکی آفات در مقیاس زیاد، موجب بروز مشکلات جدیدی در زمینه کنترل آفات می شود که از جمله آنان می توان به دو پدیده کین تود در استرالیا و مانگوس در هاوایی اشاره نمود که در نوع خود مشکلات بزرگتری نسبت به آفت های متداول به شمار می آیند.

مصرف محصولاتی که به صورت ارگانیک رشد کرده اند برای بسیاری از مصرف کنندگان مطلوب است ولی این نوع فراورده ها اغلب هزینه بر بوده، عمر مصرف پایین تری داشته و ظاهر زیبایی مانند محصولات طبیعی غیرارگانیک ندارند و ممکن است ایمنی آنها نسبت به محصولاتی که با استفاده از آفت کش رشد کرده اند، کمتر باشد.

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید